Les drogues i la comunicació entre neurones
- Seqüència d’activitats extretes de l’ARC que desenvolupa una part de la unitat didàctica de les funcions de relació en l’ésser humà. La proposta utilitza les drogues com a context. Es tracta d’una realitat molt propera al món dels adolescents i que desperta el seu interès i preocupació. El plantejament de preguntes i el fet d’intentar de respondre les diferents hipòtesis que puguin anar sorgint duu a l’alumnat a l’estudi de la neurona i el seu funcionament, i també a la comprensió dels mecanismes de connexió que s’estableixen entre elles. Finalment, hauran de relacionar tot aquest coneixement amb els diferents efectes de les drogues. A més, es tracta d’un tema que pot suscitar el debat social a classe i que permet treballar l’educació per la salut.
Aula 2005
- Un web que conté activitats interactives sobre El sistema nerviós humà, Els òrgans efectors i les malalties i Els òrgans dels sentits.
- Proposta online en castellà del Ministerio de Educación, Cultura i Deporte que conté totes les unitats didàctiques de biologia des de 1r d’ESO a 2n de batxillerat. En aquest enllaç podem trobar la unitat didàctica de Relación y coordinación.
Wikisaber
- Web, en castellà, on podem trobar informació sobre La coordinació del sistema nerviós i Les drogues
- Activitat senzilla del conegut entorn JClic.
Quèquicom
- El funcionament del cervell , els òrgans dels sentits , així com el seu funcionament, els podem veure a reportatges com: La visió, L’olfacte: el sentit oblidat, El cervell i la parla i Esquerrans: un món al revés.
Youtube
- Hi trobem reportatges interessants que expliquen La visió, així com disseccions que poden servir de pauta als alumnes per fer les disseccions al laboratori : Dissecció d’un cervell de xai, Parts de l’ull humà i dissecció.
- Activitat d’ampliació en format WebQuest en la qual l’alumnat ha de trobar una solució de mobilitat per a un ferit en accident de conducció. Al llarg de diverses etapes, l’alumnat consulta i treballa diversos documents escrits i vídeos on analitza el funcionament del sistema nerviós i les aportacions que això pot suposar per a la resolució del problema mitjançant la construcció d’un cyborg, que han de modelar dibuixant-lo i especificant-ne les connexions. Paral.lelament, l’alumnat desenvolupa un vocabulari i respon preguntes que l’ajudaran a reflexionar. Poden presentar-se al final de l’activitat com a eina d’avaluació.
SalutJove.cat, web corporativa
- El Departament de Salut de la Generalitat té un web adreçat als joves sobre salut que conté un apartat sobre drogues i addiccions: salut joves.cat