BIOGRAFIA
Mentre investiguem qui era en Pompeu Fabra ens adonem que a part de fer el primer diccionari i les normes ortogràfiques en català, ha fet altres coses interessants al llarg de la seva vida.
Ens adonem que nosaltres també hem fet moltes coses des de que vam néixer fins ara. Hi ha persones que escriu en llibres o en webs la seva vida i veiem com es diu aquest tipus de text: biografia.
Ens agrada molt la idea d’explicar el nostre passat i ens animem a crear la nostra biografia a través d’un àlbum de fotos i a escriure petites frases explicant les fotos que hi posem.
POMPEU FABRA
A partir de la frase “HI HA QUADROS DE JESÚS”, en la categoria de Déus, descobrim, buscant al diccionari, que “quadros” i “quadres” volen dir el mateix. Ens preguntem qui pot haver fet el diccionari i després de proposar diferents noms i buscar-los i descartar-los ens queden els lingüistes o els filòlegs.
Preguntem a la Mercè, la mestra que assessora als mestres en temes de llengua i lectura, i ens contesta que els diccionaris els fan els lingüistes. Ens envia, també, una foto d’un lingüista molt famós i ens proposa que investiguem qui és.
En veure la foto, l’Aris ens diu que a la biblioteca hi ha un llibre de color verd amb el número 10 al llom, que hi ha informació d’en Pompeu Fabra. Anem a veure-ho i veiem que era cert!
Descobrim que és en Pompeu Fabra, el lingüista que va fer el primer diccionari i les normes ortogràfiques en català.
Aprofitem que ja sabem qui és per investigar més coses sobre ell.
VISITA DE LA DOLORS
LA DOLORS ENS VISITA A L’ESCOLA, PER EXPLICAR-NOS COM ES FAN ELS VITRALLS.
ENS ENSENYA VITRALLS QUE NO TENEN FORMES GEOMÈTRIQUES COM ELS DE L’ESGLÉSIA DE RIUDAURA, TENEN DIBUIXOS QUE ENS EXPLIQUEN HISTORIES, CONTES…
TAMBÉ ENS PORTA LES EINES QUE UTILITZA PER FER VITRALLS
LA CARTA
Els alumnes de Cicle Superior hem escrit una carta als alumnes de la Universitat de Lleida per informar-los que aquest curs treballarem paral·lelament amb ells, ja que hem partit del mateix vídeo. Els hem explicat què hem fet fins ara i en quin punt ens trobem.
El divendres 26 d’octubre vam rebre la resposta a la nostra carta. La carta ens l’han enviat un grup de cinc alumnes de la UdLLeida que estant cursant Ed. Primària.
Ens han fet algunes preguntes; i hem anat anotant a la pissarra tot el que hem de fer per respondre les preguntes.
Elles ens expliquen que van fer una deriva per la ciutat de Lleida, i ens han explicat en què consisteix: “ És un exercici d’exploració de la ciutat, anar caminant i observar quines sensacions ens desperta i veure aquells petits detalls que un dia normal ens passen per alt”.
Alguns alumnes han proposat que podíem fer el mateix amb el nostre poble.
Ens hem passejat pel poble i rodalies fixant-nos en aquelles coses que normalment no hi parem atenció. També pel camí, ja que hem passat pels horts, hem trobat en Pepe i li hem preguntat com ho fa per regar ; i ens ho ha explicat: Per goteig i amb els aspersors i en què consisteix.
EL NÚMERO DE TELÈFON DE LA DOLORS
A PARTIR DEL NÚMERO DE TELÈFON DE LA DOLORS, LA CLARA ENS DIU QUE NO CONEIX ELS NÚMEROS, LI DIEM QUE ELS APRENDREM TOTS JUNTS.
FEM ELS NÚMEROS AMB SAL DE COLORS I AMB PLASTILINA.
ORDENEM ELS NÚMEROS DEL TELÈFON DE LA DOLORS.
BUSQUEM JOCS QUE ES JUGUIN AMB NÚMEROS, I HI JUGUEM.
RETALLEM NÚMEROS DE REVISTES I ELS CLASSIFIQUEM.
ENS N’ADONEM QUE DE NÚMEROS N’HI HA PER TOT ARREU!
TRUQUEM A LA DOLORS
L’ONA I L’ORIOL ARRIBEN UN DIA A L’ESCOLA AMB UN NÚMERO DE TELÈFON D’UNA NOIA QUE ES DIU DOLORS, EXPLIQUEN QUE ÉS UNA NOIA DE FA VITRALLS I ENS PODRIA AJUDAR.
LA TRUQEM I QUEDEM UN DIA PERQUÈ ENS VISITI A L’ESCOLA.
ABANS DINS L’AULA ENS PREPAREM UNA MIQUETA EL QUE LI HEM DE DIR A LA DOLORS, ENTRE TOTS DECIDIM QUE QUI HO HA FET MOLT BÉ ÉS LA GAL·LA I QUE SIGUI ELLA QUI PARLI PER TELÈFON.