INSTRUMENTS MUSICALS: recurs didàctic

Els instruments musicals a emprar com recurs didàctic durant l’ etapa infantil han de permetre manipular, experimentar i descobrir noves possibilitats sonores. Podem posar a l’ abast de l’ infant tot tipus de material sonor: joguines sonores, estris cassolans, instruments construits a l’ aula o instruments musicals adequats al seu moment evolutiu (en el comentari heu de fer la relació edat-material sonor de 4 mesos a 6 anys).

Com educadors infantils heu de crear expectatives als infants perquè tinguin ganes de conèixer el material sonor que anireu presentant-los.  És moment de crear una història, un conte o explicar el que significa per vosaltres un dels instruments elaborats a l’ aula (escriure en el comentari màxim dilluns, 10 de gener de 2011).

[slideshare id=6264376&doc=instrumentsmusicals-101220154809-phpapp02]

16 thoughts on “INSTRUMENTS MUSICALS: recurs didàctic

  1. lluisabar

    LES TAPES PANDERETES
    una vegada dins un calaix de reciclat de brossa d’una casa, hi havien dues tapes de plàstic que volien alegrar als infants que corretejaven pels voltans de la cuina, però no s’havien com dir-lis que podien ser reutilitzades per fer musica.
    Una li va comentar a l’altra -“quan s’apropin els infants, dona’m una forta empeita”- i aixi ho va fer
    Va ser tant forta , que la tapa va saltar volant pels aires i va caure a terra fent un for soroll.
    Els infants que eran aprop , van quedar paralitzats i van corre cap on havien sentit el cop.
    Van trobar-se amb la tapa que encara rodava pel terra, fen com un redoble de tambor fluixet.
    Al parar quieta, un dels infants la va agafar i va començar a donar copets amb la mà experimentant el sorollet que feia, desprès el va repetir per la taula, la finestra, i tot el mobiliari de la cuina, gaudin dels diferents tons que la tapa feia.
    L’altre infant ràpidament va anar a buscar al calaix del reciclatje, un altre tapa igual.
    Van començar a fer diferents tons, experimentant amb tots els estrits que tenien a mà, fen un gran xivarri que cada vegada era de mès intensitat.
    Fins que l’avi es va apropar a veure que era aquell soroll rìtmic que feien els infants.
    Al veure’l els infants van correr al seu costat ensenyant-li el seu fantàstic descobriment musical.
    L’ávi va riure molt, i els va convidar a fer una pandereta amb les tapes i rapidament tots tres es van possar mans a l’obra.
    A l’acabar van anar tots tres al pessebre del menjador a cantar nadales amb el nou instrument que havien fet en conjunt .
    I L’ESTEL DE NADAL , QUE EN AQUELLS MOMENTS VA PASSAR AQUEST CONTE EL VA FINALITZAR.

  2. merilario

    EL CONTE DE LES AMPOLLES D’AIGUA

    Hi havia una vegada un nen que vivia en una casa de pagés de les afores d’un poble i es deia Marcel.

    Un bon dia es va aixecar del llit i un cop esmorçat va agafar dues ampolles d’aigua de plàstic que la mare havia tirat a la paperera de reciclatge i va anar a fora a jugar.
    Es va asseure al sorral i va començar a omplir l’ampolla de sorra, la va començar a moure i va veure que feia soroll. Al cap d’una estona va omplir un altre cop l’ampolla però aquest cop de pedres, les va tornar a moure i va veure que feien soroll però aquest cop era diferent i tot estranyat va anar a veure la seva mare i li va dir:
    -Mare, mare, he anat al sorral i he omplert aquestes ampolles d’aigua de sorra i al moure-les feien un soroll i desprès de pedres i m’han fet un altre soroll diferent.
    -Es clar Marcel i cada cop que hi posis coses diferents dins faran diferents sons.
    -Ah, si.
    -Mira Marcel, un cop el meu àvi hem va explicar que amb els seus amics volien momtar un grup de músics però per fer-ho necessitaven instruments, així van decidir que cadascú momtaria els seu. Ell va dir que faria unes maraques, així que va agafar dues ampolles d’aigua i una la va omplir de pedres i l’altra d’arrós, les va tancar ben tancades i les va decorar d’uns colors alegres. Al acabar les va començar a saxejar i va veure que sortien diferents sons i podia seguir diferents ritmes. D’aquesta manera tots els amics havien fet els seus instruments i van poder formar el grup de músics que tan volien.
    -Què divertit.
    -I tant, vols que t’ensenyi a fer-ne?
    -Si.
    -I vosaltres hem voleu fer de maraques?

  3. merilario

    En el primer any de vida: oferir qualsevol material que puguin manipular, experimentar i descobrir els diferents sons.
    – joguines sonores ( sonalls, mobils, caixetes de sons, pilotes amb alguna cosa que soni dins, centres de joc amb música…)
    – Estris cassolans ( pots, olles, tapes, culleres de metall, fusta, estalvis…)
    – instruments construits a casa o l’aula ( maraques fetes amb pots de iogurt, amb ampolles, llaunes de begudes, timbalets amb capses de formatages, tambors amb capses metàliques, guitarres amb capses i gomes,pals de pluja amb tubs de cartró i arròs…)

    cap als 18 mesos instruments musicals basicament de percussió ( caixes xineses, campanes, picarols, triangles, platerets,panderetes, castanyoles, picarols, panderos… i segons l’edat xiulets, flautes, xilòfons…) qualsevol d’aquests instruments servirà per treballar de manera expontànea les qualitats del so. en el segon cicle es pot començar a introduir els instruments de musica com a tals.

    Els més adequats als infants de 6 anys son els de percussió per què el ritme es capta ben aviat i es facil de seguir.

  4. immamarti

    Relació edat – material sonor:

    En el primer any de vida:
    Oferim materials en que els infants puguin manipular,experimentar i descobrir noves possibilitats sonores com : mòbils, sonalls, caixetes amb sons,pilotes que fan soroll, pots, tapes…
    A partir dels 18 mesos:
    Instruments de percussió com tambors, maraques,picarols, panderetes…
    A partir de 3 anys:
    Introducció dels instruments de música considerats com a tals, els més adequats són els de percussió fins als 6 anys perquè l’infant adquireixi el ritme (tambor,maraques,triangles…)
    Introduir alguns elements de vent com xiulets,harmòniques…

    crec que això és tot!!!

  5. josefina1

    – RELACIÓ MATERIAL SONOR:

    * P-0: de 4 mesos a 1 any: Faria una panera dels tresors amb materials durs de la vida quotidiana per què emetin sorolls quan els colpegem i l’infant pugui marcar el ritme, o s’hi comenci a iniciar (ex: culleres de fusta i de ferro, tapes d’olles, etc).
    Un altre dia faria una panera amb instruments musicals sonors però comprats,(ex: tambó, sonall, etc).

    És important d’oferir a l’infant materials que li ofereixin la possibilitat de manipular i d’experimentar amb el món sonor.

    * P-1: d’1 a 2 anys: A partir dels 18 mesos els instruments que utilitzarem seran bàsicament bàsicament de percussió, introduint altres instruments musicals com panderetes, platerets, triangles, també podem fer maraques amb pots de iogurt i arròs a dins fetes per nosaltres, on l’infant haurà empegat uns gomets, etc.

    En els dos cicles d’educació infantil, tenint en conte que l’infant encara està desenvolupant la motricitat fina, els instruments més adequats són els de percussió bàsicament, d’aquesta manera l’hi és més fàcil a l’infant seguir un ritme i l’aprenentatge del llenguatge musical.

    Desprès dels instruments de percussió podem començar a introduir els instruments de vent i finalment els de corda, en els que es necessita tenir la motricitat fina més desenvolupada.

