L’orientació: Els punts cardinals (I)

L’ésser humà ha tingut, des de sempre, la necessitat d’orientar-se en l’espai en que habita. Però que vol dir orientar-se? Si ho busques al diccionari, orientar-se fa rederència a la  “Determinació de la posició d’una persona o cosa amb relació als punts cardinals“.

Els punts cardinals són:
– el NORD (septentrional o boreal)
– el SUD (meridional o austral)
– l’EST (oriental o llevant)
– l’OEST (occidental o ponent)

Per represnetar els punts cardinals fem servir la Rosa dels vents, usada en navegació des de temps ancestrals.

Orientar-se gràcies al sol

Però orientar-nos en alguns espais, com el desert, el mar o el bosc, és molt difícil. Per això, les persones hem buscat punts de referència: el Sol i les estrelles, que ocupen una posició fixa al cel, és a dir, sempre estan al mateix lloc. Amb el Sol i les estrelles podem trobar els punts cardinals.

Per orientar-nos amb el sol, cal trobar el nord i, a partir d’ell, les altres direccions. Al matí, el Sol surt per l’est i, al vespre, es pon per l’oest. Si sabem això, ja podem situar els altres punts cardinals.  Per fer-ho, hem de posar els braços en creu i assenyalar amb el braç dret l’Orient o lloc per on surt el Sol al matí.

Recordeu quin és el títol d’aquesta primera unitat didàctica del curs? És “On es troba el nostre institut”. Seríeu capaços d’orientar-vos amb l’ajuda del sol i esbrinar on és el nord?

Aquest article ha estat publicat en UNITAT 01. On es troba el nostre institut? La Terra i com se la representa. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *