EXPRESSIÓ MUSICAL: RECURSOS DIDÀCTICS

Els recursos didàctics que afavorirant el desenvolupament de l’ expressió musical en els infants són: les cançons, les audicions i els instruments. Considerant que qualsevol objecte capaç d’ emetre sons pot ser valorat com un instrument musical, podem construir-ne a l’ aula conjuntament amb els infants. És moment d’ anar pensant quins instruments musicals construireu amb els vostres infants d’ 1 a 5 anys.

Proposeu la construcció d’ un instrument musical amb cada grup d’ infants, tenint present l’ edat i el seu moment evolutiu. El dilluns haureu de construir-los a l’ aula (porteu el material i eines que necessiteu).

Realitzats els instruments musicals a l’ aula, podeu escriure en un nou comentari els materials emprats i passos a seguir (indicant quin es realitza per l’ educador i/o infant) per construir-los.

Fins demà!

22 thoughts on “EXPRESSIÓ MUSICAL: RECURSOS DIDÀCTICS

  1. deliabadi

    P-1:

    Instruments: MARAQUES

    Material: 2 vasos de plàstic o 1 “actimel”, pedretes, globus i goma elàstica o precinto i per decorar pintura de dits.-

    P-2:

    Instrument: PANDERETA

    Material: 1 caixa de formatgets – arròs – precinto i per decorar gomets.

    P-3

    Instrument:TIMBALET

    Material: 1 caixa de formatgets – cordill – boletes i per decorar “dacs o similar”

    P-4:
    Instrument: PANDERETA.
    Material: 1 tub del paper higiènic – cordill –cascabells “agulla de plàstic” , i per decorar roba i pegament.

    Bé, ara mateix no se de quin material disposo, però penso que amb els materials tant quotidians que he pensat per efectuar els instruments, els podré trobar a casa o a l’aula.

  2. yaminabou

    hola
    són les meves propostes per construir els nostres instruments.
    P1: maraques:dos vasos de plàstic, dos pots de iogurt, una ampolla de plàstic petita o una garrafa d’aigua de 5L; introduir llegums i decorar amb gomets o pintar amb les seves mans (pintura no tòxica).
    P2: tambor: tub ample de diàmetre, dos globus i goma de pollastre i un llapis. per decorar; retoladors, pintura i gomets.
    P3: guitar: una caixa de sabates i gomes de pollastre, corda o fil de pescar. per decorar la caixa; diferents tipus de papers, retoladors, pintura, gomets,…
    P4: xiulet: canya de veure i tisores.
    P5: xiulet: rotllo de paper higiènic, paper, tisores i goma de pollastre. per decorar; pintar, fer collage, …

  3. lluisabar

    fins que no he pogut fer-ho , no volia dir res , per si necessitava material. Penso que son facils :
    P-1: capsa sonora- capsa de caramels metalica, precinto, dibuix de l’infant i pedretes o boletes metaliques.
    P-2: maraques metaliques- llaunes de beguda, bosses de plàstic, precinto , arros o pedretes i gomets diferents colors.
    P-3: pandereta tapaderes – dues tapes de plàstic engatxades amb precinto i dins arròs i per fora decoració amb gomets de colors.
    P-4: tambor de mans – pot de cartrò, bossa de plàstic, precinto i dibuix del infants per decorar
    P-5: tub de pluja de cartró- tubs de cartró (cuina o wc) engantxats amb precinto , bossa de plàstic per tapar els forats, claus petits, arròs i paper, bosses de plàstic per forrar-los , els infants possaran el seu nom amb retoladors.

  4. merilario

    Els instruments que jo proposo son:

    P1:Campanes
    material:iogurt, corda, cascavell, gomets.

    P2: Maraques amb diferent so
    material: dues ampolles aigua petites iguals, arros i cigrons, precinto i gomets.

    P3: Tambor
    material: un pot de Nesquit, cordill llana,cordill,precinto,paper crepè,2 bstonets xinesos.

    P4: Pandereta
    material:cartró per fer una rodona a la mida que vulguis, dibuix elaborat pels infants,fil, cascavells.

