La lupa dels residus

 LA LUPA DELS RESIDUS

ACTIVITAT D’EDUCACIÓ AMB MATERIAL REPENSAT- Cicles educatius: Infantil i Primària

Escola de Maspujols – Divendres 15 de Març del 2019

La conscienciació de la població, comença pels nens que la trametran als adults, i que un dia es convertiran en els que han de prendre decisions sobre el futur. Quan la població en general arriba a comprendre el senzill que és seleccionar els materials de rebuig a la llar, en origen és quan els programes de reducció en origen funcionen adequadament.

Has vist mai d’aprop com són els residus després de passar un temps enterrats? Els plàstics es van degradant, la matèria orgànica inicial el procés de putrefacció que la portarà a ser compost. Els óssos dels animals es degraden, i al vidre no li passa res de res.Lligat amb les activitats de l’Arqueòleg de Residus, i de les Caixes del reciclatge, la darrera de les activitats escolars, permet veure com els residus evolucionen en els abocadors. La solució última per a les fraccions que no s’han separat, i que no es porten a incinerar.

Els residus que els infants han desenterrat es veuen de ben d’aprop amb una lupa, una lupa d’augment i una lupa binocular. Tres eines que no s’utilitzen de forma habitual per a observar-los. Els microorganismes i els bacteris no són capaços de degradar molts dels residus que els humans considerem com a assimilables a urbans.

 Veure que res canvia en molt de temps, els ajuda a prendre consciència de que en 100 anys tot seguirà igual. De fet, la dada de que en el nostre cubell de la brossa el què més pesa és la fracció orgànica i que es pot compostar. Que el vidre es pot reutilitzar de manera infinita o que dels plàstics en fem roba no deixa de soprendre’ls!

Com a recurs es va utilitzar un sistema de classificació molt visual elaborat per l’Agència de Residus de Catalunya.

Organització, dates i horari de realització de l’activitat

L’activitat va destinada a grups provinents de centres educatius de primer cicle de primària que s’hauran d’inscriure prèviament. Cadascuna de les tres activitats que composen el taller (L’Arqueòleg de ResidusCaixa del Reciclatge, i Lupa de Residus) es realitza en un temps de 30 minuts aproximadament, de forma que el taller complet té una duració aproximada de 1 hora i 30 minuts. Es pot treballar des del punt de Vista del Medi o des dels Valors.

Els centres educatius hauran de facilitar un espai on es puguin realitzar els tres tallers i preparar el sorral tenint en compte que es necessiten espais exteriors.

Mitjans materials

Facilitats per l’Institut, i pactats abans amb l’equip docent de l’escola. Els materials s’adaptaran a les necessitats de cada centre.

L’activitat es va regalarà a l’Escola de Maspujols una vegada finalitzada. Si aquesta escola vol compartir l’experiència amb altres centres de la zona, o la vol cedir a un centre de recursos pedagògics, caldrà contactar amb l’institut per a poder oferir suport docent, en cas de que sigui necessari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *