Tornem-hi!

Benvolgudes i benvolguts,

Comencem el 2010 i el segon trimestre del vostre darrer curs a la Ginesta…Aquest any és un any de canvis per tots i totes vosaltres! No res, ja veureu com passa tot ràpid i aprenem i gaudint del que ens queda de curs.

Comencem tema nou, previa petita explicació del sò que ens va quedar pendent, ens adinsem al món de les màquines. Primer les màquines simples, pas previ per entendre les màquines complexes. He trobat tres videos curtets i molt entendors i àgils de veure que ens expliquen d’una manera molt entenedora el funcionament de les màquines simples. No deixeu de mirar-los, us ajudaran molt a entendre el seu funcionament. A més ens dona pistes de com i perquè els éssers humans hem desenvolupat aquests enginys “tecnològics”.

Espero que us agradin i que els compartim  a la classe, ànims i endavant!

toni

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/-PGaBBq7D34" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RS6oogdly-U" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/gfAknc2g_Lc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Si mil milions de…

Bones!

No patiu pel titular d’aquest article, només el podran entendre qui va estar atent a classe l’altre dia i els que hagin escoltat la llegenda urbana que fa referència. Tot sigui per ajudar a entendre l’energia cinètica, les fonts d’energia i els receptors de la mateixa…

Parlant d’energies, que és el tema que ens toca fer ara. Moltes gracies a tots vosaltres, fonts d’energia, pels comentaris que aneu deixant al blog. De veritat que per a mí són (sou)  font d’energia per seguir treballant amb molts ànims, per més temps, com si tingués piles alcalines (una altra font d’energia, però m’agrada més la que em doneu vosaltres, no per res). Em sento un receptor d’energia (de la vostra)  molt afortunat.

Avui us penjo el tràiler d’un vídeo que està circulant molt pel ciberespai. Us adjunto el tràiler (que dura tres minutets) i la pel·licula (que dura hora i mitja…), vosaltres mateixos. Els dos estan molt bé, a més estan en anglès i subtitulat en castellà. Ho faig perquè m’agradaria que comproveu per vosaltres mateixos tot l’anglès que sabeu. Estic convençut que  us sorprendre. Aquest vídeo ens ajudarà a raonar i construir el debat sobre les energies que ja vam començar: renovables, no renovables, energia nuclear, l’alteració del territori…Apassionant i molt necessari, no? Per això, aquest debat, el tindrem en part via blog. Vull dir que aquesta vegada no serà una resposta el que us demano, sinó una reflexió.

La vostra reflexió sobre: quin tipus d’energies creieu que poden ser les menys perjudicials per la vida del planeta terra. Aquesta reflexió haurà de tenir una enumeració sobre quines poden ser aquestes energies (amb exemples concrets) i el perquè ho creieu així, quins són els elements que us fan pensar que realment poden ser energies beneficioses per la vida, valorant els pros i contres, que quasi totes en tenen.

Ja sabeu que, per reflexionar, va bé tenir un criteri format sobre el tema i això vol dir informar-se sobre el que estem reflexionant i opinant. Espero les vostres reflexions!

I espero que us agradin els videos!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/jyK8aT2ojVc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

El tràiler

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/SWRHxh6XepM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La peli

Toni

L’adolescència

Benvolgudes i benvolguts,

Ja hem acabat el tema de la reproducció humana, la sexualitat i el cicle vital de les persones. Després del taller de sexualitat que vam fer dilluns vaig pensar que, potser, no havíem aprofundit prèviament en els canvis que els vostres cossos comencen a realitzar. I és possible que, per això, les preguntes no van ser tantes com em podia esperar. De totes formes, per corregir aquest fet, us adjunto dos vídeos molt divertits i explicatius de l’etapa de la vida que esteu vivint a 6è: la pubertat.

Ja us dic que són molt divertits i que us donaran moltes pistes sobre els canvis corporals que esteu fent o que fareu ens els pròxims anys. I espero que hagi sigut aquesta falta de previsió meva i no la vostra vergonya de fer preguntes la que va fer que el taller fos més curt del que m’esperava… 🙄

Res més per avui, que us agradin i aprengueu força dels vídeos. Per cert, us recomano que els veieu amb les vostres mares i/o pares i els hi feu les preguntes que, potser, no vau pensar per a la classe.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/xGiVHzBfnpU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/P-1BASpWK8Y" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

toni

El cicle menstrual

Bones!

Resulta que buscava algun vídeo per il·lustrar un dels temes estrelles d’avui a classe: el cicle menstrual. He trobat aquest que, tot i estar pensat per secundària, us servirà per reforçar  el que hem parlat avui. A més la secundària la teniu darrera  de la porta, així que ja està bé que us aneu familiaritzant amb alguns termes. Altres ja els coneixeu: zigot, gàmetes, trompes de fal·lopi, matriu…

Apa, espero que us agradi!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/vbzq90Iaaic" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Aquell senyor anomenat Darwin!

Benvolgudes i benvolguts,

Ja hem acabat el tema de la reproducció dels éssers vius. Estic content de com ha anat, tot i que sempre podem fer més. Crec que ha sigut un tema que hem treballat de forma conjunta i que ha quedat ben consolidat. És el moment de concretar una mica més i endinsar-nos al tema 2 que és, justament la reproducció dels éssers humans. Un tema ja conegut i tractar però que, degut a que us feu grans, en parlarem possiblement d’una forma més intensa. de fet avui ja ho hem fet, amb aquest posat de persones que van camí de l’adolescència. Oi?

