- Codi Genètic és un programa d’ordinador dissenyat per Josep M. Llort Planchadell per a intentar facilitar l’ensenyament-aprenentatge de la genètica molecular en el batxillerat, però també per a 4t d’ESO (avançat) o per al professorat. Cal fer l’activitat a l’aula d’informàtica. Codi Genètic funciona en entorn Windows 95 o posterior i està format, de fet, per dos subprogrames, amb activitats i objectius diferents: el subprograma d’exercicis de codi genètic (replicació, transcripció i traducció) i el subprograma-joc que permet investigar el codi genètic i “descobrir-lo” de manera semblant a com van fer-ho Nirenberg, Khorana i Ochoa als anys 60. El sistema d’ajuda del programa conté informació addicional, incloent-hi una guia del professor. Podeu baixar-vos el programa instal·lador de la darrera versió de Codi Genètic (4.099 KB); només cal descomprimir-lo amb WinRar i executar-lo.
- Proposta didàctica sobre l’aprenentatge de l’ADN i tot el que l’envolta des del punt de vista d’Aprenentatge Basat en Problemes (ABP). Inclou des de la descripció de l’ADN, estructura i plegament, funció, replicació, transcripció i traducció final fins a proteïnes. L’activitat és molt extensa, però es pot dividir en blocs. Hi ha des de pràctiques de laboratori a qüestionaris, elaboració de mapes conceptuals, activitats d’omplir esquemes, activitats d’autoregulació, activitats de síntesi, debats, etc.
- Propostes de treball. Es tracta que l’alumnat faci les activitats i posteriorment se li introduiran els conceptes teòrics. El professorat pot escollir les activitats adequades i preferents segons l’ocasió, ja que es tracta d’un treball molt extens i diversificat.
- Estructura molecular de l’ADN i el seu descobriment.
- Funció de l’ADN. De l’ADN a les proteïnes. Cicle Cel·lular. Mitosi
- Watson i Crick. Els gens. Situació de l’ADN en la cèl·lula. Els cromosomes.
- Els teus cromosomes. Fem un cariotip.
- Diferències entre l’ADN de diferents individus. Proves d’identificació a través de l’ADN.
- Pràctica de laboratori sobre l’extracció d’ADN del kiwi però seguint un vídeo de Recerca en Acció. Els estudiants es familiaritzaran al web de Recerca en Acció i aprendran a portar a terme una pràctica a partir d’un protocol donat i un vídeo.
- Proposta de treball. Seguir el protocol i el vídeo per portar a terme la pràctica de laboratori. Fins i tot l’alumnat pot fer-se el protocol a partir del vídeo.
- Després de veure la pel·lícula Gattaca (disponible en servei de préstec en alguns CRP), disposeu d’un fitxa preparada per respondre un qüestionari que permetrà obrir, posteriorment, un debat ètic a l’aula.
Viatja a través del genoma humà
- Podem explicar la teoria sobre els problemes ètics que envolten el genoma humà i les aplicacions que comporta el seu descobriment. Al web, hi trobarem aplicacions interessants sobre la unitat, com ara el Map Viewer de l’NCBI. El Map Viewer és una de les eines més sofisticades per navegar pels genomes. És una aplicació de l’NCBI (National Center for Biotechnology Information). Amb el Map Viewer podrem, de manera molt gràfica i fàcil:
- Visualitzar i navegar pel genoma de les espècies que han estat seqüenciades
- Mostrar els seus mapes cromosòmics
- Focalitzar els mapes a diferents graus de detall, des dels cromosomes fins a la seqüència d’una petita regió d’interès
- En aquesta activitat utilitzarem el Map Viewer de l’NCBI per a visualitzar el genoma en diferents graus de detall, des d’un cromosoma sencer fins a un gen concret, el gen BRCA2 i la seva relació amb el càncer de mama.
- Proposta de treball: amb la pissarra digital i amb el grup classe seguirem els passos de la proposta del web i anirem plegats solucionant el qüestionari. La finalitat és que l’alumnat s’habituï a un web públic internacional que s’usa a nivell d’investigacions universitàries.
- Aquest web presenta molts recursos de ciències de la naturalesa. A baix a l’esquerra hi ha la relació de continguts amb material descarregable, imatges, enllaços a altres llocs web, etc. Aquest web conté moltes pràctiques de laboratori de biologia i altres ciències experimentals. Un exemple del que hi podem trobar és la pràctica d’observació al microscopi òptic de diferents tipus cel·lulars, de mitosis i de diferents estructures cel·lulars. El web també conté un enllaç als continguts del Departamento de Biología y Geología de l’ IES La Rábida amb interessant material sobre la cèl·lula, la mitosi, la miosi etc.