Apadrinament lector

La lectura no és només quelcom important per la vida si no també un plaer. Una finestra oberta a tot arreu que podries només imaginar o somiar. La lectura és un lloc on no existeix el temps, ni l’espai. Un món on només hi ha espai per la imaginació, el pensament i el poder de creativitat.

Com a adults , sovint oblidem que tenim una part infantil que batega dintre nostre i com a nens, sovint obliden que darrere de coses que poden ser avorrides, com és aprendre a llegir, es poden amagar un seguit d’aventures i misteris que apareixeran quan comencin ajuntar les primeres síl·labes, que alhora donaran pas a les primeres comprensions lectores que són els panys que obriran les finestres de l’ànima.

Com bé sabeu, els inicis de la lectura no són sempre fàcils i què millor manera si tenim a algú gran que ens ajudi. Algú que ens faci costat, com un germà gran que estarà amb nosaltres no només durant l’aprenentatge i l’autodescobriment del plaer lector, sinó per compartir la il·lusió. Conèixer a altres nens més grans suposa crear un lligam; que tenint com a eix la lectura, farà que es fomenti l’amistat, l’autosuperació, la coneixença…,

Els padrins lectors s’inicien quan els nens i les nenes de primer ja tenen un nivell lector per desxifrar les paraules, però encara no han adquirit prou fluïdesa per a entendre allò que llegeixen. Els nens de sisè, de retorn, han de fer l’esforç mental d’explicar allò que saben de forma mecanitzada a nens més petits, tot tenint la paciència i l’amor que cal per ensenyar a qui no sap. D’aquesta manera, es posen al lloc de l’altre i quan tornen, a les seves taules i cadires, a l’hora següent per tornar a desenvolupar el rol d’alumne, pensen que les coses no sempre surten a la primera, que de vegades el camí, potser té pedres, però que no passa res, perquè el mestre t’ajudarà a esquivar-les i indicar-te a temps on són per tal que no caiguis i si caiguessis, tampoc no passaria res, perquè el mestre et donaria la mà la per aixecar-te. D’aquesta manera, ells acompanyen als nens de primer, com algun dia ho varen fer els de sisè amb ells. Fomentem que s’ajudin i es coneguin entre ells i que estableixin lligams que els hi duraran per sempre.

Després de tot plegat ens queda el record de com vàrem començar a aprendre a llegir, que el gran sempre ajuda al petit i que del petit sempre se’n pot aprendre. Després de tot queda la lectura, les aventures i un cor que se’ns ha fet una mica més gran. Ara tenim espai, pels nostres padrins lectors.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Creem el nostre joc terrorífic

Arriba Halloween i per treballar-ho de manera diferent hem dut a terme una proposta interdisciplinària durant tota una setmana.


En primer lloc, vam explicar el conte en castellà “una cena terrorífica” i els vam dir als alumnes que ens havien demanat crear un memori per acompanyar el conte i promocionar-ho.
Al llarg de la setmana, vam anar treballant els diferents personatges del conte en les tres llengües (català, castellà i anglès): noms i descripció d’aquests.

Posteriorment, els alumnes es van organitzar en grups cooperatius i van pensar el nom del grup, el nom que volien posar-li al memori, el material que necessitaven per crear-lo, els personatges que volien incloure en el joc i distribuir les tasques entre els diferents membres del grup.

Quan tot això ja estava clar, els nens i nenes van començar a crear el seu memori. Aquest consistia a dibuixar en les cartes els personatges i en unes altres escriure el nom d’aquests per tal de fer associació de dibuix i paraula.

Després, cada grup va mostrar el seu memori a la resta de grups i van realitzar una coavaluació amb una graella amb una sèrie d’ítems els quals el seu joc havia d’incloure. Aquests eren: cartes ben retallades, dibuixos grans i ben pintats, paraules escrites amb bona lletra i totes les cartes amb el nom del grup darrere. Tot seguit, cada grup va dur a terme una autoavaluació del joc creat i del treball en grup i, finalment, una autoavaluació individual del seu treball personal.

Per acabar, el dia de Halloween els alumnes van venir disfressats de diferents personatges terrorífics i van jugar a tots els memoris.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FELICITACIÓ DE NADAL.

Cada vegada més, les úniques cartes que escrivim com fèiem fa anys són les que van dirigides als Reis d’Orient.

