Títol de la Programació: Coneixem millor l’aigua
Nivell educatiu: 3r de Primària
Objectius Didàctics:
Reconèixer les propietats i les característiques principals de l’aigua.
Experimentar els canvis d’estat i la seva reversibilitat.
Observar i saber descriure el cicle de l’aigua.
Reconèixer els usos socials de l’aigua i valorar-ne l’ús responsable.
Continguts:
L’aigua: les característiques de l’aigua, els estats de l’aigua, el cicle integral de l’aigua de l’aigua.
La gestió de l’aigua: plantes potabilitzadores, plantes depuradores…
Competències:
Competència en el coneixement i interacció amb el medi.
Competència en comunicació lingüística.
Competència en el tractament de la informació i competència digital.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre
Criteris d’avaluació:
Reconeixement de les diferents propietats de l’aigua.
Identificació dels diferents estats de l’aigua i la seva relació amb el cicle de l’aigua.
Analisi els usos que fem les persones de l’aigua i les conseqüències que se’n deriven.
Activitats:
Comencem amb una conversa inicial de grup per saber els coneixements previs dels alumnes i dibuixem també el que sabem de l’aigua, quin camí deu fer per arribar a casa nostra…. i ens plantegem diferents hipòtesis.
Després fem uns experiments per veure com canvia l’aigua i després veiem un power point i un video a la PDI sobre el mateix, per acabar d’identificar amb el nom aquests canvis, això facilita el reconeixement i la satisfacció personal de cadascú del que ha aprés.
Fem tots junts un mapa conceptual a la PDI sobre els diferents estats de l’aigua amb el popplet, per veure com funciona.
Un cop tenim clar quins són els estats de l’aigua, veiem un altre video a la PDI sobre les característiques de l’aigua i el cicle natural i urbà de l’aigua,
Després cadascú plasma en un dibuix individualment el que ha vist i ho comentem entre tots. També comparem els dibuixos fets en un principi i els d’ara.
Per acabar cadascú es crea un mapa conceptual amb el popplet amb les paraules clau, i inserint imatges, sobre el cicle integral de l’aigua.
Per veure la unitat didàctica cliqueu aquí.
Educació Inclusiva:
L’ús de la PDI per visualitzar videos o imatges sempre facilita l’aprenentatge, és més motivador i capta més l’atenció dels alumnes amb més dificultats, els continguts són més visuals i fàcils de comprendre.
L’ús de l’ordinador personal permet que cadascú vagi al seu ritme, i no permet fer comparacions que podem portar fustracions a alguns alumnes davant dels aprenentatges, a la vegada que facilita l’ampliació dels coneixements i continguts pels que ho necessitem.
El treball en petit grup també és una mesura per atendre a la diversitat amb més facilitat, ja que tenen el recolçament dels companys i estan en una situació d’aprenentatge entre iguals.
Les fitxes i treballs adaptades per fer en una atenció més individualitzada amb una mestra de reforç és una altra de les mesures per atendre a la diversitat.
