
“Profe, i si els ajudem? Nosaltres sabem fer-ho, i tenim tot el material!”. Quan un alumne, davant d’una necessitat que ha detectat en la seva comunitat, ens llença un missatge tant clar, la comunitat educativa no pot mirar cap a un altre costat. Aquest vol ser un projecte que allunyi les aules de la teoria, i apropi als alumnes a la pràctica en una cocreació solidària i col·laborativa. Utilitzar la motivació de l’alumnat com a eina d’aprenentatge i autosuperació, el treball cooperatiu i solidari, i l’entrenament de la perseverança per assolir la resposta a un problema plantejat des de l’inici, seran les principals eines que s’utilitzaran en el projecte. No són metodologies estandarditzades, sinó que uneixen la voluntat dels estudiants de voler participar desinteressadament en un projecte formatiu eminentment pràctic i en el què hi veuran un resultat real, transferible i destinat a la comunitat que ells han triat. En tot aquest procés es fomentarà la comunicació activa amb tots els agents de la societat com ara barris, comunitat, ajuntaments, persones individuals, amb agents empresarials, que vulguin col·laborar desinteressadament en el projecte; com la cooperació entre els alumnes d’una mateixa comunitat educativa, però que normalment no interactuen en ser d’ensenyaments reglats diferents: batxillerats i cicles formatius de grau mig i de grau superior.
Els projectes es dissenyaran col·laborativament amb l’ajuda d’un claustre cohesionat que aposta per l’educació solidària com a motor de la societat i del foment dels valors. Finalment, i mitjançant una plataforma de crowdfunding – crowdsourcing de material, no només la comunitat educativa podrà participar en cedir el material per a crear l’enginy, sinó que també s’obrirà la comunitat a la que es destina. Tot el material, en al mesura del que sigui possible serà cedit, reciclat o reaprofitat. Els productes podran ser diversos: una barana per ajudar a pujar unes escales, un banc fet amb material reciclat, unes taules per a que els més petits juguin o dibuixin en un parc. Seran els alumnes els que planificaran, dissenyaran, treballaran col·laborativament entre ensenyaments o famílies educatives del centre, aconseguiran els materials, crearan, i regalaran solidàriament els enginys al seu entorn.
La motivació i el treball col·laboratiu en Desing Thinking entre alumnes de diversos cicles, serà el motor que estirarà el projecte. Els professors hi serem per a guiar-los en un segon pla, i donar-los tot el protagonisme que es mereixen. Des d’una base teòrica de coneixements, la pràctica serà el resultat més directe de tot el procés: diversos enginys creats pels alumnes i cedits a la seva comunitat.