El 30 de novembre de 2019, dia internacional de la lluita contra els trastorns alimentaris, l’Alba, una de les integrants del grup, va veure diferents posts i documentals que li van semblar curiosos i a la vegada impactants. L’endemà, ho vam comentar quan anàvem de camí a casa tots tres, i com vam quedar molt intrigats amb el tema, en vam crear un grup de Whatsapp per parlar-n’hi. Vam començar a parlar de la repercussió que tenien els cànons de bellesa en nosaltres, d’experiències pròpies, d’altres conegudes i del canvi psicològic inconscient que creen en les persones.
Experiències pròpies que havíem vist al nostre àmbit social, i ens havien fet reflexionar. Arran d’això no vam treure’ns el tema del cap.
A l’hora d’escollir grup i tema de TDR ho vam tenir clar, volíem fer un tema interdisciplinari, i amb ell, no només fer-ne un treball el qual presentar i ja, sinó que volíem que tingués una repercussió en la gent que ho veiés i en nosaltres. Provocar en els receptors un exercici de reflexió, pensar sobre els cànons, sobre la bellesa, sobre quins són els nostres referents i els valors que ens aporten, etc.
No vam pensar molt, i ja teníem el nostre tema perfecte, els cànons de bellesa. És un tema que ens encanta als tres, i que podem analitzar des de l’àmbit del batxillerat humanístic i des del científic.
Vam parlar-ne amb la nostra professora, la Isabel Fernández, sobre el tema escollit, des del primer moment li va semblar bé, però ens va aconsellar que centréssim el treball en un tema més reduït. Els cànons de bellesa és un tema molt ampli que engloba moltes coses, i hi havia la possibilitat que ens perdéssim intentant fer el treball el millor possible.
Arran d’això, vam decidir començar creant una hipòtesi que pogués guiar-nos per aspectes concrets i centrar-nos en aquests durant el treball.
Aquesta deia que la bellesa i tot allò que es relaciona amb ella, són factors importants en el desenvolupament de les nostres societats, ens afecten d’ençà que som petits. Afecten les nostres decisions, les nostres relacions interpersonals, la forma de ser i comportar-nos…
Aquests cànons poden afectar-nos negativament de forma greu en alguns moments concrets com; l’adolescència o el moment d’aparició de signes de l’edat.
Vam voler analitzar com les xarxes socials arriben a influir als cànons i complexos i l’aparició d’ells i viceversa, també com aquests poden influir en les xarxes declarant uns rols o perfils, que per la seva similitud física amb els cànons establerts, poden aconseguir més popularitat.
Com ens influencien les xarxes socials avui dia?
Nosaltres personalment creiem que amb diferents eines, com les xarxes socials, aquesta forta imposició d’uns cànons concrets es podria reduir, generant així més inclusió en la nostra societat.
Però que desafortunadament, almenys en un futur pròxim, aquests no es podran abolir totalment.
Ens hem documentat principalment, d’informació extreta de documentals, de xarxes socials, bàsicament recursos de caràcter social, alguna informació no està refutada científicament. A partir de l’extracció d’informació de documentals i programes hem fet una recerca més exhaustiva sobre els temes, ja sigui per fòrums, blogs… Aquestes fonts d’informació més informals es deuen al fet que és un tema amb poc recorregut acadèmic, però conegut en xarxes socials, mitjans de comunicació, etc. Hi ha una gran quantitat d’informació, debats, idees, etc online.
Va haver-hi un estancament a l’inici de curs, perquè no sabíem per on dirigir la part pràctica, ja que la teòrica estava tota acabada, i les enquestes fetes, però hi veiem poc contingut a aquesta part, i no sabíem què més fer.
Vam tenir-ne una reunió amb la Isabel, que ens va donar la idea de fer una anàlisi dels influencers que més repercuteixen a les xarxes. Vam enfocar-nos en aquesta idea i la vam desenvolupar.
Vam preferir el format bloc, ja que, com hem dit anteriorment, volíem que el nostre treball tingues una repercussió a la gent, i que no es quedés només en una tasca que hem de realitzar obligatòriament a causa pel curs que actualment cursem. Al fer-ho en bloc, la gent pot accedir més fàcilment per internet, i sobretot per la gent jove, és més senzill utilitzar recursos online, o audiovisuals, que no un treball escrit en format paper.
El nostre treball consta de dues parts generals, la part teòrica i la part pràctica, de les quals surten subapartats.
A la part teòrica del treball en tenim set apartats els quals ofereixen informació essencial per entendre la part pràctica d’aquest. Parlem dels següents temes:
- Conceptes introductoris sobre la bellesa i relacionats
- La proporció àuria
- Diferències entre els cànons de bellesa, evolució, diferències culturals…
- Com ens afecten els cànons de bellesa?
- El moviment body positive
- Transtorns de la conducta alimentaria
- La modificació del cos.
A continuació, en tenim la part pràctica, dividida en tres parts:
- La part més extensa i amb més rellevància al treball és l’anàlisi dels canons de bellesa a les xarxes socials.
- Per complementar aquesta, tenim una anàlisi d’enquestes que vam realitzar amb el propòsit que donessin informació extra. La informació ens ajuda a completar la primera secció de la part pràctica i crea una cohesió interna a l’experiment realitzat.
- Afegit a això, tenim una entrevista a Lucia Jiménez, una Miss Supranational Espanya. Ella trenca amb els tabús i els secrets dels concursos de bellesa, i amb els seus mites.
Aquest treball és molt personal per nosaltres, ja que ens ha ajudat molt a evolucionar, emocional, social i intel·lectualment. Gràcies a ell ens hem obert entre nosaltres i ens hem explicat històries i experiències viscudes que han sigut clau durant la nostra vida i han repercutit en la nostra forma de ser actual. Això ha fet que reforcéssim la nostra amistat, i ha aconseguit crear un vincle molt fort amb el treball i entre nosaltres.
A l’hora d’organitzar-nos, primerament ens vam dividir la part teòrica entre nosaltres. Cadascú va centrar-se a investigar sobre dos apartats específics, que va treballar en profunditat, per tal d’assegurar haver enllestit bé la informació adquirida durant la recerca. Un cop fet això, vam posar els temes en comú, explicant-los els uns als altres.
Després vam fer conjuntament tota la part pràctica, a la qual, vam saber veure i reconèixer el que cadascú podia oferir al treball, i amb això vam podem complementar-nos, i fer que el treball sortís el millor possible.