FASES

COORDINACIÓ: L’equip motor i dinamitzador del projecte serà el coordinarà els diversos equips docents implicats per a l’execució dels diversos projectes de cocreació. Es cercaran socis i docents que ofereixin el seu temps desinteressadament per a dur a terme els enginys. Es farà un assessorament tècnic, legal i si es necessari s’actuarà com a pont per a poder accedir als diversos agents implicats. En tot aquest procés es fomentarà la comunicació activa amb tots els agents de la societat com ara barris, comunitat, ajuntaments, persones individuals, amb agents empresarials, que vulguin col·laborar desinteressadament en el projecte, com la cooperació entre els alumnes d’una mateixa comunitat educativa, però que normalment no interactuen en ser d’ensenyaments reglats diferents: batxillerats i cicles formatius de grau mig i de grau superior. La coordinació cercarà els espais d’intercanvi, i ajudarà en la gestió del material, equipaments i personal implicat de la comunitat educativa.

 

FASE D’ANÀLISI I MILLORA CONTÍNUA: Per part de l’equip de coordinació, dinamitzador i equip docent, al llarg de tot el curs escolar caldrà anar fent seguiment de les diverses fases de cada projecte, per tal de reconduir aquells projectes que estan tenint més dificultats, i analitzar-ne les causes. No tots els projectes es desenvoluparan al mateix ritme, ja que dependran dels seus objectius, de si s’hi ha implicat molts grups d’alumnes, de quina formació els cal als alumnes si no disposen dels coneixements, i de molts factors que poden no estar controlats.

FASE ZERO- CERCA DE FAMÍLIES PROFESSIONALS IMPLICADES EN EL PROJECTE: Aquesta ha estat una fase prèvia al plantejament del projecte. Donat l’èxit motivacional que han obtingut les dues experiències pilots i anteriors del centre, així com el Premi Europeu de Prevenció de Residus en modalitat de Centre, aquesta experiència ha fet un efecte crida a la participació en el projecte. Actualment els equips docents de : Batxillerat Científic-Tecnològic; Electromecànica de vehicles: CFGM; Fabricació mecànica: CFGM; i Electricitat i Electrònica: FPB-CFGM-CFGS s’han unit al projecte de l’Institut Comte de Rius. Alguns d’ells formant part del seu equip motor i promotor. El vistiplau i la col·laboració de l’equip directiu ha estat també un punt clau a destacar en l’èxit de participants inscrits en el projecte.

FASE 1- INICI DEL PROCÉS DE DESIG THINKING: S’està preparant per l’inici de curs una campanya formativa per a explicar la metodologia del projecte als diferents grups participants. S’oferiran les eines i assessorament en cada una de les diverses etapes. Es crearan minitutors i es cercaran experts externs avaluadors d’idees i projectes. En aquest procés, junt amb el de la creació de la plataforma de Crowdfunding i Crowdsorcing de material serà a la que es destinarà gran part del pressupost del projecte.

FASE 2- CREACIÓ PLATAFORMA DE PARTICIPACIÓ- CROWDFUNDING I CROWDSOURCING DE MATERIAL: Amb l’ajuda d’alumnes del Cicle de Formació de Grau Mig d’Instal·lacions de Telecomunicacions es crearà una plataforma d’accions i d’intercanvi solidari de material. En aquest procés es compta amb el beneplàcit del Departament d’Ensenyament i de l’Agència de Residus de Catalunya. Aquesta plataforma funciona com un blog i com una botiga on-line en la que la comunitat educativa en un inici, i més tard la societat en general, podrà oferir material sense cost per a l’excussió del projecte. Entre particulars no es podran intercanviar material. Es fomentarà el reaprofitament i el fet de repensar els residus com a matèries primeres. Es valorarà no haver d’adquirir nous materials, sinó aprofitar tot allò que ja ha estat comprat amb diners públics, o que pot ser cedit per ciutadans implicats que s’han conegut en la fase de cerca o d’empatitzar del projecte.

FASE D’EXECUSSIÓ DELS PROJECTES DE COCREACIÓ SOLIDÀRIA EN DESIG THINKING. Aquesta és la fase en la que més metodologies s’aplicaran, tant tècniques com docents com motivacionals. En funció de cada un dels projectes dissenyats, dels seus equips i els seus líders, aquestes metodologies seran variables i úniques. Totes elles es centraran en l’aprenentatge basat en cercar una solució única i personalitzada a un problema detectat dels alumnes. Tot i ser la fase menys acotada, serà la que ocuparà el gruix dels diversos projectes.

FASE DE COMUNICACIÓ DELS PROJECTES. Com a projectes transversals, no pot deixar d’existir la comunicació de dels resultats de cada un dels projectes. Per a cada un d’ells es crearà un model de portfoli digital en el que els estudiants aniran plasmant l’avanç dels seus projectes, les dificultats amb les que s’han trobat i com han anat superant les barreres que han anat sorgint en cada etapa. Es facilitarà la formació  des de les coordinacions TAC dels centres per a la seva creació, i se’ls habilitarà també un espai per a poder mostrar els seus resultats tant a la web del projecte, com esperem que a les dels centres i  a les xarxes socials. En aquest procés hi participaran activament els diversos docents de l’àrea de Llengües, Comunicació i Formació i Orientació Laboral dels Centre.

