PRONOUNS
We started working some verbs, related to the tenses dealt in class and then we look for verbs in some books, we mimed their actions, we sang a song and changed the verbs. Then, they decided to learn the lyrics of “Love someone”, and we used the song to highlight all the “personal pronouns” (we called them subjects). We had a list on the board:
I
You
He
She
It
We
You
They
TREBALLEM ELS OUS
L’ARLET ENS HA PORTAT DE CASA UN OU PETIT. ENS HA DIT QUE ÉS DE GALLINA PERÒ EN PAU DE LA CLASSE DE QUART, QUE TAMBÉ ESTÀ TREBALLANT ELS OUS, CREU QUE ÉS DE CODORNIU. ENTRE TOTS HEM PARLAT DELS OUS: SI SÓN TOTS IGUAL DE GRANS, SI TOTS TENEN EL MATEIX COLOR I QUINS ANIMALS PONEN OUS. COM QUE TENIEM ALGUNS DUBTES, HEM ANAT A LA CLASSE DE QUART A PREGUNTAR-LOS. ENS HAN DIT QUE N’HI HA DE COLOR BLANC, MARRÓ I MARRÓ O BLANC AMB TAQUES NEGRES. TAMBÉ ENS HAN DIT QUE HI HA OUS DE MOLTS TAMANYS I, FINS I TOT, PODEN SER COM EL NOSTRE CAP!!!
AIXÍ QUE HEM DECIDIT DEMANAR A LES FAMÍLIES QUE PORTIN OUS I ARA ESTEM TREBALLANT DIFERENTS CLASSIFICACIONS: PER TAMANYS, PER COLORS, SI TENEN ALGUNA MARCA VERMELLA O SI SÓN DURS O NO.
CLASSIFIQUEM ELS ELEMENTS DE LA NATURA
A partir de la caixa que estem construint, tots agafem l’esbós que hem fet i tothom diu els elements de la natura que han posat. Anem apuntant totes les paraules que van sortint a la pissarra.
Un cop tenim totes les paraules escrites a la pissarra els hi preguntem: “Podríem categoritzar-les d’alguna manera?” Comencem a classificar les paraules i ens surten diferents categories i les marquem amb diferents colors. Plasmen en un full les diferents categories que ens han sortit i ho expliquem als companys.
Tots coincidim en una de les categories i és la dels animals. Llegim la llista dels animals i els hi preguntem: “De la categoria dels animals, podem fer més categories?” i sorgeixen diferents idees com:
– Animals amb pèl i animals sense pèl
– Animals grans i animals petits
– Animals salvatges i animals domèstics
– Animals que mengen carn i animals que no en mengen
A partir de l’última idea, els alumnes comenten que hi ha animals que no mengen carn, però si que mengen altres coses. Diuen que hi ha animals carnívors, herbívors i “orbívors”. Com que tenim dubtes, alguns nens comencen a buscar al diccionari les definicions de carnívor i herbívor i els altres van a buscar a veure si realment es diuen “orbívors”. Descobrim que es diuen omnívors. Com que encara tenim més ganes de seguir descobrint més coses, seguim buscant informació de l’alimentació dels animals.
BIOGRAFIA YAYOI KUSAMA
Hem estat investigant a l’artista Yayoi Kusama i després de posar en comú la informació que hem trobat i de fer la pluja d’idees entre tots, anem apuntant a la pissarra tot el que hem descobert i ho plasmem en un full. Quan tots ho hem escrit anem a la classe de 3r a llegir el treball que hem fet.
Els alumnes de 3r ens diuen que allò que hem escrit és una biografia de la vida de la Yayoi Kusama. Ens expliquen que ells ho han estat treballant i ens ensenyen el que han fet.
Com que hem descobert que li agrada treballar amb la natura a través dels punts, surt la proposta d’imitar una obra seva amb les nostres caixes de la disfressa del dau. Decidim convertir la nostra disfressa de dau amb la caixa de la natura.
Abans de començar a construir-la, fem un esbós del que hi volem fer a dins. Surten propostes molt boniques inspirades amb la natura i els éssers vius. Cadascú decideix quins elements hi haurà i la comencem a construir!!
Anem penjant al vidre de l’aula tot el que anem fent i tot el que anem portant amb punts.
