El Cobol és un joc que consisteix en agrupar-se amb criteris heterogenis de diversitat, per parelles o per trios, combinant tres rols (Direcció (D), Actes (A) i Intendència (I)) en torns seqüencials i amb el temps limitat al voltant d’un minut en les intervencions orals. Per a facilitar el record d’uns coneixements que després és posaran a prova jugant partits entre grups diferents.
Per tant és un joc que combina els tres rols en la conversa oral per a buscar (B), organitzar (O) i limitar (L). Buscar informació, alternatives i expressar els acords per escrit. Organitzar els recursos de l’entorn o creats pel mateix grup (CRD: cartes, representacions, dòminos) a la fi d’aprendre a aprendre, tractar la informació i recollir les iniciatives personals i col.lectives. I també Limitar: tot això és possible gràcies a les limitacions del temps, dels espais i de les tasques.
El joc consta d’un sistema múltiple de puntuació. Jugant es guanya i es perd punts a nivell personal i col.lectiu. I es poden organitzar clubs, federacions i confederacions de Cobol i es poden celebrar maratons, campionats i lligues dins de l’entorn territorial.
El Cobol és el nucli del mapa sistèmic competencial COOPERIS: Cobol C.R.I.S.E.T..-
C.- Nucli de les 8 competències bàsiques transversals: les comunicatives (orals, digitals, culturals, artístiques), les metodològiques (aprendre a aprendre, tractament de la informació i matemàtiques) i de les iniciatives personals i col.lectives.
R.- Nucli dels 8 dels 12 Remeis Aprendre a Aprendre i el joc nus dels jocs. Àmbits dels jocs i entre parentesi els Remeis existents i els que incideixen en el Cobol:
Dos familiars (2-2): (Full de Ruta en Família (FRF) i Carpeta fils (KRf),
Un sobre espais socials (2-1) per a compartir i jugar.
Un Màster (1-1).
Dos docents (3-2): Full de Ruta a l’Aula i al Centre (FRAC) i Carpeta de l’alumne/a (KRP).
Un d’ organitzacions suports : COOPERIS i RadiOral (2-1)
I un de jocs psicosocials i psicofísics (2-2), on el Cobol o la sevavariant principal el Tríbol és el nucli competencial.
I.- Nucli de la selecció d’activitats de les 8 intel.ligències múltiples.
S.- Nucli dels 8 estils i respostes d’aprenentatge i gestió del coneixements davant la supervivència. Cinc estils: agrícola (pagesia), caça, mina, pesca i ramaderia (pastoral). Tres respostes de supervivència: enfrontament, fugida i quietud.
E.- Nucli dels 8 jocs EDU.Curts.
http://blocs.xtec.cat/cooperisremeis/12-convoquem-el-primer-edu-curts/
Més informació a:
http://blocs.xtec.cat/educurts
http://blocs.xtec.cat/cooperisremeis
T.- Nucli de les 8 tasques competencials.
http://blocs.xtec.cat/educurts/09-treball-i-condicions-previes-a-edu-curts/
Cobol C.R.I.S.E.T. és el personatge que presenta el seu mapa on viu (COOPERIS.polis) i explica en quatre llenguatges: infantil, adolescent, jove i adult els principis científics i filosòfics i ajda a interpretar l’observatori de les conductes a tota persona o grup de persones que se li demana. Cobol C.R.I.S.E.T. ho fa per la ràdio dins dels nostres programes.
El Cobol es fonamenta i s’inspira en els principis de l’aprenantatge de models pràctics reflexius, en el foment d’equips cooperatius, del desenvolupament dels processos cognitius actius i interactius. I també com a eina fàcil d’incloure dins dels manuals i aplicatius per a la convivència i per a la inclusió.
CERADAI de Catalunya l’ensenya a les persones per a jugar i també a agents educatius, socials,… per a ensenyar-loa altres persones en l’exercici de la seva professió i/o del voluntariat social.
En conclusió el Cobol és la conversa formalitzada en joc per la combinació de rols i tasques seqüencials, que es pot jugar en totes les edats i és eina indispensable per a construir la cooperació i la inclusió social.