    P5: Tub de pluja de cartró
    material: tub de cartró de paper de cuina i dues tapetes rodones fetes de cartró, precinto, arrós i qualsevol tipus de paper per poder fer collage

  5. miriamart

    Jo proposo:

    P1 Guitarra;
    posem gomes elàstiques de diefernts amplades en una caixa de plàstic o de cartó buida.

    P2 Pandereta;
    amb un cercle de plàstic, cascabells i cintes de colors.

    P3 Maraca;
    amb una ampolla de plàstic plena de pedretes, arrós, llenties.

    P4 Tambor;
    amb un recipient de plàstuc dur i cinta adhesiva.

  6. immamarti

    P1: Sonall, pot d’actimel omplim d’arròs i enganxem un pal i o precintem. decoració amb pintura i gomets.

    P2:Maraques. Amb botelles d’aigua petites construim dos maraques una botella i fiquem arròs i l’altra cigrons perquè així sonin diferents. les tapem amb el mateix tap, o presintem i decorem ab pintures i gomets.

    P3: Tambor. Amb un pot de cola-cao o semblant el pintem i decorem i construim unes baquetes amb una canya llimada, un globus ple d’arròs i lligat i presintat a la canya.

    P4: Guants amb cascabells, l’educador enganxarà cascabells a la punta dels dits del gua de llana i l’infant el decorarà amb gomets…

    P5: Mòbil amb pastes seques. Amb fil de pescar es ficaran diferents pastes com macarrons, tiburons… i s’enganxaran en un pal fent diferents mòbils amb diferents sons.

  7. annacabre

    Les meves propostes:

    P1: SONALL
    Pot dels xiclets trident.
    Arròs.
    Celo.

    P2: MARAQUES
    2 ampolles petites d’aigua.
    Arròs o pedretes.
    Pintura o gomets.

    P3: MARACA GRAN
    Pot de llauna del nesquik.
    Arròs, llenties o pedrets.
    Pintura.
    Celo o presinto.

    P4: PAL DE PLUJA
    Rotllo de paper de cuina.
    Cartolina.
    Arròs.
    Pintura.

    P5: GUITARRA
    Caixa de sabates.
    4 o 5 gomes elàstiques.
    Pintura, gomets.

    He trobat una web molt interessant en la que hi podeu trobar moltes idees per fer instruments musicals, però les propostes que donen són complicades per infants d’educació infantil.
    http://www.tv3.cat/pprogrames/atrapasons/atrSeccio.jsp

  8. yaminabou

    hola torno ha proposar:
    P1: MARAQUES( ampolles d’aigua petites buides i llegums )
    pas1- omplir l’ampolla amb llegums (arros, llenties i/o cigrons);educadora i infants.
    pas 2- tancar l’ampolla; educadora
    pas 3- decorar amb gomets l’ampolla; infants

    P2: TAMBOR; tub ample de diàmetre, dos globus i dos gomes de pollastre i un o dos bastons. per decorar; retoladors, pintura i gomets.

    P3 GUITARRA; una caixa de sabates i gomes de pollastre, corda o fil de pescar. per decorar la caixa; diferents tipus de papers, retoladors, pintura, gomets,…

    P4: TIMBALS; caixa metàl·lica, 20 clips, cartolina i dos bastons.

    P5: TAMBOR; cilindre, paper de charol, cola blanca, dos bastons (xinesos), paper de diari, goma de pollastre, per decorar, diferents tipus de paper, gomets, pintura, …

  9. lluisabar

    P-3 PANDERETA TAPADERA
    MATERIALS: dues tapes de plàstic iguals amb una mica de voreta, arròs, gomets de colorts i precinto.
    ACTIVITAT.
    l’educador/a convidara a l’infant a omplir una mica d’arros una tapa de plàstic, desprès ajuntarà les dues tapes i les precintarà mentre l’infant li dona trossets de precinto que l’educadora abans a tallat i engantxar a la taula de manera que l’infant pugui despegar facilment.
    Un cop precintada, invitara a l’infant a enganxat gomets al seu gust (fen cares, animals o expressió creativa lliure).
    un cop feta la PANDERETA TAPADERA deixarà que l’infant la manipuli lliurament i pogui percebre, el so, el pes, les diferents maneres de crear sons … (agitant-la, picant-la …)

  10. josefina1

    Propostes de realització d’intruments musicals:

    P-1: Maraca (petita, fet amb botella actimel).
    P-2: Rascar amb un bastó el xilofon (fet amb un cartro d’ous).
    P-3: Tambor amb dues boles que piquen amb el moviment de canell(feta amb capsa de fomatgets)
    P-4: Sonall (fet amb llums d’engalanar l’arbre de Nadal).
    P-5: Rodar l’anou amb arròs a dintre agafat pel bastó..