    Encara que els de vent es poden donar a un infant abans dels sis anys considero que es pot fer a nivell familiar i de manera individual, però no pas per treballar el llenguatge musical a l’escola, doncs es formaria un “girigall” i prou, en tot cas es pot fer de manera individual.

    LA HISTÒRIA D’UN SONALL.

    Ara mateix us explicaré el que em va passar ahir quan vaig sortir a llençar les escombraries.

    Vaig deixar les escombraries a la meva porta i quan em vaig acotar sento una veu que venia de les escombraries del meu vei i que em deia:

    – hola, sóc jo, si jo, aquestes llums de nadal que com que ja no faig llum m’han llençat a la brossa. Agafa’m, si, si agafam si us plau que t’explicaré una cosa, ja veuràs com em pots reciclar i serviré per una altra cosa.

    I, és clar, jo les vaig agafar. Un cop les vaig tenir a la taula les llums em van dir que encara tenien ganes de fer coses, que no volien anar a les escombraries i que volien cantar amb els infants. Llavors em van dir el que havia de fer, i mireu el resultat.

    – oi que és bonic?
    – oi que sona bé? (clinc, clinc).

    Doncs ara cantarem una cançó amb el ritme d’aquest sonall:

    Sol, solet, vina’m a veure ….

    Bona nit…

  6. immamarti

    Un dia sabeu que em va passar?
    Quan jo era molt, molt petita els meus pares em van portar d’excursió al bosc a buscar bolets, era molt divertit!
    Anava caminant pel bosc, mirant els ocells, els animalets… i de sobte vaig veure un bolet molt gran de color vermell, m’hi vaig acostar i vaig estar una bona estona mirant-lo, no n’havia vist mai cap d’igual!
    Llavors vaig continuar caminant, oh! però em vaig adonar que estava sola, m’havia entretingut tant mirant aquell bolet que el meu pare i la meva mare havien continuat caminant…vaig pensar que segur que ja m’estaven buscant tot espantats!
    Vaig pensar que puc fer perquè em sentin … i vaig recordar que a la motxilla portava dues botellas petites d’aigua buides, les vaig treure i les vaig omplir de pedretes!
    Oh! havia construit unes maraques, ara si que em sentirien el pare i la mare!
    Vaig començar a fer-les sonar ben fort… i de sobte al sentir la música de les maraques, va apareixer la meva mare.
    Quina sort vaig tenir amb les maraques ja que així em van trobar i vam continuar l’excursió.

    – Voleu veure com son les maraques que vaig fer servir?

  7. miriamart

    LA HISTÒRIA DELS RODAMONS I EL TIMBAL

    Havia una vegada uns musics que es deien Els Rodamons, perquè sempre anaven d´un lloc cap a una altre, per tots els pobles i ciutats, cantant i tocant instruments musicals perquè ere el que més els hi agradava.

    – Que hos agrada a vosaltres tocar instruments i cantar?

    Els Rodamons tocaven les maraques, la flauta, la pandereta i el timbal.

    Vet aqui que un dia, en arribar a un poble van decidir parar a descansar en una casa de pagés que van trobar.
    Després de durmir i menjar una mica en Marc, un dels musics va dir: – I ara que fem?- En Joan, li va respondre: – Toquem una mica de música?- En Pau i el David van dir a la vegada: – Si!! – Tots es van aixecar a buscar el seu instrument, i de sobte es va sentir: – Ohh! I el meu timbal??? On és?? – Vet aqui que el timbal den Joan havia desaparegut. El Joan es va ficar molt trist, perquè ells s´astimava molt el seu timbal. – I ara que faré jo sense el meu timbal? Ja no podré tocar música amb vosaltres!! – En Marc li va dir: – Joan no et preocupis, entre tots quatre buscarem el teu timbal i ja veuràs que el trobarem i podrem tocar música tots plegats. – I així ho van fer. Tots buscaven i buscaven el timbal per tota la casa, però no apareixia. Osigui que van decidir anar-lo a buscar al camí que havien seguit per arribar al poble. I tant van buscar i buscar que al final….el van trobar!! El timbal havia caigut del carro que portaven mentres anaven caminant. Com que anaven cantant ni s´havien adonat. En Joan es va ficar molt i molt content i mai més va perdre el seu timbal.

