La disciplina és cosa de tots!

Cal redescobrir el significat del terme disciplina i, entre tots, aplicar-lo eficientment. Posar límits als nostres fills els ajuda a sentir-se segurs. La coherència es perd quan un NO passa a ser un POTSER SÍ… Tenim a la nostra disposició eines poderoses com el diàleg i la comunicació afectiva. El gran enemic: qualsevol manifestació de violència (verbal, gestual, física, psicològica, actitudinal…)

Vegeu l’article: “L’escola pateix la falta de disciplina de les famílies”.

Deseduquem-nos…

En aquesta secció us convido a la reflexió profunda, a trencar amb les pròpies creences, a generar nous arguments per entendre una mateixa realitat, a mirar-vos les coses des d’un altre punt de vista. El Sr. Luis Rojas Marcos va dir en la conferència inaugural que va fer en el darrer congrés d’Educació i Entorn celebrat a la nostra ciutat que per poder ensenyar a viure, primer cal aprendre’n. I això és, precisament, el que tots hem de fer. Pares i mares, mestres i adults en general… Ens hem de deseducar per poder educar als nostres fills entorn a uns nous valors que ens permetin construir una societat més democràtica, inclusiva, solidària i justa.

Preparats, llestos..? ja!

Aquests darrers dies m’he estat documentant per començar a recollir tota aquella informació que ens pot ser útil a l’hora d’elaborar el nostre Pla de Convivència. El Departament d’Educació té a la disposició de tots els centres un Programa de Convivència per als centres d’educació infantil i primària que ofereix les eines adequades per a incidir en el que consideren els tres àmbits principals de formació de la persona:

foto convivència

1. Construir la pròpia identitat: l’educació com a projecte personal.

2. Saber relacionar-se: l’educació com a projecte comunitari.

3. Actuar solidàriament: l’educació com a projecte humà.

Cadascun d’aquests àmbits conté un elevat nombre de continguts per ser ensenyats / apresos. En breu farem arribar al Claustre de l’escola una graella que contindrà tots aquests continguts. Es demanarà als membres del Claustre que valorin de 0-5 la importància que consideren que cadascún dels aspectes té en relació a la nostra escola i el nostre alumnat. Així, aconseguirem definir de forma democràtica els aspectes a incloure en les primeres actuacions a realitzar. 

Per què un pla de convivència?

Doncs és molt senzill: perquè la convivència és quelcom que també s’aprèn i, en conseqüència, quelcom a ensenyar. Des del meu punt de vista és el contingut principal per al desenvolupament de persones autònomes, responsables amb si mateixes, amb els altres i amb el món. Persones amb una visió oberta, lliures de perjudicis socials, capaces de caminar amb les sabates de l’altre i de viure en constant creixement personal. I per si això fos poc, resulta que l’ensenyament / aprenentatge de la convivència correlaciona amb l’èxit educatiu. Per tant, no tenim temps per perdre! No cal dir que aquesta serà una tasca de tots i per a tots que de ben segur donarà uns fruits molt dolços!!!

Hola!

Em dic Alba Vallejo i sóc mestra del CEIP Pau Claris de la Seu. Aquest bloc neix avui com a resposta als deures que ens han encomanat des d’un curs de creació de blocs que enguany s’ofereix des del CRP a l’escola. De fet, aquests deures han d’estar llestos a les 17 h… No acostumo a deixar mai les coses per última hora però és que això d’escriure en un aparador tan gran com és la web m’ha obligat a pensar i repensar durant dies sobre quina temàtica podria escriure que pogués ser interessant alhora que útil per a mi i pels demés. M’agrada compartir les meves vivències però en petit comitè, m’agrada escriure narrativa però em sento una mica despullada quan es llegeix allò que he escrit… A la fi m’he decidit! tal i com es pot intuir pel títol del bloc, procuraré posar per escrit els passos que vagi fent el pla de convivència que enguany elaborarem des del Pau Claris. Per tant, seria bo que aquest bloc fos un instrument de difusió i, també, d’intercanvi d’opinions entre tots aquells integrants de la comunitat educativa que tinguin alguna cosa a dir relacionada amb la CONVIVÈNCIA.