Cocreació com a metodologia
S’utilitzarà la metodologia del Design Thinking que ja es va aplicar en les proves pilots anteriors. Aquesta metodologia promou l’aprenentatge basat en projectes i en els reptes del món real, ajudant als alumnes a per desenvolupar-se en un present i futur que requereix competències tècniques, tecnològiques, digitals i habilitats creatives, de resolució de problemes i de comunicació i esperit crític. El Design Thinking és un procés creatiu de resolució de problemes centrat en l’usuari, que permet observar i entendre les seves necessitats per a oferir solucions efectives i viables amb l’objectiu d’obtenir un impacte positiu. Per a cada procés, i sempre amb la implicació de l’equip motor i del claustre cohesionat del centre, se’ls proposarà als alumnes la següent metodologia. No es tracta d’un procés lineal, sinó que de vegades s’ha d’anar endavant i endarrere per a millorar la qualitat de cada una de les fases, i la seva vessant formativa i professionalitzadora. L’esquema horitzontal de treball i organització del projecte CoCREA, junt amb cada un dels projectes que es crearan des de els equips tractors participants.

Organització horitzontal del projecte CoCREA
En aquesta tipologia de projectes de cocreació solidària, no existeix bidireccionalitat, sinó que tots els participants ens centre em una única direcció, tant des de l’equip motor, com des de l’equip docent tractor i els alumnes. Es treballa de manera cohesionada per tal de que tots els coneixements es fusionen en competències professionalitzadores. L’objectiu final, la transferència dels coneixements impartits i dels nous adquirits, en un enginy cedit a un col·lectiu determinat, i amb un objectiu molt concret. Cal pensar que en el projecte, no es pot fer una avaluació sumativa per part del professorat, de si han aprés tal part teòrica o tal altra. És un projecte que treballa i fomenta les següents competències:
- Les lògico-matemàtiques, com tot sistema de planificació, programació, disseny, anàlisi i costos. L’autonomia personal i la capacitat d’autoorganitzar-se i d’anàlisi dels resultats de cada etapa.
- El treball col·laboratiu, i si és possible intercicles, en equip, i la creació de vincles amb alumnes d’altres famílies formatives que d’altra manera no farien.
- La capacitat de cercar informació i de comunicar els resultats. Les habilitats informàtiques, en fase de disseny, comunicació i cerca de material a la plataforma de crowdfunding i crowdsourcing de material.
- Les habilitats socials i de treball en equip, de tasques entre iguals, intergeneracional, i de treball amb i per la societat.
- El lideratge i el treball horitzontal profesionalitzador, que apropa als alumnes a la realitat de les empreses i del món professional.
- La capacitat per resoldre problemes, crear metes, resoldre amb el pensament computacional i la lògica els situacions que es plantegen.
- La creativitat, la vessant més artística, oblidada en molts dels projectes que es treballen en les aules.
- Altres competències tècniques pròpies de les famílies formatives que participaran en el projecte, sense desmillorar altres capacitats comunicatives o de caire lingüístic.
Com es pot veure es tracta d’un projecte transversal, i adaptable i transferible a cada tipologia de centre, als seus equipaments i als tarannàs i tipologia d’alumnes del centre.