    – Voleu que hos ensenyi un timbal igual que el del Joan???

  8. miriamart

    RELACIÓ EDAT-MATERIAL SONOR

    p1: activitats d´experimentació dels diferents sons i materials aprofitant la panera dels tresors.
    Oferir diferents objectes com sonalls, culleres de fusta i de metall, juguines sonores…
    Realitzar jocs de falda.

    p2: Als 18 mesos introduim els instruments de percussió.

    p3: Fer servir les cançons de bressol a l´hora de la migdiada.
    Treballar els instruments de percussió i introduir alguns de vent.

  9. martaamen

    En el primer any de vida:
    Se’ls ha de oferir material que puguin manipular, experimentar i descobrir les noves possibilitats sonores.
    Ex: sonalls, mòbils, centres de joc amb música…

    A partir desl 18 mesos començaran a utilitzar instruments de percussió, com ara caixes xineses,campanes, picarols, panderetes, xiulets…

    Fins als 6 anys els instruments de percussió són els més adequats, ja què és capta el ritme més aviat i i és més fàcil de seguir. Aquest aprenentatge permetrà que l’infant tingui un cert domini de l’escala músical d’aquesta manera podrà tocar un instrument “melòdic”!

  10. martaamen

    Història del Tamborí de mà

    Aquest estiu vaig anar de vacances en un poble molt petit d’Àfrica.
    Com que era l’estiu hi habia molts nens i nenes que jugaven tot el dia pels carrers.
    S’ho passaven tant bé què els passaven les hores molt ràpid i no pensaven en anar cap a casa a dinar, berenar, sopar…
    Les mares per cridar-los feien servir el tamborí de mà, és aquest instrument què tinc aquì a les mans, escolteu com sona!

    Les mares quan volien que els nens i nenes anessin cap a casa el feien sonar.

    Un dia a la tarda, vaig parlar amb unes quantes mares d’aquell poble i els vaig dir que jo era educadora i que durant l’any sempre estava amb nens com els d’allí, i els vaig dir que aquell instrument que utilitzaven tant feia un so molt bonic, i elles al final de la tarda per sorpresa m’en van regalar un. I ara el tenim aquí!

  11. yaminabou

    Hola
    Relació edat-material sonor:

    1 any de vida; oferir a l’infant joguines sonores (sonalls, mòbils, …), estris casolans (pots, olles, …), instruments construïts a l’aula ( maraques, pals de pluja, …).

    A partir dels 18 mesos, generalment instruments de percussió ( campanes, panderetes, picarols, …).

    En el segon cicle de l’etapa de l’educació infantil és pot començar a introduir els instruments musicals.

    Generalment, fins els 6 anys els instruments més adequats són els instruments de percussió.

  12. yaminabou

    Historia del tambor

    Hi havia una vegada un nen que es deia Rami. En Rami viatjava molt i sempre construïa les seves joguines, instruments, … amb coses que trobava tirades o que la gent no les utilitzava.

    un dia hem vaig trobar en Rami, estava construint instruments musicals i en veure’m bocabadada hem va preguntar:
    -Quin instruments vols que construeixi?
    jo li vaig dir:
    -Vull que m’ensenyes com es construeix un tambor.
    En Rami va contestar:
    -D’acord, és molt fàcil. primer ho faig jo i després ho farem junts. Però tu també has de ensenyar a construir tambor als altres nens i nenes.
    Dit i fet, vam construir el tambor, el vam decorar i va quedar molt maco, era molt fàcil de construir i sonava molt bé.

    -Què el voleu veure?
    -Què voleu que us ensenya a construir un tambor?

