La població de l’any 1936, a la Colònia. per Joan Català

La població a la Colònia d’Al-Kanís  segons el cens de 1936 compta  amb 162 persones. Aquest  cens dóna més dades que els anteriors, pel que respecta  al lloc de naixement dels  censat,    com si saben o no  llegir i  escriure, ofici i  patró  pel qual treballen.

L’ordre és el següent:

38

CALVO  SOLE

3

Cal afegir a aquest cens,  persones  que vivien a la Caserna de la Guàrdia  Civil. A partir  dels fills  podem veure  que hi ha famílies : com  MIGADO SANCHEZ, NUÑEZ PRADA, IRIARTE  GOIXART I GOMEZ MASIP.     La majoria   persones  solteres, joves guàrdies   de servei,   fins completar  el nombre de disset. Es  podria deduir  que al  1924 encara no existia la caserna, ni al 1930, i que  fou construït  abans del trenta-sis.

Pel que respecta als oficis i les ocupacions  de la població  que hi viu a la Colònia  és la següent:

OFICIS

Pagès retirat

Vaquer

1

Veiem  que  els escolars, estudiants  i feines de casa, treball  no relacionat, en part,a les  tasques del camp o la fàbrica,  ens adonem que representen gairebé la meitat  de la població, 51%.  Els pagesos,  gairebé el 5% de la població total.  Serveis, en part  també  sota la tutela de  la fàbrica, el 9%, mentre  que  la resta,  representa el 37% de població que treballa en el sector secundari o industrial.  A destacar també   el nombre de població  en edat escolar i  poca  població  gran. En part  per la  joventut  de les parelles.

L’origen de la població és molt variada, de les comarques voltants, en general. Terol, Saragossa, Múrcia, Cacéres i Salamanca  són les províncies d’origen  del treballadors.

Algunes activitats  especialitzades, mecànic, etc, venen de les comarques barcelonines. Els guàrdies  civils  provenen  de la zona nord i central de la península,  en especial d’Astúries.