
La cocreació és un procés actiu, creatiu i social, basat en la col·laboració entre productors i usuaris, que és iniciat pels alumnes per generar un enginy en forma d’un valor social, útil i transferible cap a l’entorn. El procés de cocreació connecta, inspira i capacita als alumnes cap identificar i dissenyar enginys dins de les aules i els tallers integrant l’ús de la tecnologia i la creativitat en tots els sentits utilitzant el Design Thinking (DT representat a la Figura següent) que és sinònim de col·laboració, solidaritat, optimisme i experimentació. En l’apartat de DISSENY es presenten les diverses etapes dels projectes de DT dels estudiants
A continuació es resumeixen les etapes del projecte per als alumnes, en els que l’equip docent i tractor acaba formant part de l’equip liderat pels alumnes. La cocreació solidària s’ha demostrat que és una eina molt motivadora, que els alumnes exerciten amb il·lusió i motivació, i que permet treballar diferents aspectes del currículum des del vessant més pràctica, solidària i de vegades fins i tot lúdic i respectant els diferents ritmes de treball.

Les metodologies emprades en el projecte són les pròpies d’un aprenentatge basat en problemes d’un grup classe, amb una ràtio més baixa. Els projectes es duen a terme en desdoblaments d’alumnes, en el que l’atenció individualitzada a un grup pot ser molt més gran. En molts dels grups del centre s’ha de fer una d’atenció a la diversitat, i que cal reinventar maneres d’intervenció educativa. Així mateix, en el cas dels projectes intercicles, els alumnes d’etapes formatives més inicials, poden treballar col·laborativament i ser tutoritzats per altres de cicles de grau mig o de grau superior.
Els projectes es desenvolupen de manera transversal i hi participen alumnes tant de l’ESO, Batxillers, com en Cicles de Grau Mig i de Grau Superior. No es descarta la participació d’alumnes de Primària. Els professors participants en el projecte s’han de reinventar en cada grup en funció de les necessitats i habilitats dels alumnes. Des de l’Institut Comte de Rius, com a centre promotor del projecte, el fet de pertànyer a un centre amb prop de 100 professors, amb una alta cohesió, fa que puguin participar activament en diversos projectes a la vegada, tot i que no siguin les pròpies del seu horari lectiu. Molts dels professors del centre ofereixen les seves hores de guàrdia o de permanències en el centre per tal de poder ajudar als alumnes a portar a terme els seus enginys en forma de projectes solidaris. Cal pensar que el centre disposa de diverses famílies professionals diferents com ara: Electromecànica de vehicles, Química, Fabricació mecànica, Electricitat i Electrònica i Projectes d’edificació, a part dels Batxillerats i els cursos d’accés a grau mig o grau superior. En el cas d’altres Instituts o Escoles participants, es poden cercar aliances properes a les seves instal·lacions.

L’atenció individualitzada per part dels professors, el treball personal, el treball col·laboratiu entre iguals (cohesió de grup) i la tutoria/orientació és clau en tot el procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes. En definitiva, l’atenció al grup i a la persona, a les seves característiques individuals i al seu procés d’ensenyament i aprenentatge competencial i orientador, són claus del futur i de l’èxit personal i professional.
En el treball cooperatiu però cal tenir un cert nivell de compromís i exigència, però també una adaptació, com a fils conductors del projecte: cal exigir a cada alumne el seu rendiment màxim, però ponderant aquest nivell d’exigència d’acord amb les característiques personals de cadascú i les seves competències en cadascuna de les matèries, la qual cosa es va perfilant classe rere classe al llarg de tot el curs. L’empatia i la motivació han de ser elements claus del projecte, igual com el treball en equip. Les vies d’entrada dels projectes poden ser diverses. S’ha plantejat en la Figura un procés d’ideació i un camí de desenvolupament de les idees fins a projectes viables, a l’esquerra .
Els centres poden entrar en les diverses parts del projecte, però no necessàriament participar en totes elles. Les fases del projecte, i la seva coordinació es llisten a continuació.