La nostra intervenció com a profes universitaris

Moltes gràcies a tothom qui ens ha anat fent arribar els seus comentaris sobre la nostra intervenció a la UAB com a profes universitaris. Avui hem llegit entre tots l’entrada a la web GRETEL (http://literatura.gretel.cat/) i ens ha fet moltíssima il·lusió.

Aquí us deixem el vídeo amb la nostra presentació perquè tots els que no vau poder assistir el pugueu veure.
Esperem que us agradi i que sentiu una mica l’emoció que vam sentir nosaltres al fer-ho.

[vimeo]http://vimeo.com/60824536[/vimeo]

Talpetes

Publicat dins de Activitats literàries, Projectes de llengua | 15 comentaris

Profes universitaris per un dia!

Certament, com deien avui els de 1r quan els explicàvem com ens va anar ahir, això de fer nosaltres classe a la UAB a futurs mestres era com l’àlbum Inés del revés, ja que semblava que els papers s’haguessin invertit.

Quin dia, Talpetes!

Intens, emocionant, il·lusionant, ple d’aprenentatges, amb noves mirades al món, tot un repte, una oportunitat per reflexionar en tot el que ja hem viscut i après… una gran experiència, sens dubte.

Pels que no ho sabeu, us volem explicar que ahir vam anar a fer classe als alumnes que estudien per ser mestres. De fet, d’aquí a pocs mesos ja ho seran perquè estan acabant la carrera.

Cap a les 12h. vam sortir de l’escola en direcció a la UAB. Allí, des de la plaça Cívica, vam fer un tomb per les diverses facultats i vam anar preguntant als universitaris què estudiaven, quin curs feien i si els agradava. Va ser molt interessant perquè vam conèixer carreres que desconeixíem com la de geologia.

Després ja ens vam anar apropant a la Facultat de Ciències de l’Educació, però abans vam passar per la biblioteca d’Humanitats on vam llegir llibres i vam improvisar petits racons lectors.

Tot seguit vam anar als despatxos de les Gretels (i Hansels). La Teresa ens va fer de guia.

Estàvem ja una mica afamats i vam anar a dinar al bar on dinen els estudiants universitaris i alguns professors/es i ens va encantar això d’estar envoltats d’estudiants.

Després, vam descarregar energia jugant i ens vam preparar per fer la nostra classe.

A les 16h vam arribar a l’aula on faríem la nostra presentació sobre la nostra dinàmica a l’escola al voltant de la lectura i els projectes de llengua. Després de la nostra exposició vam tenir una tertúlia amb els alumnes. No ens van preguntar gaires coses, però nosaltres ja vam treure temes de conversa i ens va agradar molt aquesta segona part. Creiem que ho vam fer prou bé perquè els alumnes (i algunes profes que van venir) ens escoltaven bocabadats. Estem molt contents d’haver tingut aquesta oportunitat.

Avui, a la classe, ens hem donat uns mintus per escriure què vam sentir cadascú de nosaltres durant tot el dia a la UAB i han sorgit reflexions molt interessants. En general, hem destacat que ens sentíem afortunats d’haver viscut l’experiència, orgullosos de nosaltres mateixos i dels companys, amb noves mirades al futur (alguns hem descobert coses que voldríem estudiar), molt agraïts amb les Gretels per s’interessen pel que fem, més conscients sobre tot el que hem après durant aquests 4 cursos i amb moltes ganes d’aprofitar al màxim aquest final de 6è.

Un dia rodó, especial i ple d’emocions.

Talpetes

Publicat dins de Activitats literàries, General | 25 comentaris

New York: projet “Underground Library”

Talpetes!

Mireu què he trobat a twitter!
Un noi a qui segueixo (@luismiyou) va compartir aquest enllaç amb una iniciativa que es fa a Nova York per promocionar el préstec i l’ús de les biblioteques públiques. M’ha semblat tan interessant que ho vull compartir amb vosaltres.

[vimeo]http://vimeo.com/58161297[/vimeo]

Una abraçada!
Per cert, jo també estic molt emocionada pensant en dilluns a la UAB.

Lara.

Publicat dins de General | 8 comentaris

Una troballa relacionada amb el projecte!

Talpetes,

A altes hores de la nit segueixo buscant imatges, vídeos i demés perquè demà puguem acabar de preparar la vostra súper intervenció com a profes universitaris el proper dilluns a la UAB. Enmig d’un mar de fotos i vídeos (una mica mal endreçats, per cert) he trobat la recitació d’un poema especial i m’ha semblat molt adient compatir amb vosaltres la troballa.

Es tracta del poema El noi impacient, de la nostra estimada Joana Raspall. M’adono que fa molt de temps que sentim un especial afecte per la seva poesia, tot i que ara en sigueu uns experts.

Espero que us faci tanta il·lusió com a mi el retrobament amb aquest document.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3mOH-OHSfII&feature=youtu.be[/youtube]

Ep! Però el més bo de tot és que també he trobat el dia que vau amenitzar el trajecte als passatgers que anaven amb tren a Barcelona. Estic segura que la noia que va quedar tan emocionada, encara us recorda. De fet, crec que per a tothom deuria ser un gust començar el dia havent escoltat la recitació d’un poema de la Joana Raspall.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ao2x5VEYExI&feature=youtu.be[/youtube]

Lara.

Publicat dins de Activitats literàries | 6 comentaris

Els enigmes en la poesia de la Joana Raspall: segona fase!

Per als que encara no heu fet un cop d’ull la nostra pestanya del bloc dedicada al projecte de poesia que estem fent, us convidem a fer-ho, sobretot ara, que hi hem afegit una nova pàgina amb l’explicació de la segona fase i un petit vídeo en què mostrem les personificacions i metàfores que hem creat a partir de l’anàlisi de poemes de l’autora.

Segona fase del projecte

Esperem els vostres comentaris!

Publicat dins de Projectes de llengua | 3 comentaris

De l’anàlisi a la creació: poemes personals

Més que mai estem endinsats en l’univers de la Joana Raspall i els seus enigmes. El nostre projecte té més a veure amb l’anàlisi de poemes que amb la creació, ja que el producte final serà un catàleg en què classificarem poemes a partir dels elements d’anàlisi que estem veient (temes, tipus de llenguatge, rima i ritme i tipologia textual), però aquests dies ens hem animat i tots hem fet un poema. Aquí us deixem el resultat.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iFmxKfNjxz0&feature=youtu.be[/youtube]

Esperem que us agradin!

Talpetes.

Publicat dins de Projectes de llengua | 8 comentaris

CITES LITERÀRIES

Talpetes,

Avui, mentre corregia treballs de les alumnes que estudien per saber més sobre biblioteques i que tenen moltes ganes de conèixer coses sobre llibres i literatura, he enllaçat dues idees i tinc una proposta. Per una banda, m’ha agradat que les alumnes hagin triat algunes cites dels textos que han llegit i, per una altra banda, he recordat el que vam comentar amb la Miranda, el dia que parlava al préstec del Wonder, sobre els preceptes d’un dels professors de l’institut.

Tot plegat m’ha fet sorgir la següent proposta: compartir cada setmana (o cada dues) una cita literària al bloc i poder compartir què en pensem.

La primera cita que us proposo per discutir, que l’ha escrit a un treball una de les alumnes que us deia a l’inici, és la següent:

“QUAN PENSO EN TOTS ELS LLIBRES QUE EM QUEDEN PER LLEGIR, TINC LA CERTESA DE SER ENCARA MÉS FELIÇ”
Jules Renard (1864-1910 escriptor francès)

Lara.

Publicat dins de General | 16 comentaris

Carnaval, carnaval…

Talpetes!

Espero que us hagueu recuperat una mica després d’una setmana tan intensa. Jo, ahir, a les 22h ja era al llit llegint, i al cap de 20 min a dormir; estava esgotada!

I és que hem fet un munt de coses: el pregó de l’arribada del Rei Carnestoltes “Banyeta”, la revisió de les consignes diàries, l’esmorzar del dijous gras amb els fillols, l’assaig de la comparsa, l’activitat amb els monitors de l’esplai el divendres i, el mateix dia, el concurs de comparses i les disfresses… Una setmana intensa, sens dubte. Ara bé, us vull felicitar per la il·lusió que heu tingut i heu transmès durant tots els dies i la participació tan entusiasta a totes les activitats proposades.