CLASSIFIQUEM LES NOSTRES CASES
ARA QUE JA TENIM TOTES LES FOTOS DE CASA NOSTRA I QUE TAMBÉ HEM FET EL DIBUIX DE CADASCUNA D’ELLES, DECIDIM QUE HO PODEM PENJAR AL MAPA DE LA NOSTRA CLASSE. ENTRE TOTS HO PARLEM I FEM UN RACÓ ON ES PENGEN TOTES LES IMATGES, PERÒ LES CLASSIFIQUEM SEGONS SI SÓN “CASA” O “NO CASA”. UN COP TENIM TOTES LES CASES POSADES AL SEU LLOC (DECIDIM QUE LES CASES ON NOMÉS HI VIU LA MATEIXA FAMÍLIA ÉS UNA CASA I EN CANVI LES CASES ON A CADA PIS HI VIU UNA FAMÍLIA DIFERENT ÉS NO CASA), PERÒ VEIENT LA CASA DE LA JULIETTE ENS TROBEM DAVANT D’UN DUBTE AMB EL QUAL DECIDIM DEMANAR AJUDA A LES FAMÍLIES (LA CASA DE LA JULIETTE ÉS UNA CASA, PERÒ NOMÉS HI VIU A LA PLANTA BAIXA).
ENS VISITA EN PEP MOLIST
SANT JORDI !!!
YAYOI KUSAMA
Ens ha vingut a visitar la Glòria Jové, la impulsora del projecte metodològic Àlber i professora de la Universitat de Lleida. Com que ens hem estat enviant cartes amb les estudiants de Lleida i la Glòria, ella ja sabia que tot havia començat amb la dièresi.
A la visita, li vam explicar que ara estàvem treballant amb els daus i ens va comentar que era molt curiós perquè tot havia començat amb els PUNTS de la dièresi i ara estàvem amb els PUNTS del dau.
A partir d’aquí, ens va donar un estímul partint de l’art, per treballar una autora japonesa que es diu Yayoi Kusama, ja que a les seves obres treballa amb punts.
Vam començar a mirar les seves obres i van sorgir moltes preguntes: “per què fa punts?”, “d’on és?”, “Quan va començar a pintar?”… com que teníem moltes ganes de descobrir-ho i conèixer-la més, vam començar a investigar-la i cadascú va anar a buscar informació.
Un cop tots ja havíem buscat una mica d’informació, la vam posar en comú i vam fer una pluja d’idees conjunta.
ANEM A VISITAR EN MARC MUNTANYA
Aquest any som els encarregats de dissenyar dues pàgines de l’agenda escolar pel pròxim any i hem d’elaborar una recepta amb productes de proximitat. Aprofitant que en Marc Muntanya, el pastor de Riudaura, fa formatges, decidim que la recepta la farem de pastís de formatge.
Abans d’escriure la recepta, volem conèixer els animals que té i com ho fa per fer els formatges. Busquem el número de telèfon per demanar-li si podem anar-hi i finalment li enviem un correu electrònic confirmant la visita.
Anem a visitar-lo i ens ensenya els animals, el lloc on viuen, de què s’alimenten… ens explica un munt de coses sobre les cabres i finalment, ens explica tot el procés per elaborar el formatge.
Després de la visita, escrivim un petit article que explica la visita i aprenem a escriure la recepta de formatge. Descobrim que a les receptes hi surten nombres decimals!!! Ho pengem a l’aula per tenir-ho de referent.
AGAFEM COLOR
CONTINUEM A LA CATEGORIA VERDA I ESTEM TREBALLANT ELS COLORS DE LA PELL. REPASSANT LES FOTOS QUE TENIM DELS BRAÇOS, HEM OBSERVAT QUE HI HA UN BRAÇ FOSC AMB UNA MARCA MÉS CLARA. N’HEM PARLAT UNA MICA I PENSEM QUE ÉS PERQUÈ NO LI DONA LA LLUM DEL SOL. LLAVORS HEM VOLGUT FER UN EXPERIMENT. ENS HEM POSAT UN COR DE CARTOLINA AL BRAÇ I HEM SORTIT AL PATI PERQUÈ ENS DONI EL SOL, DESPRÉS DE 40 MINUTS SE’NS HA QUEDAT UNA MICA LA FORMA DEL COR.
EN JAN DESPRÉS HA DIT QUE DE LES LLANTERNES TAMBÉ SURT LLUM I HEM PROVAT A VEURE SI TAMBÉ SE’NS QUEDAVA LA MARCA, PERÒ AQUESTA VEGADA NO HEM TINGUT SORT…