Les caixes del reciclatge

LES CAIXES DEL RECICLATGE

ACTIVITAT D’EDUCACIÓ AMB MATERIAL REPENSAT- Cicles educatius: Infantil i Primària

Escola de Maspujols – Divendres 15 de Març del 2019

CAL CONÈIXER EL RECICLATGE, LA PREVENCIÓ EN ORIGEN, LA SEPARACIÓ I LA REUTILITZACIÓ

Aquesta activitat es centra en el reciclatge de materials, de com gestionar-los i de com es poden re-aprofitar. Des del joc, i a cegues, els alumnes havien de posar les mans dins d’una caixa durant 30 segons, i intentar identificar amb el tacte, quins materials contenia. En silenci, apuntar en un paper els materials que havien identificat, i esperar el seu torn a que els tornessin a tocar 30 segons més. Dues caixes diferents per a grups de 4 alumnes, fulls en blanc, i ganes de fer alguna cosa diferent.

“-Per què a cegues? Profe, sí el millor que poder fer és obrir-la! Així ja sabrem què hi ha!”;

“- Ho fem a cegues com al sistema propi de reciclatge. Deixem els residus en contenidors, i ens n’oblidem. No sabem on van, i de vegades fins i tot ens importa poc: tot al contenidor, i sense separar. I si comencem a mira què hi ha dins?”


– “I per què amb les mans?” Els alumnes i professors han d’identificar els objectes amb tacte, textura i soroll. El tacte ens permet experimentar i imaginar. Recordar i buscar i  identificar en la nostra memòria materials comuns. Però què passa amb els no tant comuns?

Com a recurs es va utilitzar un sistema de classificació molt visual elaborat per l’Agència de Residus de Catalunya.

Tota l’atenció del grup en dues caixes, tancades, durant 10 minuts. Des del reciclatge a cegues, treballem en els diversos materials que com a usuaris i professionals, una vegada finalitzada la seva formació  hauran de revaloritzar en un futur, tant des dels residus generats a l’aula, a casa o els embalatges. A partir d’aquí, amb els alumnes coneixerem les diverses formes de reciclatge de materials, quines són les empreses que tenim al voltant i com es poden revaloritzar el residus.

 

Organització, dates i horari de realització de l’activitat

L’activitat va destinada a grups provinents de centres educatius de primer cicle de primària que s’hauran d’inscriure prèviament. Cadascuna de les tres activitats que composen el taller (L’Arqueòleg de ResidusCaixa del Reciclatge, i Lupa de Residus) es realitza en un temps de 30 minuts aproximadament, de forma que el taller complet té una duració aproximada de 1 hora i 30 minuts. Es pot treballar des del punt de Vista del Medi o des dels Valors.

Els centres educatius hauran de facilitar un espai on es puguin realitzar els tres tallers i preparar el sorral tenint en compte que es necessiten espais exteriors.

Mitjans materials

Facilitats per l’Institut, i pactats abans amb l’equip docent de l’escola. Els materials s’adaptaran a les necessitats de cada centre.

L’activitat es va regalar a l’Escola de Maspujols una vegada finalitzada. Si aquesta escola vol compartir l’experiència amb altres centres de la zona, o la vol cedir a un centre de recursos pedagògics, caldrà contactar amb l’institut per a poder disposar del suport docent, en cas de que sigui necessari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *