EL TIÓ ARRIBA A RIUDAURA

Ja ha arribat el Tió del poble! Ahir tant petits com grans vam anar a visitar-lo i vam portar-li menjar perquè ens cagui molts regals. Tornant cap  a l’escola vam passar a veure el pessebre de Riudaura, que enguany commemora els 10 anys de l’edifici nou de l’escola.

 

DIFERENTES SISTEMAS DE RIEGO

A partir de  la frase “ El Senegal semblava ser molt sec” y su posterior investigación, nos dimos cuenta que África no dispone de suficiente agua para el riego. Nuestra pregunta fue :  ¿ Como se riga en Riudaura?

Preguntamos a algunas personas de nuestro pueblo que tienen huerto, que sistema de riego utilizaban.

Nos explicaron como regaban  sus huertos.

A partir de la imagen de uno de los sistemas de riego escribimos un texto sobre todo aquello que nos sugería la fotografía.

Descubrimos que riegan de distintas formas: regadera, mangueras, gota-gota, aspersores y algunos de ellos tienen una especie de bidones donde recogen el agua de la lluvia y la aprovechan para el riego. Descubrimos que este último sistema es muy parecido a uno que  ya se utilizaba en la época romana, se llamaba  “impluvium “, consistía en una especie de estanque donde se recogía el agua de lluvia.

Cada uno esbrimos nuestro texto, a continuación se puso en común y lo mejoramos.

LANGUAGES AND “WH” QUESTIONS

We started in september by studying languages and countries related with the sentence “els nois i noies estaven davant d’una pissarra preguntant on era el Senegal en diferent idiomes” in the yellow category. We divide the class in groups and each one choose a continent. They look for the official language in each country and we colour a map. One of the conclusions, among others, was that English and Spanish (two of the languages that we study in the school), are two of the most spoken languages in the world, with Chinese.

After that, but following the same sentence, they said that in the video they asked a lot of questions. We made a brainstorm about questions that we knew in English. The result was that a lot of them have the first word with the letters “wh”. We directly connected this with the wh questions, and we deal with them using a text about a detective, some questions to fill the gaps and at the end we create an interview. We still cannot show them to you because they have them handwritten, and we need to type them, but we promise that you will soon have an example of them in the bloc!

DESCRIPTION OF OBJECTS

In the class they are kind of experts with antiquities. They know almost everything about them….but only in Catalan. What did we do? We start by classifying some adjectives that could be useful for us to describe an object. The categories were: colour, texture, material, size and shape. We create a grid in the Word programme, using the computers. Then we learned some structures to describe an object and practice with them a little bit.

At the end, we played a game that makes us run…we should read an instruction and touch an object that has a specific characteristic using less than 15 seconds. It was very challenging!!

FAMILY TREE

Following with the family tree (arbre genealògic), they remembered that last year we studied the family members, so we review those vocabulary, sang a song, and even wrote those members in a family tree.

After that, we told a story about a family that lost a cat, and at the end of the story, we had a picture of the whole family. They saw that we could describe them if we knew the name of the different clothes, so we decided which clothes we would like to know, we draw them and wrote in English, how to call them, played some games with these new vocabulary and at the end we played “who is who”. It was very funny!

INVENTEM RITMES AMB EL DJEMBÉ

Aprofitant el djembé que va portar la Júlia a la classe, juguem a inventar-nos petits ritmes. Cada vegada que un alumne inventa un ritme, els altres l’imitem fent percussió corporal. Surten ritmes molt “xulos”.

ARRIBA EL NADAL

Repassant el mapa hem decidit fer una pluja d’idees a partir de coses antigues, per després poder fer el nostre poema de Nadal. Tots junts hem escrit les idees relacionades amb aquesta festa i després ens hem ajuntat en grups de treball per redactar un text poètic. Han sortit moltes idees i ens hem adonat que d’aquesta manera és molt més fàcil posar-nos a escriure.

Un cop hem acabat els nostres poemes hem decidit escriure’l com si fos un escrit antic, un pergamí. Vam agafar una cartolina, la vam tenyir amb cafè i després la vam cremar. Ens han quedat uns poemes molt originals i molt de l’època.

JA EL TENIM COL•LOCAT A LA MAQUETA

LAS SEÑALES

CARTA ALS ESTUDIANTS DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA

Aprofitant que ara ja sabem com es fa una carta, n’escrivim una entre tots per els estudiants de magisteri de la universitat de Lleida que treballen de la mateixa manera que nosaltres i que han vist el mateix curtmetratge.
Els hi expliquem on vam anar a veure el curtmetratge, la pluja d’idees que vam fer, les 4 categories que van sortir i com va començar el projecte a partir de la paraula PAÏSOS.

Go to Top