Les següents activitats formen part de l’itinerari La Terra i el sistema solar. Es pot trobar a l’ARC i consta de 9 activitats. També es poden realitzar de forma separada sense necessitat de seguir, fil per randa, la proposta global de l’itinerari.
- Aquesta activitat pretén que l’alumne descobreixi el perquè de l’existència de les estacions de l’any. A través de la utilització de simulacions (Celestia) i de recerques a internet, es van descartant algunes de les possibles causes fins arribar a la resposta correcta. Finalitza l’activitat amb una experiència al laboratori sobre la influència de la inclinació dels raigs solars en la temperatura.
- L’objectiu final d’aquesta activitat és explicar la formació dels eclipsis de Sol i de Lluna. Es parteix de les observacions amb simulacions i vídeos dels fenòmens a partir de les quals, i a través de qüestionaris dirigits, l’alumnat pot anar avançant cap a l’explicació de la formació dels eclipsis.
- L’objectiu final d’aquesta activitat és l’observació nocturna (a ull nu, amb prismàtics i amb telescopi) i la seva preparació a l’aula per tal de poder veure algunes constel·lacions, la Lluna, alguns planetes i alguna galàxia. Es proposa el treball previ amb un planisferi digital o bé la construcció d’un planisferi en format paper.
Simulador online del sistema solar
- Simulador senzill però molt efectiu per explicar el moviment dels planetes, les seves òrbites… També podem observar el moviment dels astres des d’una visió heliocèntrica o geocèntrica.
- Simulació en flash que es pot trobar en línia o bé descarregar-la (aquí) per obrir-la en qualsevol navegador i que permet observar de manera molt real la formació d’eclipsis de Sol i de Lluna. Podem variar diferents paràmetres (inclinació orbital, distància i mida) i, a més, conté dues finestres que faciliten la comprensió del fenomen: visió d’un observador situat a la Terra i posició del sistema Sol-Terra-Lluna. L’animació inclou diferents pestanyes interessants: introducció, com, interactiu, exercicis i solucions. L’animació és en anglès, però és fàcilment entenedora, sobretot si tenim en compte que és una aplicació molt visual.
- Simulador molt real i clar sobre el moviment relatiu de la Lluna i la Terra que origina les fases de la Lluna. Es pot controlar manualment la rotació tant de la Lluna com de la Terra; també es pot fer que el moviment sigui automàtic (controlant-ne la velocitat).
- Web de R. Molins molt ben estructurat amb molta informació i imatges de tot allò que hem de saber sobre el sistema solar. Conté nombroses dades numèriques i també descripcions dels fenòmens i moviments principals dels astres. Pot ser alhora una bona pàgina de suport per a l’alumnat enfocada a l’estudi i també útil per a la realitació de treballs o presentacions.
- Un segon web de R. Molins, complementari de l’anterior que, en aquest cas, fa referència a l’Univers: estrelles, galàxies, forats negres, evolució… Bàsic, però interessant per al professorat i per a l’alumnat.
- Programa de simulació espacial en temps real (que podem accelerar segons vulguem) i en tres dimensions que permet experimentar recorreguts virtuals a través del nostre sistema solar (des del Sol fins a Plutó, asteroides, satèl·lits…), de la nostra galàxia o, fins i tot ,fer viatges fora de la Via Làctia. Celestia és un programari planetari en 3D , de lliure distribució sota llicència GNU (programari lliure). Pot ser una bona eina per a presentar a l’alumnat, de forma molt real, els diferents astres, les rotacions i moviments dins del sistema solar, els eclipsis, les galàxies… La visió, per exemple, de la Taca Vermella de Júpiter (en rotació), el moviment dels seus quatre satèl·lits galileans o els anells de Saturn de ben segur que ens deixaran impacte a tots.
- Stellarium simula en la pantalla la vista esfèrica del cel (en totes les direccions), on és possible observar diversos cossos celestes, com ara la Lluna, el Sol i diverses estrelles i constel·lacions. El programa té l’opció de definir la latitud i longitud de qualsevol ubicació geogràfica, de manera que és possible observar el cel en diferents parts del món. La visualització es duu en temps real o en un temps de velocitat ajustable cap endavant i cap enrere en el temps; així, és possible “observar” el cel en qualsevol moment i lloc en la Terra. És ideal per a realitzar a l’aula una preparació d’una observació nocturna: què veurem, cap a on hem de mirar, constel·lacions visibles, planetes observables… També podem reproduir de manera molt real eclipsis que han passat o que han de passar.