Estimades famílies, esperem que estigueu tots bé, nens i nenes, avis i àvies,pares i mares….d’entrada un petó molt gran a tothom, no cal que us diguem com us trobem a faltar…
Estem en una situació extremadament delicada i difícil. Però amb la responsabilitat de tothom hem de confiar que tot anirà bé.
Com que tot fa preveure que la situació de confinament es podria allargar us escrivim i us fem arribar algunes recomanacions i unes tasques per tal que els nens i nenes segueixin aprenent des de casa. Ens consta que les famílies ja ho esteu fent, que esteu en contacte i que us organitzeu molt bé per superar aquests dies de confinament pel bé comú.
Algunes de les activitats que us proposem ja us les varem escriure a la nostra cartellera i us va arribar gràcies a la col·laboració de les delegades pel vostre grup de WhatsApp. Gràcies!!!
És important que els vostres nens i nenes tinguin unes rutines ,uns horaris, que els ajudaran a organitzar-se, els hi donaran seguretat, tranquil·litat,sabran què han de fer en cada moment….Cal que tinguin un horari per llevar-se, fer els àpats, anar a dormir….No cal la rigidesa dels dies on calia ser a la feina ,a l’escola a l’hora…Però sí que és important que la família us organitzeu el dia de manera ordenada,us ajudarà.
Aquestes setmanes utilitzaran tabletes, miraran la tele ,jugaran amb el mòbil…Està bé que ho puguin fer però cal tenir cura del temps que dediquen a estar davant d’una pantalla, cal que el controlem,una estoneta i prou.
Ja sabeu que en aquestes edats l’aprenentatge va molt lligat a l’acció i l’activitat primordial és el joc. Per tant …a jugar!!!!
I què podem fer?
JOC SIMBÒLIC:
Jugar a nines, a metges, cuinetes, botigues…..Si els hi deixeu envasos del vostre rebost ,segur que s’ho passaran bomba organitzant una tenda al menjador….
Amb roba del vostre armari es poden disfressar, fer teatres ,jugar…Això els encanta!!!
Amb llençols , mantes , podeu jugar a fer cabanes….fer cases…posar-hi les nines i fins i tot segur que vosaltres també hi cabeu!!! Aprofiteu les situacions de joc per estrènyer el vincle amb el vostres nens i nenes…Serà un tresor per a tots.
Jugar amb peces de construccions , tipus duplos i legos ,clicks…..Podeu fer granges,pobles,ciutats,edificis…..Descobriran nocions d’espai i desenvoluparan la creativitat.
Aquests dies els nens i nenes no poden sortir al parc,però necessitaran moure’s .
Us proposem fer jocs d’aventures de caire més mogut…
Juguem a fer circuits : podem utilitzar coixins, cadires, pals d’escombra i de fregona, galledes i cubells …i muntar circuits pel menjador, passadís ..els nens i nenes hauran de superar aventures saltant obstacles, reptant per sota les cadires, enfilant-se, saltant…..Podem inventar-nos personatges, pirates, cavallers, exploradors i exploradores……aquest tipus d’activitat més motriu els encanta i també els permet desenvolupar la seva imaginació.
Si teniu guixos dibuixeu una xarranca al passadís..els més afortunats ho podreu fer al pati o al terrat de casa…
Dibuixeu sanefes a terra i que les ressegueixin caminant , saltant, amb els peus junts, reptant……(sanefes tipus onades ,muntanyes, espirals….)
ACTIVITATS PER TREBALLAR LA LECTO-ESCRIPTURA I LA COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ ORAL:
El conte és una eina que us permetrà fer molt vincle amb els nens i nenes i els enriquirem molt quant a assoliment de vocabulari, de construcció de frases, treballaran la imaginació i la creativitat….el nostre modelatge a l’hora de llegir el conte serà molt important en el seu procés d’aprenentatge de la lecto-escriptura .El nostre acompanyament en aquest procés és primordial . Ara tenim la oportunitat d’explicar-els-hi molts contes als nostres infants!!!
Llegiu contes amb els vostres nens i nenes ¡!!
Podem fer atenció a les imatges del conte i fer preguntes sobre el que veuen…tot treballant la comprensió del conte…Podem buscar paraules en el conte….
Podeu entrar a la pàgina web “una mà de contes”on hi trobareu contes molt bonics.
Les següents activitats van adreçades especialment als infants de P4 i P5 , els ratolins i les ratolines estan en un altre moment maduratiu , però hi ha moltes idees que podeu adaptar segons l’interès dels vostres fills i filles.
Amb les pissarretes vileda, o les de guix , o en papers (si no teniu pissarres) jugar a escriure paraules , els haurem d’ajudar. Poden escriure els noms de tota la família, dels nens i nenes de la classe, jugar a fer llistes (d’animals, de fruites, d’objectes que tinguin a la cuina, a l’habitació….).La lletra que utilitzem és la de de pal.
Jugar a confegir paraules, si tenen lletres magnètiques per casa fantàstic. També poden retallar lletres de diaris, revistes…i enganxar-les fent paraules….
Sempre caldrà que els hi indiqueu amb un gomet o una marca per quin costat han de començar a escriure ,ja que encara no tenen assolida la noció espacial de l’eix de simetria.
També aprenen molt veient com escriviu vosaltres, ells us dicten una paraula i vosaltres l’escriviu….a la pissarra ,en un full…..
Podeu escriure missatges al Bomber Raúl i la Bombera Elisa , als follets ,a la Bruixa Teresina, a l’elefant Pauet, al Ratolí Fermí li poden fer dibuixos……Després sense que us vegin caldrà que els hi contesteu!!!!
La Bruixa Teresina aquests dies està confinada al seu Castell i està aprenent i practicant moltes fórmules i paraules màgiques!!!Les corones que ens farà aparèixer seran fantàstiques!!!
Podem escriure fórmules màgiques!!!
Podem escriure cartes i mails als cosins i cosines ,avis i àvies ,amics companys …..a qui ens faci il·lusió!!! Així ens fem companyia.
Dibuixem a les pissarres o en un paper gran un vaixell….i juguem a…”el vaixell va carregat de paraules amb el so…..”.i els nens i nenes amb la nostra ajuda van escrivint paraules dins del vaixell amb el so que els hi indiquem….”
Posem dins d’una caixa objectes i amb els ulls tapats han de treure un objecte i escriure el seu nom.
Jugar a aparellar objectes amb la seva paraula. Els hi podem fer cartellets amb les paraules i ells fer l’aparellament amb l’objecte. Poden ser objectes que tinguem a l’abast.
Les següents activitats son les que s’adaptem millor al procès de lectoescritura que treballem a P3:
Per treballar el domini del grafisme i la motricitat fina , poden resseguir sanefes,amb colors,retoladors,ceres,guixos….dibuixar lliurement ,en fulls petits, grans , al terra ,a la paret(en un paper clar!).
Poden resseguir les sanefes que nosaltres els hi dibuixem amb botons,pedretes….taps de plàstic,guixos….
A la pàgina web edu365 infantil hi ha propostes de l’àrea curricular de llenguatge escrit i verbal que estan molt bé!!! Aprofiteu-les!!!
ACTIVITATS PER TREBALLAR EL LLENGUATGE MATEMÀTIC I RAONAMENT LÒGIC, NUMERACIÓ, NOCIÓ DE QUANTITAT:
Jocs tipus oca, dòminos, puzles, parxís, el uno. Aquest tipus de jocs on els nens i nenes han de comptar endavant, endarrere,veure quants en falten per “arribar a” els ajuda molt a anar assolint la numeració,noció de quantitat…
Jocs de fer seriacions amb gomets, poden fer collarets (dos macarrons i un galet…)i anar –ho complicant…També podem fer seriacions amb objectes que tinguem a casa, com botons, forquilles,culleres….Aquests dies haurem d’utilitzar el que tenim a l’abast!!
Jocs amb daus: tirar dos daus, veure qui té el número més alt…agafar tants objectes com diu el dau…fer sumes ajuntant els objectes que indiquen els dos daus…
Fer tants saltirons com surti al dau…
Si no tenim daus en podem construir aprofitant alguna capsa que tinguem per casa….
Les construccions també els permet progressar molt en el domini de l’espai.
Dibuixar al terra amb guixos o damunt de papers els nombres. Que els ressegueixin caminant, saltant….així interioritzen la seva direccionalitat. Els hi haureu d’indicar per on cal començar!!
Si teniu escales a casa, dibuixar els nombres als graons i jugar a pujar ,baixar….si estem al graó 1…quants graons falten per arribar al graó 5…
Jugar a comptar taps, botons,jugar a fer de “detectiu “ i endevinar “quants n’he amagat”…
A la pàgina web edu365 infantil hi ha un apartat de jocs matemàtics que treballen aspectes curriculars de l’àrea molt interessants.