  11. josefina1

    Materials emprats i passos a seguir per a la realització de:

    P-2: Rascar amb un bastó el xilofon.

    *Activitat per realitzar en petit grup.

    *Materials: Un cartró d’ous, una bastó petit, un pot petit, pincell, pintura i cola.

    – L’educador/a donarà a cada infant un cartró d’ous, un pincell i un potet petit de plàstic. Després l’educador/a deixarà escollir entre als cuatre colors bàsics, el color de pintura que més li agradi a cada infant i li omplirà el potet perquè pugui pintar el cartró.
    Un cop la pintura estigui seca, l’educadora empegarà els cartrons perquè no s’obrin.
    Donarem un bastó a cada infant perquè ho rasqui i pugui començar a assajar diferents ritmes.

  12. OLGA FERRE CABALLE Post author

    Hola noies!

    Cal que cada una de vosaltres revisi l’ adequació de la construcció de l’ instrument musical a l’ edat proposada.

    Penseu que després de construir el material sonor heu de permetre als infants manipular, explorar i investigar amb els sons.

    Quin és l’ instrument musical més adequat fins als 6 anys d’ edat? I després d’ aquest quin podriem introduir? i després?

    REFLEXIONEU UNA MICA MÉS I A PARTIR DE DEMÀ A DESCANSAR (Bé, una estona!)

    Algunes de vosaltres haureu de canviar l’ordre de la vostra proposta.

    Olga.

  13. merilario

    P2: Maraques amb diferent so.

    L’educadora ensenyarà als infants com agafa una ampolla d’aigua petites d’una caixa i els demanarà que un a un vagin a la caixa i agafin una ampolla com ella a fet.

    Desprès agafarà un bol on hi ha cingrons i en posarà uns quants a una ampolla explicant com fer-ho als infants. Repartirà diferents vols a cada taula mentre els ajudarà a obrir les botelles als qui no puguin i poc a poc els infant hauràn d’anar posant els cigrons dins de l’ampolla i el que no en surti l’educadora l’ajudarà. Quant hagin acabat de posar els cigrons els hi demanarà que tanquin l’ampolla i si no poden els ajudarà ella. Perquè quedi ben tancat li posarem al tap una mica de precinto que ho farà l’educadora ja que es una mica dificil que ho facin els infants.

    Per últim els hi repartirà diferents gomets a les taules i ells mateixos els hauràn d’enganxar com vulguin a l’empolla, sino poden desenganxar els gomets els ajudarà l’educadora i quan hagin acabat de decorar l’ampolla el farem sonar per a veure quin soroll fa.

    l’endemà tornarem a fer els mateixos passos per fer un altra maraca, però aquest cop en lloc de posar cigrons posarem arrós. Deixarem un vol ple d’arròs per que els infants puguin experimentar i manipular però alhora de posar-ne una mica dins l’ampolla l’educadora ajudarà a cada infant a fer-ho.

    Al finalitzar la activitat els hi farem sonar les diferents maraques, primer la de cigrons i despès la d’arròs per que distingeixin els diferents sons de les maraques.