  13. deliabadi

    – RELACIÓ MATERIAL SONOR:

    En el primer any de vida.

    Oferir objectes que emetin sons com poden ser sonalls, mòbils.(dels 4 als 6 mesos).

    A partir dels 6 mesos fins als 12 mesos:

    Introduiria la panera dels tresors amb objectes de la vida quotidiana que emetin sons quan l’infant els manipula entre ells.

    Tots els objectes que oferirem a l’infant han de ser segurs i motivadors per tal de que l’infant els pugui manipular i així poder experimentar el so de cada un dels elements.

    Exemples de tipus d’objectes:
    – metàl•lics: flameres, culleres, embuts, tapes.

    – de fusta: castanyoles, daus, pinces, culleres.

    A partir dels 18 mesos:

    Oferir instruments musicals bàsicament de percussió, donat que són instruments que porten ritme (sense una melodia concreta).

    Tipus d’instruments: Panderetes, tambors, caixes xineses, picarols,maraques.

    Penso que durant el primer cicle d’educació infantil el més important en l’expressió i comunicació ritmo-musical que:

    – l’educador ofereixi als infants objectes (no cal que siguin instruments) per poder “treballar” de manera espontània les qualitats del son.

    – l’infant manipularà els objectes de manera naturals fruit de la curiositat.

    En el segon cicle d’educació infantil.

    Oferir els instruments de música considerats com a tals.
    Tambor, maraques, triangles

    Al final del segon cicle d’educació:
    Oferir alguns instruments de vent com posen ser: xiulets, harmòniques, flautes.

    Penso que al llarg dels dos cicles d’educació infantil els instruments que hem d’oferir als infants son els instruments de percussió , donat que el ritme els infants son capaços de captar-lo aviat i és molt fàcil de seguir.

    L’infant als 4 mesos ja percep els ritmes de les persones que en tenen cura d’ell.

    Entre els 4 i 8 mesos ja es capaç d’expressar-se a través d’esquemes rítmics que van acompanyats de moviment.

    Entre els 8 i 12 mesos diferencia dues seqüències rítmiques diferents.

    Entre els 18 i 24 mesos l’infant reprodueix cants intercalant notes curtes i llargues , essent més significatiu el ritme i el moviment corporal.

    Dels 2 als 3 anys es capaç de reproduir ritmes amb el propi cos.

  14. deliabadi

    INSTRUMENT MUSICAL: LES MARAQUES.

    APLICACIÓ DIDÀCTICA: Explico com ha arribat a parar a les meves mans les maraques.

    Ahir a la tarda vaig anar al parc i vaig jugar al sorral.

    En el sorral hi havia 2 pots petitons de plàstic, (que algú els havia tirat al terra (ai,, aii… aii..) els vaig recollir i en el moment d’agafar-los vaig sentir aquest sorollet i em va agradat tant que me’ls vaig emportar a casa, els vaig embolicar, hi vaig posar goments, bé… els vaig vestir ben bonics i vaig posar un tronquet i a sonar s’ha dit.

    Ara us les anirà passant i escoltarem com sonen, d’acord???

    PER FI HO HE POGUT ESCRIURE, ARA JA ES MEU (bé ja us ho explicarè).

    BONA NIT.

  15. annacabre

    Al primer any de vida se’ls hi oferira instruments que els hi permeteixin manipular i experimentar, com poden ser els sonors (sonall), i els més casolans (objectes de la panera dels tresors).

    A partir dels 18 mesos ja es comensaria a introduir materials de percucció com poden ser els que ja es tenen a l’aula o els fets pels infants o nosaltres (maraques).
    Després es seguiria amb els de vent, corda.

  16. annacabre

    Instrument musical escollit:MARAQUES

    HISTORIA:
    Sabeu què? Demà vindran un grup de nois i noies que toquen dins la batucada i per tal de que nosaltres els puguem acompanyar he pensat que podriem fer unes maraques amb aquestes ampolles d’aigua.
    Què us sembla?

Deixa un comentari