Minuts Lumière

DE L’APARICIÓ DEL CINEMATÒGRAF A L’ACTUALITAT

Abans de veure les vistes Lumière vam explicar quins elements van fer possible el cinema , els invents que permeten que els germans Lumière puguin construir el cinematògraf.

També vam llegir el text ‘Fins quan en cinema’ per veure quines han estat les grans mutacions tècniques que han afectat al cinema des de l’aparició del cinematògraf. finsquan.pdf

COMENTARI DE VISTES LUMIÈRE

lumiere_vaixell.jpg

strong>Sortida d’una nau del port.
Aquest minuts Lumière, tracta del desamarratge d’un vaixell del port. Hi pots veure-hi tota la gent que està esperant la sortida. El que més em va impressionar va ser quan el vaixell va baixant i les cordes es veuen al darrera de les persones tivant amb tanta força, que semblava que els hi hagin de caure el cap. També vaig trobar interessant el contrast de colors del minut, és a dir, que la majoria de la gent va força clareta i el cel també és molt clar i em l’arribada del vaixell tapa tota la claror del fons amb la negror del vaixell i fa que hi hagi un contrast força marcat entre ell i les persones. (Mònica Prunell)

Aquest minut dels Lumière comença mostrant dues fileres de persones separades i posteriorment passa un vaixell pel mig, fent que una d’ aquestes fileres quedi tapada, i les alres persones ara semblen que s’ hagin encongit al costat de la immensitat del vaixell, provocada perquè no es veu on s’ acaba. Així aquest vaixell canvia tota l’ escena i ens fa adonar, que el tamany és relatiu. (Maria Pla)

lumiere2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Dones netejant la roba al riu.
Aquest minut mostra un safareig ple de dones rentant la roba. Aquest minut trobo que està molt bé, sobretot per l’enquadrament, ja que es veuen clarament distingides diferents franges, 4 o fins i tot 5. La primera, començant per dalt, seria el que donaria al carrer, on hi ha un home, la següent seria la del tros de camp, que fa pendent i hi ha 3 homes, la tercera seria la franja de persianes que hi ha sobre el rentador, la quarta on hi ha situades les dones rentant i finalment la cinquena seria l’aigua, on el reflex hi fa un gran paper. Vaig veure que aquest minut estava bastant accelerat i semblava que tot anés molt ràpid. Segurament els homes que hi ha a dalt estaven mirant cap a la càmera, ja que en aquella època era la novetat. Hi he vist bastant contrast de colors entre les diferents franges i com he dit abans, el reflex crec que és una part molt important del minut. (Raquel)

Durant aquest minut es pot obserbar com unes dones estan realitzant una de les seves tasques, estan rentan la roba en le gran sefarexsituat en els riu o en un tancat d’aigua. Una de les coses a destacar del minut són els diferents plans oritzontal que es creen disn de l’enquadrament que han triat els Lumiere. Divideixen l’enquadrament en 4 o 5 pard les quals es distingeixen facilment, començan per l’aigua amb el reflex, passant per les dones, les taulades,el camps on s’hi troven tres homes els quals estan comentat alguna cosa que es troba derrere de la camara o es dirigeixen directament a la camara, ja que no era molt avitual en aquella epoca, i acabant per la part del carrer on hi passen tot de carros i algunes persones.

Aquestes particions estan força ven trobades  ja que es crea un contrast entre el moviment del carrer i el de les dones  conjuntament amb el reflex on hi donà un toc especial al minut. També hi ha un contrast de llums on es veu la part superior molt il·luminada, es podria dir que està una mica cremada per la llum del sol i la inferior no ja que s’hi creen tonalitats de grisos foscos. Aquest contrantentre una part i l’altre fa que hi hagin 2 parts totalment separades dins del pateix enquadrament.(Vane)

lumiere3.jpg

Enganxall d’un camió.
Comentari (Mònica Montes i Salvador Saseta):