ACCIONS I ACTIVITATS

Tal i com ja s’ha comentat aquesta és una fase pilot del projecte que es vol exportar més endavant a altres centres educatius . Per les seves característiques ha estat dissenyat com un projecte a nivell de Batxillerat i de Cicles de Formació de Grau Mig i de Grau superior, per les característiques del  centre educatiu promotor, l’Institut Comte de Rius, però pensem que pot ser exportable i transferible a tots els centres educatius, i fins i tot de tots els nivells del Departament d’Ensenyament, en el que s’hi podrien implicar també famílies i AMPA.

FASE DE COORDINACIÓ i FASE D’ANÀLISI I MILLORA: EQUIP PROMOTOR– Es plantegen diverses reunions de Coordinació, Seguiment, anàlisi i millora. Les activitats proposades requereixen lideratge participar en les diverses famílies implicades en el projecte, capacitat de convocatòria i disposar de contactes en l’entorn.

El coneixement d’eines docents, metodològiques i pedagògiques són també punts claus de l’equip dinamitzador del projecte. Entre les diverses activitats a realitzar són:

  • Coordinació els diversos equips docents implicats per a l’execució dels diversos projectes de cocreació entre els participants
  • Valorar amb l’equip docent en quina part del curs es realitzarà el projecte transversal una vegada finalitzada la fase de Crida a la Participació
  • Cercar socis i docents que ofereixin el seu temps desinteressadament per a dur a terme els enginys, i accedir als diversos agents implicats
  • Realitzar la formació en Desing Thinking, Comunicació i Eines: Planificar les eines i el material de les fases de disseny de la cocreació
  • Realitzar un assessorament tècnic, legal i si es necessari s’actuarà com a pont per a poder.
  • Posar a disposició dels equips els espais d’intercanvi
  • Ajudar en la gestió del material, equipaments i personal implicat de la comunitat educativa.
  • Realitzar un seguiment dels indicadors, i ajudar, en la mesura del que sigui possible, reconduir projectes
  • Ser un nexe i referent dels participants
  • Oferir suport de Community manager en la fase de comunicació
  • Cercar finançament

FASE D’INICI DEL PROCÉS DE DESIG THINKING: PARTICIPANTS DEL PROJECTE. Les activitats a realitzar són:

  • Formació i eines de Desing Thinking, de Comunicació i de transferència de resultats.
  • Eines i assessorament en cada una de les diverses etapes, tant per l’equip promotor, equips docents com assessors externs, i avaluadors d’idees i projectes
  • Crear la figura del minitutor per a fomentar l’aprenentatge entre iguals. Els alumnes participants seran entre diferents cicles que s’imparteixen al centre. Per exemple, un alumne d’electromecànica de vehicles podrà assessorar a un alumne de Batxillerat o d’ESO.
  • Planificació del projecte, creació d’una plataforma de difusió i cerca de materials a la Plataforma de Crowdfunding o Crowdsourcing, o fer pes peticions.
  • Seguiment de les diverses etapes en les reunions de coordinació i seguiment.

  

FASE DE CREACIÓ PLATAFORMA DE CROWDFUNDING I DE CROWDSOURCING DE MATERIAL. Aquesta fase serà coordinada per l’equip promotor, i per a la que caldrà ajuda externa al departament d’ensenyament. Serà una fase que a voluntat de l’equip tractor podria ser executada per alumnes del centre, o d’altres centres participants que disposen dels coneixements i que formaran part del projecte . Les activitats que es realitzaran seran:

  • Dissenyar i crear una plataforma d’intercanvi solidari de material.
  • Dissenyar una plataforma de comunicació de projecte i de pluja d’idees, detecció de necessitats, planificació de projectes, i esdevenir una eina de comunicació interna i externa.
  • Oferir material sense cost per a l’excussió del projecte.
  • Cercar materials per al projecte
  • Cercar socis que cedeixin material entre particulars i empreses col·laboradores

FASE D’EXECUSSIÓ DELS PROJECTES DE COCREACIÓ SOLIDÀRIA EN DESIG THINKING. En funció de cada un dels projectes dissenyats, dels seus equips i els seus líders, aquestes activitats seran variables i úniques. En elles hi participaran tots els implicats en el projecte.

FASE DE COMUNICACIÓ DELS PROJECTES. En aquesta darrera fase hi participaran tots els agents implicats en el projecte. Com a activitats principals i haurà la creació d’un portfoli digital en el que els estudiants aniran plasmant l’avanç dels seus projectes, les dificultats amb les que s’han trobat i com han anat superant les barreres que han anat sorgint en cada etapa. En ell es podran incorporar les Xarxes Socials amb la finalitat de donar visibilitat als projectes. Els responsables de l’equip de coordinació els oferirem la formació i les eines necessàries per a fer-ho de forma professional i segura. Així mateix, si es detecta la possibilitat d’una propietat industrial o altres resultats transferibles a nivell comercial, es cercaran els experts necessaris per a protegir la invenció abans de publicar-la.

Per tal de poder fer un seguiment de les diverses activitats, i de poder controlar si s’han assolit o no les diverses fites temporals, s’han creat diversos indicadors de seguiment que s’analitzaran des de la coordinació del projecte per tal de valorar l’assoliment de cada una de les fases del procés. En el cas en que les fites no s’hagin assolit, caldrà plantejar accions correctores i analitzar-ne les causes. En el cas en que es consideri necessari el valor objectiu de la fita es podrà modificar justificadament. Tots els projectes computaran en el recompte dels indicadors, tot i que es farà un seguiment personalitzat de cada un d’ells en una comissió de seguiment dels projectes.

 

Tots aprenem de tots. Tots crearem per a tots