  14. lluisabar

    fem referència a la teva pregunta , et contesto el que penso:

    INSTRUMENT MUSICAL ADEQUAT FINS ALS 6 ANYS
    La veu humana és l’instrument sonor (musical i verbal) més important per exterioritzar les emocions i es modula segons lo que volem expressar apropant-nos a la melodia, reforçant el contingut amb l’entonació (cantada com parlada) i fem variacions amb el timbre, ritme, intensitat… Sent individual i personal i fem que cada veu sigui única. Conjuntament amb el moviment rítmic de la veu hem d’incorporar un diàleg tònic amb el llenguatge corporal per sincronitzar el ritme musical i verbal per poder fer un inici en la formació musical de l’infant.
    FRASE “la veu és l’instrument més bonic però també el més difícil de tocar” ( STRAUSS)
    englobant un instrument que no sigui la veu humana , es la més important podriem assenyalar que qualsevol instrument de percussió per que l’infant començi a captar el ritme seria també molt adequat.
    A PARTIR DELS 6 FINS ALS 10 ANYS
    L’infant ha de gaudir d’una sensibilització musical (música -moviment) i l’instrument ha d’estar adaptar a les capacitats físiques del nen. Instruments aconsellats ja que es poden adaptar a la seva edat i el seu físic són: piano, violí, viola, violoncel. EL cant coral també es una peça clau.
    A PARTIR DELS 10 FINS ALS 16 ANYS
    Prioritzem l’opinió del nen però s’aconsella continuar amb l’instrument emprat en la seva infància o la incorporació d’un instrument modern demanat per ell, i el cant col•lectiu continua sent molt important.
    He arribat a aquesta conclusió desprès de llegir-me els apunts DESENVOLUPAMENT MUSICAL i opinions d’ INTERNET.

  15. immamarti

    P2- Maraques

    L’activitat de construcció d’unes maraques és realitzarà en grups de 5 infants mentre la resta estarà a l’aula fent joc lliure.

    Els infants s’asseuran tots en una taula, l’educador/a els mostrarà dos maraques construides previament una amb arròs i una altra amb cigrons perquè així s’adonin que una sona fort i l’altra fluix ( els i explicarà).
    Els repartirà una botella petita de plàstic (aigua 33cl)sense el tap, ficarà dos vols un amb arròs i l’altre amb cigrons i indicarà als infants que agafin el que vulguin i o fiquin dins la seva botella.
    Quan els infants hauran omplert un quart de la botella amb arròs o cigrons l’educador/a els i taparà i precintarà el tap.
    Seguidament indicarà als infants que decorin la seva maraca amb pintura de dits i gomets que previament haurà col.locat l’educador/a en la taula on estan asseguts.
    Una vegada ja totes decorades les deixarem secar i un altre petit grup passarà a realitzar l’activitat.

    El dia següent una vegada ja estarà la pintura seca farem sonar les maraques tots junts!

  16. josefina1

    Hola reines.

    En primer lloc crec que la meva relació d’instruments és correcta, sinó que m’ho corretgeixi l’Olga.

    Bé, fins als 6 anys els instrument més adequats són els de percusió, desprès els de vent, i finalment els de corda en els que la motricitat fina és més precisa.

    No mengeu massa torrons, que desprès…

    Bona nit a totes

  17. deliabadi

    CONSTRUCCIÓ D’UNES MARAQUES

    P-2

    Farem les maraques per acompanyar les nostres cançons d’un so diferent que no sigui la nostra veu.

    Són molt senzilles d’elaborar, els MATERIALS que necessites són:

    -2 Ampolles petites de plàstic (de suc o actimel)
    – 2 tronquets d’un centímetres de diàmetre
    – Cola
    – Tisores
    – 2 gomes elàstiques
    – 2 globus d’aigua petits
    – Arròs
    – Plastilina
    – Elements decoratius com ara gomets

    I els PASSOS a seguir són:

    L’educadora:

    Deixar tot el material preparat per tal de facilitar la manipulació del mateix en els infants.

    – Fer un forat a la part inferior de les ampolla de plàstic, abocar la cola en el forat.

    – Connectar el pal a l’ampolla, deixar la cola assecar per un minut.
    – Repetir aquest procés amb la segona ampolla.

    – Donar a cada infant les ampolles.

    Els infants:

    – Omplir aproximadament 1 / 2 de cada ampolla amb arròs.

    – Tapar la part superior de l’ampolla amb plastilina.

    Educadora:

    – Agafar el globus i cobrir la part superior de l’ampolla.

    – Posar la goma a la part superior de l’ampolla.

    Els infant:

    – Decorar les maraques i a fer-les bellugar.

  18. miriamart

    P1 Guitarra;
    posem gomes elàstiques de diefernts amplades en una caixa de plàstic o de cartó buida.

    INFANTS P2:
    Pinten la caixa amb esponjes i pintura i desixem asecar.
    Després decoren amb gomets.

    EDUCADORA:
    Col.loque les gomes elàstiques.

    P2 Pandereta;
    amb un cercle de plàstic, cascabells i cintes de colors.

    INFANTS P2:
    Decoren amb gomets el cercle.

    EDUCADORA:
    Lligue els cascabells amb les cintes de colors a l´aro i col.loque les gomes per fixar les cintes.

    P3 Maraca;
    amb una ampolla de plàstic plena de pedretes, arrós, llenties.

    INFANTS P1:
    Omplen l´ampolla de pedretes, arrós o llenties.
    Decoren amb gomets.

    EDUCADORA:
    Tape l´ampolla i l´acabe de decorar amb una cintar de color.

    P4 Tambor;
    amb un recipient de plàstuc dur i cinta adhesiva.

    INFANTS P2:
    Decoren el recipient amb gomets una vegada l´educadora ja ha ficat la cinta adehesiva.

    EDUCADORA:
    Tape la part oberta del recipient amb cinta adhesiva.
    Fique una tira de paper vegetal d´algun color al voltant del forat tapat amb conta adehesiva.

  19. yaminabou

    Generalment els instruments més adequats fins els 6 anys són els instruments de percussió, ja que es capta aviat el seu ritme i fàcil de seguir.

  20. annacabre

    En la relació edat i instrument vaig pensar que era millor fer la maraca gran a P2 i les maraques a P3.

    MARACA GRAN:
    Els infants estaran asseguts en una taula en grups de 5, on hi hauran diferents pintures i cada infant tindra un pot de nesquik.

    primerament pintaran els pots de nesquik amb les pintures, un cop s’hagin aixugat hi posaran cigrons o arrós.

  21. annacabre

    com ja he dit en un altres comentari els instruments més adequats son els de percució.

  22. martaamen

    Hola,holaaa!!!

    Les meves propostes d’intruments són:

    P1: Unes MARAQUES
    – Fetes amb dues ampolles d’aigua petites buides
    – Una mica d’arròs
    – Gomets de diferents colors i formes.

    P2: Una ESPUMADERA AMB CASCABELLS
    – Una espumadera
    – Varis cascabells
    – Brides
    – Gomets

    P3: Una GUITARRA mab capses de sabates!
    – Una capsa de sabates
    – Unes 5 gomes de pollastre
    – Pintures (Tipus tempera).

    P4: Un TAMBOR
    – Un pot de Colacao buit
    – Precinto
    – Fil d’empalomar
    – Pals de xinès (Per fer servir de baquetes)
    – Gomets
    – Paper de seda per decorar

    P5: Un TAMBORÍ DE MÀ
    – Una capsa de caserios buida
    – fil doble
    – Dues boletes de fusta
    – Un palet prim de fusta
    – Paper de seda
    – Cola blanca
    – Cinta adhesiva (celo)

    PROCEDIMENT PER A LA CONSTRUCCIÓ D’UN TAMBOR!!!

    Primerament agafarem un pot de colacao buit, hi treurem el tap.(Els nens)
    Després tallarem tires de “precinto” i les col.locarem per sobre del forat, de manera que quedin tibant! (Amb l’ajuda de l’educadora)

    Quan s’hagi recobert tota la superficie oberta, començarem a decorar tot el tambor per fora.

    I per a decorar-lo recobrirem tots els voltants o laterals del tambor amb paper de seda i ho enganxarem amb celo(Amb l’ajuda de l’educadora), per sobre del paper de seda enganxarem gomets (els nens) i quan ja haguem acabat de decorar-lo, l’educadora posarà el fil d’empalomar per tal de que l’infant se’l pugui penjar al coll.

    I finalment l’infant ja podrà agafar les baquetes (pals de xinès) i començar a picar!

    Apaaa un petó a totes!

Deixa un comentari