L’ARQUEÒLEG DE RESIDUS
Què trobaran els nostres rebesnéts soterrat a la terra que els deixarem? Activitat de ciències, per a infantil, i per al cicle inicial i mitjà de primària.
ACTIVITAT D’EDUCACIÓ AMB MATERIAL REPENSAT- Cicles educatius: Primària- Activitat feta des de l’institut a L’Escola de Maspujols
Escola de Maspujols – Divendres 15 de Març del 2019
El terme arqueologia prové del grec, i significa tractat de les coses antigues. Es defineix com un conjunt de tècniques per estudiar la història a través de les restes materials del passat. Originàriament s’aplicava a l’estudi de la prehistòria i de la història antiga, èpoques en què no hi ha documents escrits o n’hi ha pocs; avui, les tècniques arqueològiques s’apliquen també a altres èpoques. Però, i si utilitzem aquestes tècniques per a ensenyar als més menuts què trobaran els nostres besnéts (o 10 o 12 generacions més), quan excavin el sòl? Entrem a una màquina del temps, i anem 100 anys endavant en el temps.
L’objectiu final de l’arqueologia no és, per tant, la recuperació d’objectes, sinó la recollida de dades sobre la forma de vida dels éssers humans en el passat (nosaltres). Per a conèixer que els deixarem a ells, a mode de càpsula del temps, es va habilitar un espai d’uns 8 metres quadrats en els que s’hi van amagar residus actuals, i que provenen de les activitats de l’escola, i que fem en el nostre institut i del dia a dia: cables de coure, equips informàtics, algun telèfon mòbil, carturxos d’impresora, connexions, plaques, plàstics, vidres, paper, cds, i altres residus que avui en dia ens semblen inofensius i que gestionem inadequadament com a assimilables a urbans.
Cada grup d’alumnes explorava un quadrant del sorral. En ell havia de cercar-hi els residus i caracteritzar perquè fa 100 anys no es van separar i es van llençar sense reciclar.


Amb l’ajuda dels seus mestres, i d’alguns professors de l’institut i d’una tècnica ambiental de SECOMSA, els va, ensenyar les principals tècniques de l’arqueologia com a ciència, però també podran debatre, parlar, repensar, reutilitzar i millorar la gestió dels residus del centre.
Va ser una activitat en la que ens vam embrutar molt, però des de la ciència, vam complir els principals objectius docents:
- mostrar als infants, de manera lúdica, que és l’arqueologia, la ciència, els residus i per a què serveix la seva correcta gestió i coneixement
- promoure entre els infants una actitud de respecte vers l’entorn, i fer-los conscient del patrimoni històric que deixarem a les pròximes generacions
- mostrar als infants el valor del treball en equip, i del treball en el reciclatge i la reutilització
- ajudar al domini motriu en l’ús d’eines i instruments d’arqueologia, i també en activitats lúdiques de reciclatge i reutilització de matèries primeres.

L’activitat va constar de diverses subactivitats que es van repartir al llarg de 1.5 hores i que us expliquem en el bloc.
– Introducció a la ciència i a l’arqueologia
– Estudi i caracterització de les restes de residus
– Reutilització i reciclatge com un joc de caracterització
Com a recurs es va utilitzar un sistema de classificació molt visual elaborat per l’Agència de Residus de Catalunya.

Organització, dates i horari de realització de l’activitat
L’activitat va destinada a grups provinents de centres educatius d’infantil, i de primer cicle de primària que s’hauran d’inscriure prèviament. Cadascuna de les tres activitats que composen el taller (L’Arqueòleg de Residus, Caixa del Reciclatge, i Lupa de Residus) es realitza en un temps de 30 minuts aproximadament, de forma que el taller complet té una duració aproximada de 1 hora i 30 minuts. Es pot treballar des del punt de Vista del Medi o des dels Valors. En el cas d’infantil, exclusivament es treballa amb materials que no suposin un risc d’ingesta i que identifiquen fàcilment.
Els centres educatius hauran de facilitar un espai on es puguin realitzar els tres tallers i preparar el sorral tenint en compte que es necessiten espais exteriors.
Mitjans materials
Facilitats per l’Institut, i pactats abans amb l’equip docent de l’escola. Els materials s’adaptaran a les necessitats de cada centre.
L’activitat es va regalar a l’Escola de Maspujols una vegada finalitzada. Si aquesta escola vol compartir l’experiència amb altres centres de la zona, o la vol cedir a un centre de recursos pedagògics, caldrà contactar amb l’institut, per a poder oferir el suport docent, en cas de que sigui necessari.