La classe de les coloraines hem aprofitat aquestes dates tan màgiques perquè els nens i les nenes de segon de primària facin una felicitació de Nadal pel seu amic o amiga invisible i    l´enviïn per correu.

Primer vam anar a l’estanc a comprar un segell i tot seguit vam esbrinar la nostra adreça, la vam escriure en un sobre on hi vam posar la felicitació que cada u va escriure amb molt amor acompanyat d’un preciós dibuix.

Per acabar vam anar a depositar la carta a la bústia, la nostra feina va acabar aquí, ara toca esperar que arribi a casa.

L´esperem amb molta emoció.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA VEREMA

Els nens i nenes de Cicle inicial hem anat a la casa Valldeperas a fer l’activitat de la verema. Allà hem après quin és el procés que segueix el raïm per convertir-se en vi.

En primer lloc, hem anat a visitar les vinyes i hem tallat el raïm del cep. Després, ho hem trepitjat amb els nostres propis peus (ben nets, és clar) i hem tastat el most que en surt.

Finalment, hem visitat els cellers i hem observat què passa quan el most arriba allà. Ens hem emportat a la classe el most que vam fer per veure en primera persona com és el procés de fermentació.

Gràcies a aquesta excursió, ja entenem les diferents activitats que es realitzen a les vinyes i al celler perquè els nostres familiars puguin tastar vins tan bons.

Nosaltres, mentre ens fem grans, anirem bevent most; que també està molt bo!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Fins a l’infinit i més enllà!

Els alumnes i les alumnes de cicle inicial han dut a terme en l’última setmana de curs un projecte interdisciplinari anomenat Fins a l’infinit i més enllà!

S’han embarcat en una nova aventura sota les ordres de les aeronaus Irenenterprise i Interstellar i han ajudat a l’extraterrestre Paxi a tornar a casa.

Durant la realització del projecte, han anat superant diferents proves per poder ser uns autèntics astronautes i, a més, han après moltes coses sobre l’Univers i el sistema solar: nom i ordre dels planetes, característiques dels planetes, constel·lacions, la nostra constel·lació segons el signe de l’horòscop, entre altres coses.

Així mateix, s’han barrejat 1r i 2n i han treballat en grup de manera cooperativa, gràcies a això s’han conegut molt més les dues classes i s’han ajudat entre ells a l’hora d’assolir els diferents reptes que es presentaven. S’ho han passat d’allò més bé i ara són tots uns experts sobre l’Univers!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Contacontes

Els contacontes són uns personatges que ens han acompanyat al llarg de la història i han transmès de forma oral coneixements i saviesa al llarg dels anys.

A través dels contes poden explicar als nens diversos aprenentatges que serien més difícils de transmetre a la vida quotidiana però que a través d’aquestes petites històries, que fan seves, comprenen i interioritzen d’allò més bé.

A l’escola, durant el curs dels nens i nenes de segon hem explicat molts contes… De diversos estils, fins i tot hem explicat contes on ells eren els protagonistes! Però aquest any ells són els artistes.

Cadascú s’ha preparat una història, un conte per explicar. Cadascú a la seva manera. Alguns ho teatralitzaven, altres han decidit portar el llibre i altres explicar-ho de memòria tot fent servir la seva imaginació.

Així, alguns alumnes han descobert la gràcia natural que tenen per transmetre contes, altres que són molt divertits i altres que són bons per crear ambients de misteri…

Amb tota aquesta activitat han gaudit de sentir 23 contes nous de la mà dels seus companys i ha tingut tant d’èxit l’experiència, que la volen repetir cada any.

Han guanyat el punt de llibre oficial de contacontes i ja sabeu:

“Els contes ens ensenyen que la vida es tracta d’alguna cosa més que passar pàgina. Gaudir cada instant de màgia abans d’arribar al final”.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LES PARAULES ESPECIALS

 

A cicle inicial a la classe de castellà hem fet un taller sobre

“paraules especials” .

Quina ha estat la sorpresa! Quan s’han adonat que les paraules poden fer olor, poden ser boniques, amables, saboroses i també poden expressar emocions i moltes coses més.

S’ho han passat super bé i aquí en teniu una petita mostra.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LES CONFERÈNCIES

A cicle inicial hem acabat el cicle de conferencies en el que hi han participat tots els alumnes de primer i segon de primària.

Els temes han estat molt diversos i super interessants, cada u  ha preparat un tema a casa i l’han exposat a tota la classe.

Tots ho han fet super bé. Hem aprés moltes coses , el repte més important és l’exposició oral on s’ensenya i s’aprèn a perdre  la por a parlar amb públic, vigilant el to de veu, l’entonació, la postura i la mirada.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La càpsula del temps

Com a pares i  mestres veiem que el temps passa volant. A nosaltres ens passen generacions davant dels nostres ulls que creixen mentre que per ells som sempre iguals. Com a pares, de cop i volta ens adonem que els nostres fills ja no són tant petits quan ens sorprenen ballant un ” Tik Tok” o quan ens canten l’última cançó del cantant de moda. I un dia, ens meravellem , pares i mestres, mirant fotos i vídeos de quan eren petits i fem un mig riure melancòlic quan observem les seves carones plenes d’il·lusió, els seus ulls brillants i les seves petites mans que un dia anaven agafades de la nostra.

Doncs bé, pels nens el concepte temps es compta d’una altra manera. Tot passa a molta velocitat i el que avui els impressiona i cobra una importància espatarrant, al dia següent pot ser quelcom que passi sense pena ni glòria. Així és, com un dia, vàrem fer la càpsula del temps.

Quan van arribar a primer amb prou feines sabien escriure el seu nom i algunes paraules. Feien la lletra gegant i els hi costava deu i ajuda agafar el llapis durant llargues estones i fer-lo anar per deixar anar la seva traça. Ara que van a segon, poder fer textos més llargs, són més autònoms i poden fer feines més elaborades.

Cadascú va escriure’s una carta a si mateix de gran. Van posar el que els hi agrada ara, quins són els seus amics… Van guardar la carta juntament amb un llibret d’abecedari que van fer quan eres petits i… Una petita sorpresa que la senyoreta els ha deixat i que descobriran molts anys més tard.

La senyoreta també va escriure la seva carta, per la classe futura de 4t d’ESO i va tancar tots els records en una capsa, per anys més tard, meravellar-se, com ara nosaltres, i fer que a les seves cares es faci aquest mig riure melancòlic que tenim com a mestres, com a pares, que ens omple el cor d’amor i tendresa.

T’esperem Càpsula del temps.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Songs in the english class!

Les cançons a l’àrea d’anglès són més que una bona eina, podríem dir que són les nostres aliades per al procés d’ensenyament i aprenentatge de la llengua estrangera.

Són un gran recurs per treballar els aspectes fonamentals de la llengua estrangera com poden ser els continguts, vocabulari, fonètica, Writing, Reading, Speaking i Listening.

Alguns dels beneficis de les cançons durant l’aprenentatge de la llengua anglesa són la contextualització de conceptes que es treballen a cada curs, la descoberta dels diferents tipus d’accents en anglès i l’adquisició de vocabulari extra. A més, fem servir la motivació dels alumnes per saber que diuen les seves cançons preferides en anglès amb l’objectiu d’ampliar vocabulari i treballar estructures.

Tenint en compte tots aquests aspectes dins el context de “Christmas” hem treballat paraules de vocabulari relacionades amb la festivitat de Nadal i d’altres estructures i expressions. Hem reforçat sobretot la seva pronunciació i hem introduït les paraules escrita també.

A més, partint d’aquestes paraules treballades hem creat jocs per tal de fer l’aprenentatge més significatiu i vivencial. En aquest cas amb el grup de primer hem treballat les accions: “jump, shout, big voices, stomp and whisper.” El joc que vam dur a terme consistia en escriure en un paper una de les accions, recollir tots els papers i tornar-los a repartir. Una vegada cadascú tenia la seva paraula, els alumnes s’aixequen i en silenci fent mímica de la seva acció han de crear un grup amb la resta de companys i companyes que tenen la mateixa acció. A través d’aquest joc treballem el “writing”, “reading” i integrem més el vocabulari.

Les cançons que treballem a classe venen acompanyades moltes vegades de gestos, mímica i llenguatge corporal que ajudaran tant al desenvolupament físic dels nostres alumnes com a l’aprenentatge inconscient de vocabulari i continguts.

Publicat dins de General | Deixa un comentari