IMPACTE SOCIAL I CAPACITAT TRANSFORMADORA
A continuació us explicarem el potencial impacte social la capacitat transformadora del projecte a mitjà i/o llarg termini. Hem decidit presentar-ho en tres nivells:
Impacte en els alumnes: la solidaritat com a eina motivadora
Gràcies a la prova pilot del curs 17-18 vam veure com alumnes de 16 a 18 anys desmotivats eren creatius, treballaven en equip, de manera coordinada i ordenada, i tenien com a premi que el seu esforç s’havia vist reflectits en enginys útils, reals i solidaris i en somriures i abraçades amb uns avis que no coneixien de res.

L’equip promotor hem vist, gràcies a aquesta experiència que la motivació cap a un col·lectiu proper i conegut els fa sentir els projectes com a seus, i els obliga a autosuperar-se. Tenir un objectiu real, concret i conegut els ha fet treballar amb moltes més ganes. Amb el projecte es treballaran les competències pròpies del cicle formatiu, però sobretot els valors com l’esforç, la perseverança o l’empatia. La creativitat, la utilització de la metodologia de l’error i de l’èxit els ajuda a millorar i aprendre. És llavors quan el procés de cercar els coneixements es fa més fort. Aquest tipus de projectes, centrats en col·lectius coneguts fomenten una anàlisi crítica de la realitat local i propera, i els permet veure com es poden exportar a nivell global. Projectes solidaris i cooperatius permeten generar persones més actives i compromeses en la transformació del món cap a un món més just, equitatiu, solidari i sostenible, basat en el respecte i l’assoliment d’una vida digna per a les persones del seu entorn, i per a la població en general.
Impactes en la pràctica docent: els canvis incòmodes que ens milloren
Els docents apliquem moltes metodologies i corrents pedagògiques a les aules. Però massa vegades l’aula és només nostra, o parlem dels nostres alumnes. Diversificar la nostra manera d’ensenyar ens ajudarà de nou a aprendre a aprendre.

Treballar per projectes, i que a més a més no estan controlats pels docents, i convertir-nos en participants en segons quines fases dels projectes, ens pot ajudar als docents a ser encara un referent més fort i visible per a l’alumne. Així mateix el fet de col·laborar en altres projectes d’alumnes que de normal no tenim a les aules, reforça el vincle de comunitat educativa, i de que som docents per vocació, no per obligació.
Impactes en l’entorn: solidaritat transparent
Els estudiants i els docents som també societat, però el que tenim clar és que realment, tot el que s’obtingui en aquest projecte és per al nostre entorn. La comunitat educativa crearà un vincle fort amb l’entorn, amb col·lectius als que molt probablement d’altra manera alguns dels alumnes mai haguessin interaccionat. A curt termini, l’impacte serà en forma d’enginys que es cediran a la comunitat, a mig termini, es convertirà en una eina per a que sigui el propi entorn a través dels alumnes, el qui sol·liciti la implicació de la comunitat educativa dins de les seves possibilitats.

A llarg termini, i si s’hi impliquen més centres eductius de totes les edats pot arribar a fomentar el valor de la solidaritat i la cooperació desinteressada, més enllà d’obtenir com a resultat docent de la pròpia autosatisfacció de la feina ben feta. Els límits ens els posarem nosaltres mateixos, ja que els alumnes tenen la potencialitat de fer allò que els proposem si els facilitem les eines i la motivació adequades.
T’apuntes a CoCREAR?