Un dels elements que intervenen en l’ adquisició del llenguatge musical és el so/silenci. Valorar el silenci ens permetrà descobrir el poder de la música. El so amb més poder és la nostra veu. El secret del so està en la intenció. Com educadors infantils la planficació d’ activitats ha de tenir una intenció clara i ben definida (objectiu).
L’ estímul sonor impacta en tot el nostre organisme. Es produeixen canvis bioquímics en el cervell que afecten a la nostra part mental, física i emocional. Cal estar receptiu a la música sense intel·lectualitat, cal rebre-la amb alegria, benestar, plaer i gaudi. Escollirem músiques que ens agradin, per experimentar, per vivenciar, per crear, per improvitzar i per comunicar-nos.
Hem començat a experimentar amb les qualitats del so. Podeu valorar si heu gaudit, vivenciat, creat, improvitzat i us heu comunicat a través de les experiències realitzades.
Em sabrieu dir quina intenció té cada un dels audios i quines activitats proposeu per practicar aquests objectius amb els vostres infants de 0 a 3 anys?
QUI ÉS QUI?
[kml_flashembed movie="http://www.goear.com/files/external.swf?file=ac27bb2" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" quality="high" width="353" height="132"" width="353" height="132" wmode="transparent" /]
ESCOLTEM EL SO...:
[kml_flashembed movie="http://www.goear.com/files/external.swf?file=7ada7ef" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" quality="high" width="353" height="132"" width="353" height="132" wmode="transparent" /]
“Nosaltres no podem ensenyar el que desitjem, no podem ensenyar el que sabem, sols podem ensenyar el que nosaltres som.” E. Jaques-Dalcroze.
A les meves “copiadores”: bon cap de setmana!
QUI ES QUI?? L’ACTIVITAT que proposo es un joc d’parlar i escoltar per despres poder crear una cançó del grup unica i exclusiva.
ESCOLTEM EL SO… L’ACTIVITAT SERIA pasar-lis el duet dels gats de rossini perque escoltessin les diferents entonacions d’una mateixa onomatopeia
hola
qui és qui? té com a objectiu potenciar el timbre; una de les qualitats del so. L’ACTIVITAT; quin animal és? consisteix en posar sons que realitza cada animal ex: animals de la granja. els infants han de dir quin animal i com a variant els animals de la selva.
escoltem el so té l’objectiu o que té cada so.
L’ACTIVITAT; fort o fluix? consisteix en escoltar els sons que realitzen els animals. els infants explicaran quin animals té el so més fort i quin menys. és pot fer el mateix amb la veu humana com a variant
Qui es qui… esperimentem amb el so i com activitat proposaria cantar la canço de “sol solet” individualment per què veguessin que cada nen te el seu propi so ( cada un te una veu diferent a l’altre).
Escoltem el so… relatiu al to ( diferenciar els sons greus i aguts) i com activitat els hi tocaria diferents sons amb diferents instruments ( violi, piano, triangle, flauta,trombo…) ja que els to de cada instrument varia.
QUI ES QUI?? NO havia expressar lo que significava, l’activitat seria la cançó dels telenyecos MANA-MANA TITUBITUBI repartida l’aula en quatre grups iels faria escoltar la cançó i deixar-lo ballar-la, desprès gravaria a cada infant de cada grup que digues el mana-mana segons ell s’ha trobat al sentir-lo i despres el faria escoltar el ritme que han donat a la cançó amb la seva veu, fent-los despres interpretar-la amb pedorretes (el titubitubi dient abans el mana-mana),palleta i got d’aigua,cops a la taula,amb un xiulet i despres es tornarien a escoltar.(veurien el ritme que han fet)
ESCOLTEM EL SO els passaria EL DUET DELS GATS DE ROSSINI per la montserrat caballe i conxa velasco perque veiguiessin els diferents tons que fan servir al cantar-la i poc a poc els faria despres repetir-la ells individualment cada vegada que una cantant fa un miauuuu i els gravaria , per despres s’escoltessin i comparessim amb la cantant i notessim el canvi de to.
– QUI ÉS QUI:
Activitat pensada per estudiar dins de les qualitats del so, els diferents “timbres” de veu.
Activitat proposada: Jo proposo, grabar en un casette, una frase sezilla i dir tots la mateixa. LLavors asseguts al terra i en rollana, hem d’endevinar de qui és cada veu, la de l’educador també hi ha de ser.
– ESCOLTEM EL SO:
Activitat pensada per diferenciar diferents “intensitat” de sons, diferents “duracions” dels sons. Al mateix temps que s’hi denota una intenció comunicativa en els sons.