Us deixo algunes imatges de la setmana:

Us recordo que avui a la tarda a partir de les 18h i demà al matí sobre les 12h, al centre de Terrassa (Rambla d’Egara), passarà la rua del Carnestoltes de la ciutat. Hi ha un munt de comparses que ballen al ritme de músiques ben marxoses. No deixeu d’anar-les a veure.

Us enllaço el programa per si voleu més informació:


http://www.carnestoltes.org/cat/programa/index.php

Publicat dins de General | 12 comentaris

Temps per a la creació literària!

Enmig de dibuixos, fulls per tornar, dosis… a vegades queden amagades petites joies literàries que aneu creant de manera espontània i que em generen molta il·lusió quan les trobo i penso que us esteu convertitnt, a banda de moltes altres coses, en uns petits escriptors.

Avui he trobat un poema que va escriure ara fa uns dies la Michelle i, tot i que ja l’havíem escoltat al faristol de l’elegància, m’ha semblat tan bonic i especial que el vull compartir aquí al bloc.

FELICITATS, Michelle!

HIVERN

Les eines són preparades
un llapis,
un full en blanc,
un racó a les voreres gratinades:
sorolls i somnis
volant a una tardor ja morta.
Hivern,
un somriure blanc i pur.

Michelle Raya López

Publicat dins de General | 12 comentaris

Recomanats de la setmana

Tots els que hagueu patit per no trobar nous recomanats de la setmana, estigueu tranquils, ja que des d’avui tot torna a engegar amb normalitat i cada setmana trobareu noves propostes de lectura de la ma de les Talpetes. Aquesta setmana, els autors són: el Dani Pérez i la Miranda Fenoy.

Meravelles

Brian Selznic, autor d’Hugo Cabret, ha tornat a fer una novel·la gràfica on els protagonistas son sords. El fet que dues històries es fusionin, aconsegueix que la novel·la sigui un llibre fascinant.

El més destacable d’aquesta novel·la, evidentment, son les il·lustracions en blanc i negre, que aconsegueixen endinsar-te més fácilment a la història. Normalment, a les il·lustracions, hi ha coses o personatges envoltades de blanc, aixó indica el que és important a la història. Com per exemple la protagonista.

Els personatges protagònics son un nen i una nena. Hi ha dues històries, el protagonista de la història explicada amb text es diu Ben, i busca al seu pare. A la història dibuixada surt una nena protagonista que busca a la seva famosa mare.

Per finalitzar vull posar adjectius al llibre. A la història li posaria inesperada i única, en Canvi a les il·lustracions li diria
fantàstiques.

Dani Pérez

Una Caperucita roja
Marjolaine Leray

La confiança pot ser bona o dolenta. En aquest cas no es cap de les dues opcions ;perillosa. Una confiança arriscada, amic a enemic, pot dur a terme situacions complexes ,les veiem reflexades en aquest àlbum.

Caperucita, en aquest cas, juga amb un paper difícil. Una nena astuta com la guineu, tranquil·la com un mussol i eficaç com la rialla. Comença fent veure que és ingènua i que no sap a on la porten, però a mesura que va avançant la història ens deixa veure com és en realitat; llesta.

Els dos pilars fonamentals d’aquest àlbum són clarament el diàleg i l’ il·lustració. L’ il·lustració, basada en gargots vermells i negres modernitza la història a través d’una sensació de senzillesa atrapada en cada plec. El text i les imatges juguen amb els colors negre, vermell i blanc. Per altra banda el diàleg va canviant de color, segons qui estigui parlant, també de tamany. Si la situació es molt tensa la lletra es gran i si no empetiteix.

Una història fabulosa que es defensa màgicament sense narrador davant d’un públic d’apartir de 8 anys.

Caperucita, en aquest cas no mostra la seva cara, ni cap expressió derivada. Així aporta a aquest ” conte ” un aire misteriós i, de veritat importa saber si era rossa, duia rinxols o trenes?

S’han fet moltes històries de Caputxetes, però no a totes la Caperucita ha sigut tant conscient dels seus actes .

Miranda Fenoy

Publicat dins de General, Recomanats de la setmana | 4 comentaris