la síl·laba

La síl·laba
Tradicionalment, la síl·laba es defineix com una emissió de veu. en què hi ha un nucli, constituït per una vocal, precedit o seguit per consonants o pseudo-vocals. Les síl·labes s’agrupen i formen mots A efectes ortogràfcs, separarem les síl·labes amb els criteris següents:

  1. Destriarem els elements que formen el mot. Si és compost, si s’ha format amb prefixos o sufixos:
    Exemples: bes-avi gira-sol al-hora
  2. Separarem els grups de consonants així:
    rr
    ss
    sc
    ix
    tj
    tg
    tx
    l·l
    Exemples:car-ro, mas-sa, as-cen-sor, cai-xa, plat-ja, met-ge, flet-xa, col-le-gi.
  3. No separarem els dígrafs:
    gu
    qu
    ll
    ny
    Exemples: se-guin, a-que-lla, a-llà, ca-nya.
Diftongs
Un diftong és l’agrupament de dues vocals, una de les quals ha de ser la i o bé la u – dites vocals dèbils. Segons una posició determinada, que porta a distingir entre:

DIFTONGS DECREIXENTS

La i o la u es troben després del nucli, amb el qual s’agrupen. El so decreix en tancar-se la boca.

diftongs exemples diftongs exemples
ai ai-re, mai au blau
ei rei eu peu
iu niu
oi boi-ra ou ou
ui cui-na uu duus

DIFTONGS CREIXENTS

La i i la u es troben abans de la vocal sil.làbica. El so creix, la boca s’obre. N’hi ha de tres maneres:

A)

diftong exemples diftong exemples
qua qua-tre gua guat-lla
qüe fre-qüent güe llen-gües
qüi a-de-qüi güi pin-güí
quo quo-ci-ent guo pa-rai-guot

B) A començament de mot:

hi/i / hu/u Ex io –gurt

hie -na

C) i, u entre vocals

Ex. no-ia Ex. be-uen

activitats de reforç per a treballar els dígrafs

http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/bessones/index.htm

http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/digraf/index.htm

activitats de reforç per a conèixer els diftongs

http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/diftong/index.htm

activitats de recompte sil·làbic

http://usuaris.tinet.org/aragones/ortocat/04_silab.htm

http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1277

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *