Aquest article està en construcció interactiva diària.-
01.- Previ.-
Per a veure l’historial previ de la iniciativa de la primera tesi+llicència ICEBergs presentada en públic a espais cedits per la URV el dia 28 d’octubre de 2012. Consulta http://blocs.xtec.cat/prac/06-3btesi/
Dr. Arcadi Oliveras i Dr. Josep Sànchez Cervelló presidiren l’acte: http://blocs.xtec.cat/003b/11-ponents-entitats-i-recursos-de-les-jornades/
El plantejament de la recerca en l’actualitat: http://blocs.xtec.cat/prac/08-p-r/
02.- Explicació de la iniciativa.-
A.- Fitxa tècnica.-
01.- Nom i autor del projecte:
1.1.- Nom complet: Projecte per a la difusió de la pràctica del 003B+ADN de la Dinàmica Mental Cooperativa per a fomentar la iniciativa creativa i la cooperació per la justícia i per la pau.
1.2.- Nom abreujat “+3B”
1.3.- Autor: Josep Maria Ferran i Torrent
02.- Estratègies del present projecte:
2.1.- Estratègia per a la difusió pública com a interès social i aspirant a ser reconegut patrimoni immaterial per la UNESCO abans de 2017 . Nom oficial públic de la Campanya: Cooperis.Cat www.cooperis.cat
Coordinació i presidència executiva de Cooperis.Cat En Josep Maria Ferran i Torrent
2.2.- Estratègia per a la difusió en els pares i les mares i en família.
– Nom oficial: +Famílies+3B+TEC Abreujat +F+3B+TEC Més abreujat +F
– Lectura i definició:
– Més famílies, +3B, més Tasques Escolars a Casa. És l’estratègia de donar a conèixer i ensenyar el +3B als alumnes i als pares i a les mares. Emmarcat dins de Tarragona, ciutat educadora. El projecte més ampli de la ciutadania sentir-se a la ciutat com a casa és OKOMOS. Obert a totes les famílies de la ciutat. Nom abreujat de l’estratègia: +Famílies Sigles +F
Personal participant: 12 agents , 17 entre pares i mares i 14 alumnes
Amb la participació de quatre estudiants de la URV en pràcticum, tres docents en aprenentatge servei i dos docents en aprenentatge servei+ voluntariat. Total personal cooperant: 9 persones
Amb altres persones cooperants. Total: 3 Total: 12
Associacions, una impulsora: Ateneu de Tarragona i l’altra coordinadora: Ceradai 003B
Coordinació de persones, professionals, entitats i recursos Cooperis.Cat
Amb el suport d’entitats: Associació Vida Creixent, Federació Catalana de Voluntariat Social, les associacions de les ràdios Falset i ràdio sant Pere i sant Pau i altres que s’especificaran en la memòria.
Recursos: Espais cedits gratuitament. La resta són materials accessibles i/o de jocs de taula i/o de tauler reciclables.
Pressupost oficial: Zero Euros
Altres:
B.- Explicació de les hipòtesis de la iniciativa d’investigació psicosocial.-
EN TREBALL
Les hipòtesis de la tesi+llicència en el PRAC dins del projecte +F+3B+TEC.–
Les hipòtesis de tempteig. La relació inicial de variables a observar o a considerar de acra a l’evolució de la investigació:
1.- Motivació. Les notes i les facilitats per a dur a terme les tasques escolars a casa són motius prioritaris per a promoure el +3B? NoT + TeC
2.- Complicitat. La gestió discursiva i dialògica de la implicació dels pares (pare i/o mare) i els recursos externs si hi són, facilita el treball en xarxa i la col.laboració en el consens educatiu i d’ensenyament
CaS + ReX ……. consens ………….. Participació +3B (+3B)
Tot això provoca un canvi d’actitud (AcT) i més implicació en els tasques escolars (TeS) i les tasques escolars a casa (TeC) i implica més a l’alumne observant un canvi de …… AcT Actitud.
3.- Les capacitats dels pares (pare+mare). La capacitat de comunicar, planificar i motivar de forma conjunta pare i mare les condicions a casa té molta relació amb les seves aspiracions.
Les capacitats CpM de la família ………………………………………….> CoN………………………conductes i organització de els necessitats a casa i en la colla
4.- Rendiment escolar visible i palpable . En l’alumnat en el centre educatiu l’actitud i les tasques escolars a l’escola o a l’institut tant d’aprenentatge com d’avaluació són les que més incideixen en les notes. També influeix en segon lloc i també és important les tasques escolars de casa (TeC).
ACT+ TES + ..(TeC) ………=> NOT
5.- Aspiracions sistèmiques. Les aspiracions de l’alumnat estan relacionades en les aspiracions dels pares (pare i/o mare)
6.- Variables a tenir en compte.– Per a valorar el disseny d’intervenció cal tenir en compta les variables: Notes (acadèmiques) (NoT) , les PiL (Pròpies Iniciatives Lliures: El que fa a nivell personal a iniciativa lliure l’alumne/a sense que se li mani res, en especial en temps de recreació i oci) i el +3B.
Es tracta de comprovar que l’alumne en situació PiL incorpori tasques del +3B en la vida de cada dia.
La hipòtesi central marca de correlació de variables: variable dependent NoT i la variable experimental +3B:
7.- En el fons es pretén que intervenint la variable dependent del progrés en el +3B…………….s’incideix en les notes (NOT) i en la semàntica valorativa de la nominació (nòmina) de la puntuació en els criteris de progrés com de passar de curs.
