COMPETÈNCIES BÀSIQUES
COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA I ADIOVISUAL
És important saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se) per escrit i amb llenguatge audiovisual, amb el propi cos i fer l’ús adequat de diferents suports i tipus de text.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement de diferents tipus de codis (verbal i no verbal) Ex : Senyals de tràfic. Coneixement de diferents tipus de textos. |
Expressar correctament les observacions, les opinions, els pensaments, les vivències i argumentacions. |
Acceptació i realització de crítiques constructives. Posar-se en el lloc de l’altre de manera empàtica. Respectar opinions diferents a les pròpies amb sensibilitat i esperit crític. Treball en grup de manera cooperativa. |
COMPETÈNCIA ARTÍSTICA I CULTURAL
Saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials i suports i eines tecnològiques tant individualment com col·lectiva les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l’actuació de la persona per viure i conviure en societat.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement de diferents codis artístics. Coneixement de les obres i manifestacions més destacades del patrimoni cultural, de manera especial el de la cultura tradicional i així identificar la importància expressiva i comunicativa que els factors estètics han tingut i tenen a la vida quotidiana de la persona i de les societats. |
Habilitats de pensament, elaborar idees, regular sentiments propis i aliens, trobar formes i vies de comprensió i expressió; planificar, avaluar i ajustar els processos creatius necessaris per aconseguir uns resultats. |
Estimar la creativitat implícita en l’expressió d’idees, experiències o sentiments a través de diferents mitjans artístics, valorar el diàleg intercultural i la defensa de la llibertat d’expressió en un marc de respecte i empatia per les persones. |
COMPETÈNCIA TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL.
Són diferents habilitats que va des de l’accés a la informació fins a la seva transmissió usant diferents suports i tecnologies de la informació i comunicació com element essencial per informar-se.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement de les diferents necessitats i la seva localització, en aquest cas via Internet. Coneixement de més eines de suport per tal d’assolir els objectius. |
Cerca, captació, registre i processament de la informació. Ús de destreses relacionades amb el raonament (organitzar, relacionar, analitzar, sintetitzar, fer inferències, deduir) |
Ús reflexiu de les tecnologies. Autonomia, eficàcia, responsabilitat, reflexió, capacitat crítica i respectar les normes establertes. |
COMPETÈNCIA MATEMÀTICA.
És l’habilitat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, les seves operacions bàsiques, els símbols i les formes d’expressió i raonament matemàtic per solucionar problemes en situacions quotidianes, en el coneixement científic i en el món laboral i social.
|
Conceptes |
Procediment |
Actitud |
|
Coneixement dels elements matemàtics bàsics, en aquest cas, mesures, símbols, elements geomètrics…) situacions reals o simulades de la vida quotidiana. |
Maneig dels elements matemàtics bàsics, en situacions reals o simulades de la vida quotidiana. Anàlisi i interpretació i expressió clares i precises de la informació, dades i argumentació. Aplicació d’alguns algoritmes de càlcul o elements de la lògica. |
Seguretat i confiança vers la informació i les situacions (problemes, incògnites…) relacionada amb elements i suports matemàtics. Respecte i gust per la certesa i recerca per mitjà del raonament. |
COMPETÈNCIA D’AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
Implica ser capaç d’imaginar, emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col·lectius amb creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement de les possibilitats que ofereixen els diferents contextos i les possibilitats de canvi. Coneixements en planificació Coneixements de diferents formes de treball (cooperatiu, en col·laboració) |
Anàlisi i critica de les situacions. Càlcul de riscos Afrontament de diferents tipus de problemes. Proposta d’objectius. Planificació de les accions. Organització del temps i tasques. Inici de les accions planificades Avaluació i autoavaluació Extracció de conclusions. Replantejaments. Propostes de millora. |
Responsabilitat personal i social. Motivació. Perseverança. El coneixement d’un mateix. L’autoestima. L’autocrítica. El control emocional. Actitud positiva davant dels canvis. Cooperació. Empatia. Assertivitat. Creativitat. Confiança. Sentit crític. |
COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA.
Suposa comprendre la realitat social que es viu, afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en el valor i les pràctiques democràtiques i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi i mantenint una actitud constructiva, solidària, responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement dels trets i valors d’una societat democràtica. Coneixement dels drets humans. Coneixement d’un mateix. |
Presa de decisions. Capacitat de comunicació i expressió de les pròpies idees. Escoltar les idees dels altres. Anàlisi i reflexió crítica. Pràctica del diàleg i la negociació per arribar a acords com la forma de resoldre els conflictes tant en l’àmbit individual com social. Construcció, acceptació i pràctica de normes de convivència d’acord amb els valors democràtics. Exercici dels drets i deures, llibertats i responsabilitats. Defensa dels drets dels altres. |
Consciència de com és un mateix. Autovaloració. Cooperació. Responsabilitat de les eleccions i les decisions adoptades. Democràcia. Tolerància. Solidaritat. Compromís. Empatia. Valoració de les diferencies. Reconeixement del de la igualtat dels drets entre els diferents col·lectius en particular entre homes i dones. Consciència i valoració dels valors de l’entorn. |
COMPETÈNCIA EN EL CONEIXEMENT I LA INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC.
Suposa el desenvolupament del pensament científic i tècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món canviant.
|
Conceptes |
Procediments |
Actituds |
|
Coneixement de la influència de l’home en l’entorn natura i social) Coneixement dels hàbits de consum responsables. Coneixement de la diferència entre els supòsits científics i altres tipus de coneixement no científic. |
Realitzar observacions directes i indirectes. Plantejar i contrastar solucions temptatives o hipòtesis. Identificar el coneixement disponible i comunicar conclusions. |
Actitud crítica en l’observació de la realitat. Consum racional i responsable. Ús responsables dels recursos naturals. |