El Packaging1 podríem definir-lo com l’art o la ciència i la tecnologia d’inclusió o protecció de productes per a la seva distribució, emmagatzematge, la venda, i / o utilització. Els dissenyadors, creatius i publicitaris consideren que el packaging té com a objectiu primari d’atreure l’atenció dels clients i ser la principal finestra de comunicació cap al consumidor. La presentació d’un producte és fonamental, de manera que, que pot determinar que el producte sigui un èxit o un fracàs. Per molta publicitat que faci, i per molt que el seu producte sigui superior, el consumidor decideix què compra quan està davant del producte, i en aquest moment l’únic que veu és l’etiqueta, la caixa, l’envàs amb què el presenta.
Un bon packaging és potser l’element que fa més perdurable la imatge de marca d’un determinat producte. Aspectes com el funcional, el reutilitzable que sigui i un disseny atractiu són essencials perquè l’envàs es converteixi en un valor afegit al producte final.
El packaging és un altre element més en la decisió de compra, ja que és capaç de crear sentiments en el consumidor i aquí és on intervé també el Neuromàrqueting2. Per això no podem considerar el packaging com un element extern i estàtic, com a consumidors se’ns activen àrees cerebrals quan ens enfrontem a determinats productes, el packaging posseeix un fort contingut multisensorial interior que creen sensacions perceptibles en el consumidor. No només es tracta d’aconseguir que el consumidor compri, sinó que quan arribi a casa la capacitat d’impacte multisensorial prevalgui.
Conèixer les inquietuds dels consumidors i dels potencials clients és clau per definir correctament les característiques del packaging i l’etiquetatge, definint l’empremta emocional i els valors de la marca. Sens dubte, el desenvolupament d’un estudi de mercat és necessari per comercialitzar correctament els productes.