Abans de continuar amb el tema 2 vull remarcar una idea que avui m’ha encantat i que ha sortit a la classe, quan parlàvem del que sabíem de la reproducció humana. No recordo qui ha sigut (¿Laura?, ¿Paula?) que, parlant del mite de Adam i Eva, ha dit que Adam es va reproduir per escissió, una forma de reproducció asexual d’alguns animals, com l’estrella de mar. M’ha semblat sublim…

I tot parlant de reproducció humana ha sortit el senyor Darwin, un senyor que ningú de vosaltres coneixieu. I ja és hora que ho feu. El primer vídeo és una biografia en dibuixos animats que és prou divertida i amena. Amb el segon he aprofitat que us agrada mirar la tele per ensenyar-vos que, a la tele, es fan coses molt interessants també. En aquest cas és un programa divulgatiu que es diu Redes. Possiblement no ho entendreu tot, però us animo a fer l’esforç.

Ja hem parlat avui del tema sexual i reproductiu dels humans. Un tema que, a la vegada que us interessa, us fa vergonya parlar-ne. Doncs bé haurem de fer-ho amb  naturalitat, no? Crec que avui ha anat força bé, estic convençut que serà així la resta. Apa, us deixo amb els vídeos!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Nf76OhWx9vk" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/UcXCJkwH8kE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Desenvolupament embrionari

Ja sabem que, segons on es desenvolupi l’embrió, trobem que els animals podem ser ovípars, vivípars o ovovivípars.

Us presento dos vídeos que parlen d’un animal vivípar que coneixeu molt bé, o així ho crec jo : els humans, com tu i com jo. Són els dos primers vídeos, d’una serie d’onze, que en va fer la National Geographic i que són il·lustratius i emocionants. Dos en un.

És un exemple de desenvolupament embrionari, en aquest cas vivípar. Com be sabeu el fet que sigui vivípar ens indica que l’embrió es desenvolupa dins del ventre de la femella, des de la fecundació dins al naixament, durant tot el periode de gestació.

Recordeu que  a més trobem els animals ovípars, aquells que les femelles ponen ous i els embrions es desenvolupen al  interior de l’ou, fora del cos de la mare. Són ovípars els ocells, els rèptils i  els insectes entre molts altres grups d’animals.

També tenim els animals ovovivípars, menys comú però, on els embrions es desenvolupen dons d’un ou, però dins del cos de la mare. És el cas d’alguns taurons i uns pocs rèptils com l’escurçó.

Per cert, el tema de la reproducció s’acaba. Per això us faig la primera pregunta :

Portem díes parlant de reproducció sexual i asexual, per això us llenço el seguent repte. Vull que em digueu:

Quantes cel·lules sexuals diferents es necessiten per que hi hagi reproducció sexual? Com es diu la cel·lula que és produeix amb el procés de  la fecundació?

Apa, ànims, espero les vostres respostes, tots els que doneu  les respostes correctes tindreu premi!!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/H_IIIibwyXo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/9LJwa9CMkBU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

la misteriosa vida dels fongs…

Com ja sabeu els fongs són uns éssers vius ben curiosos. Entre el regne vegetal i l’animal, amb reproducció sexual i asexual, de formes molt diverses i colors variats…

El prestigiós Ramón Folch ens explica, d’una forma didàctica i amena, com és la vida dels fongs i tot el que els envolta. [kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/mediterrania/001_71223.rm" width="322" height="288"/]

un cas doble de reproducció sexual: les abelles

Ja som al primer tema del curs. La reproducció és imprescindible per mantenir la vida al planeta terra, els éssers vius que l’habitem ens reproduïm de formes molt variades però que bàsicament s’engloben en dos grans grups: de forma sexual o asexual.

En aquests dos  vídeos utilitzarem les abelles com a fil conductor i explicatiu de la reproducció sexual, en animals i en plantes. L’abella, un animal invertebrat, de la classe dels insectes que es reprodueix de forma sexual i que, a la vegada, és imprescindible en la pol·linització de moltes plantes, és a dir que és un actor principal en la reproducció sexual de les plantes. Quin embolic? NO, mireu els documentals i segur que us aclarireu!

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/besties/1220796.rm" width="322" height="288"/]

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/bestiesclip/925561.rm" width="322" height="288"/]

Comença el final de primària!

Benvinguts i benvingudes al nou curs 2009-10, alumnes de 6è!

Comenceu el darrer curs de la vostra etapa a primària, l’any vinent el pas a l’institut, noves amistats, nous mestres i moltes més coses per aprendre! Tot un món nou.

Enguany engeguem aquest bloc per vosaltres, alumnes de 6è de l’escola La Ginesta de Segur de Calafell, per ajudar-vos a construir l’assignatura de Coneixement del Medi de 6è.

En aquest bloc us donarem recursos, idees, estratègies, eines i ajuda per aprofundir   en aquesta assignatura. També serà una eina de comunicació entre tots nosaltres, tot i que ens veurem diàriament, però també podem compartir materials per la via telemàtica.

A la columna de la dreta anirem oferint diferent enllaços on ampliar els continguts oferts a l’aula, mostrats d’una altra manera que us seran molt útils.

Us animem a que consulteu, amplieu, suggeriu i compartiu aquest bloc, que és de totes i tots.

Us deixo amb el primer video del bloc, mireu-lo bé, val molt la pena.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/N9F_KJTegPg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Bon curs 2009-2010!