La relació de variables a tenir en compte:
Alumne/a (ALU): AcT, TeS, TeC, PiL, AsP……………+3B i NoT . Actitud, tasques escolars, tasques escolars a casa, pròpia iniciativa lliure i aspiracions 5+1+1
Família (pare/mare/tutories…) (FaM): CaS, ReX,CoN i AsP (pares) ……….+3B i NoT Implicació a casa, recursos externes de la família, influència i control del context i les aspiracions dels pares i dels altres germans/es 4+1 +1
Les variables centre educatiu i docència com altres serveis són estudiades en una altra estratègia que aquí no es tracta en aquesta ocasió. És l’estratègia +CE+3B+DOC que vol dir més centre educatius, +3B més docència.
C.- Aspiracions. Què pretenc en aquest plantejament:
1.- Valorar el domini, l’impacte social i cultural i la transferència del pla d’abril 2013 de 8 sessions de dues hores a les famílies (pare+mare+alumnes) i de tres sessions a pares i mares sols (p+m)
2.- Relacionar les variables NoT i +3B. La incidència de les notes de la pràctica del+3B. Això ha de suposar una millora en les actituds (AcT), en els tasques escolars (TeS) i en les tasques escolars de casa (TeC)
3.- Descobrir de les altres variables la incidència i segons els casos que la pràctica del +3B motiva canvis en la implicació de casa i en la comunicació, planificació i motivació en el control de les condicions i en conseqüència la incidència en la PiL en la pròpia iniciativa lliure de l’alumne/a i la seva incorporació del +3B.
03.- Els principis científics relacionats amb el +3B.-
La pràctica del 003B+ADN suposa:
1.- Prioritzar l’experiència John Dewey http://recursosdidactics.org/archives/1186
2.- Les competències bàsiques (CB) http://www.xtec.cat/web/curriculum/competencies/basiques
3.- Bimodalisme (BM) http://peremarques2.blogspot.com.es/
4.- Multinivells (MN) http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td238/practica_5.html
5.- Les intel.ligències múltiples (IM) http://www.phpwebquest.org/catala/caza/soporte_tabbed_c.php?id_actividad=2816&id_pagina=1
https://sites.google.com/a/xtec.cat/muspdi/inspiration/intel%C2%B7ligenciesmultipleshowardgardner
6.- Aplicació dels valors i de les tècniques P.E.D.M. de:
6.1.- Processos cognitius i afectius.. PASS. DN.CAS Carme Timoneda i recursos de la Programació Neuro Lingüística (P.N.L.)
http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/escola_inclusiva/dtap/modul_2/practica_2
6.2.- Equipació i tècniques de la cooperació Pere Pujolàs
http://agora.xtec.cat/se-segria/moodle/course/view.php?id=381
6.3.- Dilemes i contractes en el creixement del judici moral L. Kohlberg i anàlisi de la comunicació amb els instruments de l’Anàlisi Transaccional (A.T.)
http://www.xtec.cat/~lvallmaj/passeig/kohlberg.htm
http://es.slideshare.net/enricgil/el-creixement-de-la-conscincia-moral-lawrence-kohlberg
Anàlisi Transaccional GTA Guió Tansaccional Analista
http://es.wikipedia.org/wiki/An%C3%A1lisis_transaccional
http://www.aespat.com/Pags/aespathome.htm
6.4.- Missatge. Els relats i els discursos en relació a la imaginació i la creativitat K. Egan
http://www.ierg.net/ http://ierg.net/catalan/catalan.html
http://aprendrementresensenya.blogspot.com.es/2011/11/tema-7.html
Si vols aprendre ensenya
7.- Controlar amb finalitat d’investigació el que s’incorpora tant en la família com l’alumne/a del +3B dins del potencial (PiL) de la pròpia iniciativa lliure. Aquí tindrem qüestionaris, guies d’observació i anàlisi dels discursos per la família com de l’alumne/a i les seves evidències com produccions o conductes observables.
04.- Nota per a les cites.-
Per a fer ús dels textos com a referències i cites. Cal citar l’autor, l’obra o article i bloc on es troba. Els textos citats es publicaran en format paper “El Comental” que té dipòsit legal, i això serà en el proper mes de maig, si no s’han publicat ja. Per a dur el desplegament de la recerca TFG tindrem reunions d’una hora per a precisar el relat i l’estil de la redacció.
05.- Bibliografia publicada de Josep Maria Ferran i el seu projecte literari.-
http://www.territoriscreatius.cat/usuarios/detall/162/josep-maria-ferran-i-torrent
06.- Fonts de referència i de consulta digital per a les cites o referències:
Bloc en construcció del 3B+Plantejament de la investigació acció en el propi centre docent (3B+PiaC.Docent)
Darrera notícia de la sessió amb pares i mares:
http://blocs.xtec.cat/patmf/2013/04/11/69-el-primer-3b-club-en-marxa/
Bloc de les propostes de recerca acció cooperativa (PRAC) obert per a estudiants de pràcticum de la URV.
Bloc del 3B.Club de clubs o futura central de la 3B.Federació de 3B.Clubs federats i 3B.Equips associats.
Bloc de les VI jornades Cooperis en 2012
Pàgina on es poden veure les primeres sessions de les VI jornades Cooperis 2012
http://blocs.xtec.cat/003b/11-ponents-entitats-i-recursos-de-les-jornades/
Bloc de suport a la formació presencial i a distància del +3B:
Bloc de la campanya Cooperis.Cat, la Dinàmica Mental Cooperativa per la Justícia i la Pau:
07.- Altres.-