SORTIDA A L’AJUNTAMENT
DESPRÉS DE MIRAR TOTS ELS MAPES QUE TENIM A LA CLASSE, VEIEM QUE EN TENIM DE MOLTS LLOCS: DEL MÓN, D’ÀFRICA, DE LA GARROTXA… PERÒ VEIEM QUE DE RIUDAURA NO EN TENIM CAP I UN ALUMNE GRAN, ENS PROPOSA D’ANAR A L’AJUNTAMENT PER DEMANAR SI EN TENEN ALGUN I ENS EL PODEN DONAR. AIXÍ QUE FEM UNA SORTIDA PER ANAR-LO A BUSCAR, PERÒ PER EL CAMÍ EN TROBEM D’ALTRES.
ELS MAPES
A LA FRASE DEL MAPA (DINS LA CATEGORIA DE LA PANTALLA) ON POSA “HE VIST UNA PANTALLA AMB UN MAPA, GENT RIENT, NENS, MANS I SENYORS”, ENS HEM FIXAT EN LA PARAULA “MAPA”. AL VÍDEO DEL MAPA MUDO VEIEM QUE SURTEN MAPES, PER TANT DECIDIM FER UNA PLUJA D’IDEES SOBRE LA PARAULA “MAPA”. UN COP LA TENIM FETA, ENS LA LLEGIM I TENIM UN PETIT CONFLICTE EN UNA DE LES FRASES “ELS MAPES ESTAN FETS DE PAPER”. UNS CONSIDEREN QUE TOTS ELS MAPES SON DE PAPER I D’ALTRES DIUEN QUE NO, PER TANT DECIDIM ANAR A FER UNA VOLTA PER L’ESCOLA A VEURE SI TROBEM MAPES I COM SON. EN TROBEM MOLTS I DE DIFERENTS TIPUS. FEM FOTOS DE TOTS ELLS I ALGUNS ENS ELS EMPORTEM A LA CLASSE PER PODER-LOS TREBALLAR.
ELS NÚMEROS ROMANS
A cicle superior estudiem el nombres romans. Repassem les normes per escriure’ls i les lletres que s’utilitzen per representar-los.
Investiguem per quin motiu en el rellotge del campanar de l’església de Riudaura el 4 està representat amb IIII, si una de les normes ens diu que només podem escriure com a màxim tres lletres juntes, en comptes de IV.
Hem trobat diverses teories o fets històrics del perquè encara en molts rellotges, es manté el quatre escrit d’aquesta manera IIII.
- Mètode additiu i substractiu. ( Etruscs )
- Rei Carles V .
- Rellotger suís.
- Déu IVPITER
- Per simetria: Divisió en dues parts.
Divisió de de l’esfera en tres parts.
També busquem on més trobem números romans: ciutats, rellotges, església, diccionaris, tombes, segles, monuments, a les sabates d’algunes marques, talles, pel·lícules, volums de llibres, segles, cartells,…
Hi ha alguna relació entre els nombres romans i les talles i el símbol de les sabates d’algunes marques?
Pel que fa a les talles veiem que és casualitat ja que les talles van relacionades amb les inicial i seu equivalent anglès; per exemple la S ( small ), M ( medium ), L ( large) ,… Algunes si que coincideixen però la S no es correspon amb cap nombre romà.
Pel que fa als símbols de les sabatilles. Han investigat sobre diferents marques i han vist que no hi ha res a veure amb els números romans.
LA POLCA
Escolteu que bé sona aquesta “polca” interpretada amb la flauta pels alumnes de quart.
NÚMEROS A L’AULA
Repassant el mapa, hem vist que a la frase de la categoria de l’església: “HEM VIST MOLTS BANCS QUE TENIEN NÚMEROS PER ASSENTAR-SE” hi surt la paraula números.
Aprofitant que alguns nens giren alguns números, decidim fer-los a l’ordinador i els posem de referent a l’aula. L’Arnau diu que podríem posar un fil des de la paraula números fins als números que hem fet amb l’ordinador.
A partir d’aquí fem la pregunta: on trobem números? Entre tots fem una pluja d’idees i ens adonem que trobem números a molts llocs. Veiem també que a la maqueta de l’església que tenim a l’escola hi ha bancs amb números. Els hem agafat tots i els hem comptat, els hem ordenat de diferents maneres (parells i senars, de petit a gran, de gran a petit, busquem el número del mig…) i hem fet jocs de càlcul.
També ens hem iniciat amb els reglets i ens hem familiaritzat amb ells, hem fet sumes, restes i descomposició de números.
LECTURA FAMÍLIES
Aquest divendres passat ens van venir a llegir el pare i la mare de la Juna. Ens van explicar el conte “El país de les paraules inventades” del llibre CONTES INFANTILS CONTRA PRONÒSTIC de l’Ampar Moliner. Va ser molt divertit i vam riure molt! La càmera ens va fer una mala passada i el vídeo es veu una mica borrós, però s’escolta perfectament. Esperem que en gaudiu tant com nosaltres.
EL CODI MORSE ACÚSTIC
Com que a la classe de tercer estan treballant el codi Morse, els porto un triangle (instrument) i els toco una seqüència de sons curts i sons llargs. De seguida ho relacionen amb el codi Morse.
Seguint les indicacions del codi Morse, juguem a picar i endevinar lletres de l’abecedari. Tot seguit fem una relació entre so curt (nota negra) i so llarg (nota blanca) i inventem ritmes a la pissarra. A partir d’aquí anem introduint altres valors rítmics (silenci de negra i de blanca, dues corxeres …) i els diferents compassos ( de 2, 3 i 4 pulsacions).
CODI MORSE
Investigant sobre el codi de barres, hem descobert que el seu creador va estar en Norman Woodland i que per crear-lo es va basar en el codi Morse, un codi que està fet a través de punts i ratlles.
Busquem com és aquest codi i veiem que les lletres del nostre alfabet i els números que utilitzem estan representats amb diferents signes. Escrivim diferents paraules per aprendre com funciona.
Treballant amb aquest codi descobrim que els creadors van ser en Samuel Morse i l’Alfred Vail i a part de crear el codi també van crear el telègraf.