En aquest minuts, hi podem veure, una sèrie de cavalls que estiren un carruatge, aquest és el tema principal del minut. La càmera esta situada en una posició lateral de les accions que passaven  en aquell moment. I crec que això millora molt la composició del minut. Els cavalls que estiraven el carro que els Lumière ens volien ensenyar, durant tot el minut, passen per la imatge en diagonal, mentre que la resta de persones i carros, en un segon pla, passa horitzontalment. Pel que fa al color, la paret del fons, és la part opaca mentre que a la resta hi predomina la lluminositat, i a més a més, el fet de que els cavalls  siguin tots blancs, encara ho exagera més. (Mònica Montes)

En el minut podem veure com uns cavalls estiren un carruatge que podem deduir que es molt pesat per la quantitat de cavalls que estiren el carro i travessen en diagonal la pantalla i es molt divertit i fins-hi tot tens la intriga de veure que fan tants cavalls en fila, també veiem alguna que altre persona que travessa de manera horitzontal la pantalla. Pel que fa al color hi ha força contrast però en general hi ha molta il·luminació. (Salvador Saseta)

lumiere4.jpg

Arribada del tren a l’estació.
En aquest mintu hi podem veure l’estació, on es para un tren del qual la gent puja i baixa. Crec que en aquest minuts l’enquadrament esta molt bé, trobut que el tren al passa  diagonalment d’un costat a l’altra podríem dir que ens fa mostra una sèrie de prespectives i el veure’l de més petit  fins que et passa pel costat molt més gros. Voldria comentar que la càmera està situada a l’alçada d’una criatura d’uns 10 anys, el minut m’agrada perquè la càmera sembla com si hi fos, les persones passen tan arran que et dóna la sensació que tu fossis un nen  i t’ho miressis (en part és interassant perquè veus els vestits que portaven, la manera com baixaven del tren l’equipatge…)

Nil Perujo…

lumiere5.jpg

La sortida de la fàbrica I, II i III.
Aquest minut és considerat la primera “pel·lícula comercial”. En ell hi podem veure la sortida en massa de tots o bona part dels treballadors de la fàbrica que els germans Lumière tenien ubicada a Lió. De fet d’aquesta escena hi ha tres versions, en les quals a cada una es pot veure un enquadrament diferent. En un, per exemple, es veu tota la porta de la fàbrica, i podem veure on comença i on acaba. Això fa que els obrers semblin  més petits, es vegin de més lluny i queda ben clar on són exactament. A més a més a part de les persones, la carreta que passa per la porta sembla molt diferent segons l’enquadrament. Quan l’enquadrament és molt més proper, la carreta es veu immensa i no podem apreciar el final de la porta. I per tant tenim una altra visió de la porta i dels obrers. És tan diferent la sensació que es dóna amb un enquadrament o un altre que en el segon cas (enquadrament proper) no distingim on som exactament perquè només es veuen quatre bigues. En canvi en l’enquadrament a més distància una cosa a destacar és l’entramat que fa tota l’estructura de fusta.

Una de les coses que té el cinema és que són imatges en moviment, i això en aquest minut es veu moviment per totes bandes. Els obrers surten de darrera les portes mig tancades com un gran allau de gent que tant va amb bicicleta, a peu, amb carro… Una de les coses gracioses d’aquest minut, també, és l’aparició d’un gos gros que passeja pel mig de la gent. Això dóna un aire d’humor a l’escena. El caràcter documental que té el fragment també és una cosa a destacar ja que deixa constància de la indumentària típica i de com anaven vestits els obrers d’aquella època.

Pel que fa a elements més tècnics del rodatge no es poden dir massa coses, ja que el minut no té gaire qualitat. Cal tenir en compte que els germans Lumière tampoc podien moure els paràmetre de càmera de la manera que els movem actualment. (Oriol Amargant i Bosch)

ELS NOSTRES MINUTS LUMIÈRE

Minuts conjunts

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Selecció de minuts amb càmera de fotos

Mercat

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video. 

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video. 

Centre ciutat

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Esquiant

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.