
Tots aprenem de tots. Tots crearem per a tots
El projecte es sustenta en diversos conceptes clau que es descriuen a continuació :
Equitat i perspectiva de gènere: La creació i disseny d’enginys, massa vegades pren una perspectiva de gènere errònia. “Només els nois dissenyen i creen, només els nois poden fer-ho en un taller
”. Existeixen elements erronis del context actual que cal analitzar-los, deconstruir-los i criticar-los des de simbolismes o icones de que les noies no poden estar en un taller, o posar-se a tallar una fusta o una peça de ferro si volen. Amb aquest projecte el que volem és apropar la possibilitat d’aprendre, amb l’ajuda de la coeducació entre iguals, i la tutorització d’alumnes i professors de l’àrea de grau mig i superior, en l’ús de metodologies de manipulació d’eines i equipaments, de manera que sigui més fàcil apropar aquest coneixements, i trencar la barrera del gènere i prendre perspectiva de que les diferències entre gèneres són auto-imposades per la societat. “ Les diferències estan en els ulls de qui mira. Si ho vols fer, ho podràs fer”.
Motxilla d’experiències inclusives i solidàries per lluitar contra l’absentisme i la desmotivació en alumnes majors de 16 anys. Per tal d’intentar evitar la ruptura definitiva amb l’escolarització potsobligatòria a partir dels 16 anys en barris de l’extra-radi de les grans ciutats, cal oferir una formació motivadora, professionalitzadora i de qualitat. El sistema educatiu actual pretén seure els alumnes davant de taules i cadires utilitzant el mateix model educatiu dels anys 50, en el que el professor ensenya i l’alumne aprèn. La desvinculació entre el sistema educatiu i el món professional només es supera motivant els alumnes i mantenint la seva atenció amb eines educatives innovadores, properes i que parlin el seu llenguatge. I com aconseguir trencar aquesta barrera generacional i educacional?
Doncs una manera de fer-ho és oferint una motxilla d’experiències reals, properes i triades pels propis alumnes, per tal d’assolir les competències professionalitzadores que no els desmotivaran. Les emocions, el sentir-se útil, frustrar-se i autosuperar-se. El fet de veure que pertanys a un grup divers, el fet de destacar la potencialitat de cada membre del grup i explorar-la i explotar-la, vol ser un dels pilars fonamental d’aquest projecte. No es tracta d’inclusió social, sinó de veure que una mà te cinc dits, i que cap d’ell és igual que un altre, però que l’important no són els dits, sinó la funció que te una mà.
Ser constructors de solidaritat i valors, de cooperació propera com una intervenció educativa i formativa. L’aplicació de criteris basats en la cultura dels valors com la solidaritat, la cooperació amb la teva comunitat, el voluntariat, la tolerància i l’acceptació de la diferència a través d’activitats artístico-formatives. Sensibilitzar els alumnes en valors com la solidaritat i la cooperació, amb una anàlisi de les causes i les conseqüències de les seves accions, i de com el disseny dels diversos enginys portarà a una millora de la seva comunitat.

Conceptes clau del projecte CoCREA
EL TREBALL INTERCICLES com a eina competencial. La finalitat de l’educació és proporcionar a tots els alumnes les competències bàsiques establertes en el currículum del Departament d’Ensenyament. En el moment en que els cicles es fusiones i es treballa conjuntament, tant des de la formació professional, com des de l’ESO o fins i tot la primària. Es pot fer més èmfasis en la programació i realització d’activitats molt més transversals i competencials. Es poden fer agrupaments flexibles intercicles i intercursos, s’eviten els desdoblaments, es una eina molt més professionalitzadora que treballa la comunicació des dels àmbits lingüístic, científic, digital, coneixement i millora medi, artístic, i l’educació en valors i les experiències vivencials.

La metodologia dels minitutors i miniprofessors té com a objectiu millorar la cohesió de grup de treball i fomentar l’aprenentatge cooperatiu, aprofitant-nos de la comunicació horitzontal que s’estableix dins del grup per a millorar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge i l’adquisició de competències: ser, saber, saber estar, saber ser. L’aprenentatge és més fluid i més responsable. Els alumnes de graus més superiors aprenen a gestionar el lideratge comunicatiu, mentre que els de graus inferiors assoleixen competències de treball horitzontal i col·laboratiu.
El treball per projectes steam transversal ha estat destacat com una eina clau d’aprenentatge dels alumnes. En la metodologia d’aprenentatge basat en problemes els alumnes duen a terme un ampli procés d’investigació per respondre a una pregunta complexa, a un problema o a un canvi que ells mateixos han plantejat. Se’ls confereix autonomia i capacitat de decisió en el desenvolupament dels seus propis projectes.
Cal pensar però que per a que s’hi impliquin realment, aquests projectes han de ser planejats, dissenyats i elaborats per aconseguir que els alumnes aprenguin: els continguts bàsics, treballin les competències del segle XXI (com ara la col·laboració, la comunicació i el pensament crític) i creïn productes o enginys. Si a més a més aquests són de caire solidari, s’hi uneixen factors com la motivació personal, la satisfacció, la creativitat i una major qualitat, tant de l’aprenentatge com dels productes. En l’aprenentatge per projectes el més important no és el producte o resultat final sinó el procés d’aprenentatge i aprofundiment que duen a terme els estudiants.