EL TRÍBOL ÉS UNA VARIANT DEL COBOL. Tres jugadors i ternes acumulables d’operacions de joc.-
Abans de tot ha d’haver una persona que sap jugar i que farà de cooperant assessor (COAS). La seva tasca és orientar cap a l’aprenentatge del joc Tríbol .
A.- TREBALL PERSONAL.
Primer és fa treball individual i personal. Sobre les tasques competencials personals Algoritmes, Banc de vocabulari i mapes conceptuals, mentals i decisoris, Diccionari i Fòrmules.
B.- TREBALL INTRAGRUP.
1.- Es reuneixen dos o tres persones. Per a jugar primer els membres es saluden i es presenten.
2.- S’elegeix les persones o millor dit es reparteixen els rols BOL (Buscador i responsable de les Actes: redactar el coneixement, per a saber on buscar la informació, els acords, etc, Ordenador i responsable de la Interdència dels materials per a poder jugar i el Limitador i responsable de la direcció, coordinació i gestió de les tasques i dels temps). En el cas de ser dues persones una fa de iniciativa i l’altra de memòria. En el cas de no saber com repartir els rols, es fa a l’atzar.
3.- Tenint el rol adjudicat. El rol de la direcció té la iniciativa d’expressar oralment sobre un tema de forma que té com a màxim un minut. En el cas de ser dos persones el Cobol és una conversa oral de temps limitat per torns. Limitar el temps i seqüenciar el torn fa que hom es senti incòmode. Però és a igual que la respiració abdominal o seure correctament, es qüestió d’acostumar-se.
4.- A partir d’aquí pot sortir la necessitat de definir més cada rol. La secretaria i la intendència es va aprenen en la marxa. La direcció és el portaveu del grup, qui segueix l’ordre del dia, marca temps i dona els torns d’intervenció, màxim tres. I totes les intervencions són de màxim un minut i en veu baixa, veu intragrup.
5.- La tasca del grup, que esdevindrà equip, quan tinguem la identitat i el funcionament de rols assolit, és per a elaborar preguntes, materials de joc: cartes, representacions i dòminos) i altres produccions com murals, blocs digitals de textos, de fotos, figures (art), etc.
En el cas d’elaborar material de joc és per a fer partides intragrupals. Cada tres partides quanyades és un tríbol. En el cas d’elaborar produccions com murals, blocs digitals, figures, etc la valoració és fa sobre la producció amb vots i freqüència d’ús (el més visitat, el més utilitzat…), etc.
En el cas de preguntes. És fa entrenament dins del grup. Quan tots els membres responen en positiu. És canta assaig i puntua un tríbol de grup d’entrenament. Tot seguit es passa a escena intergrups de dos grups, si són tres es fa un torn de dos i el tercer fa d’arbitratge.