Activitat proposada: L’activitat que proposo és la d’agafar tubs de cartro de paper higiènic o de paper de cuina, i de diferents gruixos i fer diferents tubs, uns més llargs i altres més curts, uns més amples i altres més prims, uns de cartro altres de plàstic. Cada infant en tindrà un i asseguts al terra i en rollana, començarem a dir les vocals, començarem per la “a” i un darrera l’altre.
1.-QUI ÉS QUI?
Objectius:
• Reconèixer la procedència del so.
• Diferenciar auditivament els sons emesos per cada una de les alumnes “les nenes”
Activitat per a infants de 2 anys “P-2”:
• Nom: Que sona ara??
Suport didàctic: el conte “Els sons de la Masia”
Estem finalitzant el centre d’interès dels animals de la granja.
Els infants es posaran asseguts al racó del conte en semicercle (on en ell hi ha un màrfega al terra i coixins).
• L’educadora es col•locarà davant dels infants.
• La educadora els hi mostrarà la tapa del conte “La granja sorollosa”, seguidament inicia l’explicació del conte.
• L’educadora mentre explica el conte, i abans de anomenar l’animal premerà el so del mateix i preguntarà qui sona ara??
Aquesta activitat va lligada amb l’activitat nº 2 efectuada el 19 de novembre de 2010.
2.-ESCOLTEM EL SO…:
Objectius:
• Diferenciar auditivament els sons greus i aguts.
• Gaudir del sons.
• Experimentar diferents sensacions efectuant diversos sons.
Activitat per a infants de 2 anys “P-2”:
• Nom: La gallina, el gall i els pollets.
Suport didàctic: el conte
“Els sons de la Masia – La casa dels pollets -”
Estem finalitzant el centre d’interès dels animals de la granja.
Tenim el conte de “la casa dels pollets”.
És un conte sonor, quant premen a la imatge sona el so de l’animal.
En el conte hi ha : pollets, la mare Galllina i el pare Gall.
L’infant experimentarà auditivament que el so del pollet es mes fluix que el de la Gallina el de la Gallina es mes fluix que el del gall.
Aquesta activitat va lligada amb l’activitat nº 2 efectuada el 19 de novembre de 2010 i la de Qui es qui del dia 18 de desembre de 2010.
Olga: no sé si a part t’he d’entregar una fitxa complerta, “el format de sempre”.
Ve el dilluns ens veiem,, bon cap de setmana.(“lo que queda d’ell”)
Adeu….
Activitat de dir la frase “cantem i ballem al ritme de la música”:
és una activitat per treballar el timbre, el to, la duració i la intensitat o volum.
Activitat per infants de P2:
·Què es això que sona?
Posar un Cd de diferents sons de la vida quotidiana ( telefon, gat, ambulància…)i invitar als infants a imitar el so despes que aquest hagi sonat i indicant-los a la vegada si l’han de dir fort en algunes ocasions i fluix en altres per aixi treballa el volum en la seva pròpia veu.
Activitat de bufar les ampolles:
Amb aquesta activitat és treballa el to, la duració i la intensitat o volum
Activitat per P2:
Explicar un conte amb diferents veus greus i agudes.
Com per exemple el conte d’en Patufet amb una veu aguda d’en Patufet, la greu del botiguer…
Bé, fins la pròxima!
1- Al Qui és Qui: Treballem el
timbre, osigui la procedéncia del só.
Activitat: Quin instrument sone?
Despré d´haver treballat uns instruments, l´educadora ficarà els diferents sons en un caset i els infants hauràn de dir qui instrument fà aquest só.
2- Treballem el to, la intensitat i la duració.
Activitat: Després d´explicar el conte de la Caputxeta Vermella, recordem la veu del llop, de la Caputxeta i de l´avia i diferènciem el tó, la duració i la intensitat.
qui es qui?
té com a objectiu diferenciar el timbre de veu, com activitat havia pensat la que perquè he vist ara ha posat la jose,t’he m’has avançat!!!
escoltem el so :
té com a objectiu augmentar la capacitat auditiva (fort – fluix)
l’activitat que proposaria seria que els infants fessin diferents sons d’animals, tan greu com aguts (lleó,gat, vaca, ocell…).
Hola nenes!!!
Amb el Qui és qui? Experimentarem amb els diferents timbres de veu i l’activitat que proposo és per a infants de P2 : Es tracta de donar-los un microfon i que els nens un per un vagin cantant una cançó, tots la mateixa (Ex: El cargol treu banya) d’aquesta manera tots veuran que cadascun d’ells té un timbre de veu diferent.
Escoltem el so: La meva activitat seria portar material, per a fer sons ambientals ( pal de pluja, clàxon de la bicicleta, un cargol de mar, un xiulet que emet el so dels ocells…) I manipulan-los els infants experimentaran la intensitat (fort/fluix) i el to (agut/greu).
Apaa adeeu!