Deixeu que els vostres nenes i nenes manipulin ,explorin i experimentin amb els objectes del seu entorn. És la millor manera d’assolir diferents nocions d’espai, de noció de quantitat…de topologia…
Podem jugar a “preguntes sàvies”(per treballar el càlcul mental i raonament lògic): ens inventem petits problemes que els infants hauran de resoldre…)Per exemple…si tenim 5 cotxes i en perdem 2 …quants me,n queden?” podem utilitzar material,joguines , els dits…per resoldre el problema.
Fem experiments a casa: de transvasaments amb aigua i ampolles, pots, diferents recipients….(els permet experimentar amb mesura de capacitat…).
Jugar i observar quins objectes “suren o s’enfonsen”dins l’aigua…això a la banyera us anirà molt bé!!!
Fer dissolucions, barrejar amb aigua diferents elements com oli, sucre, cafè, xocolata, llenties, arròs, farina…i observar què passa……què es dissol,què no…
Si teniu imants a la nevera jugar a descobrir quins objectes atrau l’imant i quins no….classificar-los….
Jugar amb lots i experimentar amb la llum….si poseu un llençol els nens i nenes poden jugar a fer ombres….
Experimentar a la cuina amb la vostra supervisió. La cuina és un espai –taller d’experimentació molt motivador pels nens i nenes. Us poden ajudar a fer amanides, pizzes, magdalenes, pastissos, mandonguilles……
ACTIVITATS DE LLENGUATGE PLÀSTIC:
Oferiu als infants el material plàstic que tingueu a casa, colors, retoladors, llapis, aquarel·les, pintures, papers de colors i de tota mena , fang .Segur que pels calaixos teniu papers de regal,cintes robes,cartolines …Els hi poseu a l’abast i segur que amb “l’ull de la imaginació” seran capaços de crear,inventar,imaginar…..
Amb envasos de reciclatge (bricks de llet,sucs,ampolles,capses,tubs de wc ) poden crear coets ,cotxes,cases….amb cola, gomets, papers….Retallaran ,encolaran, pintaran….Estaran treballant habilitats de motricitat fina i la creativitat… I tot amb material de reciclatge!!!
Que dibuixin,i s’expressin lliurement amb diferents materials!!
Poden fer collages amb papers, robes…..segur que fan coses precioses!!
Ara que ja tenim la primavera aquí poden fer flors de paper, fins i tot amb paper de diari,!! Ja que hem d’estar a casa la podem tenir ben florida!!!
També poden fer flors de plastilina ¡!!
Poden fer “dibuix al natural”. Que escullin un objecte (una planta, unes flors, un objecte que els hi agradi i el poden dibuixar tot observant-lo. És important treballar la capacitat d’observació dels nens i nenes…
ACTIVITATS DE DESCOBERTA DE L’ENTORN
Aquests dies no podrem sortir de casa, no podrem viatjar,ni anar al bosc…els nens i nenes a aquesta edat ja mostren molt d’interès no només per l’entorn més immediat sinó que tenen molta motivació per conèixer i descobrir temes no tan propers…Per això, i amb l’ajuda de les tablets i ordinadors podem apropar als nens i nenes a temes que puguin ser del seu interès…Ara sentiran parlar molt de països diferents ,podem ajudar-los a descobrir aspectes d’aquests països…..poden també “estudiar” un animal que els hi agradi….el poden dibuixar,retallar…escriure una frase sobre alguna cosa que hagin après de l’animal..i quan ens retrobem ho podem ensenyar i explicar a la rotllana…Compartirem el que hem après…
La nostra llar serà el nostre entorn més immediat. Hi podem practicar molts valors .És important que els nens i nenes tinguin responsabilitats,la seva col·laboració els farà sentir bé i creixeran en la seva autonomia .Poden ajudar a fer llits,col·laborar en la neteja,parar taula….Els agrada molt “fer coses de gran”!!
Recollir les joguines de vegades els costa més, si ho fem com un joc serà més divertit!!! Podem utilitzar un rellotge de sorra, un temporitzador de cuina, el temps que dura una cançó….per motivar-los .
Els infants necessiten la nostra atenció, la nostra dedicació. Però això no implica que hagueu d’estar fent coses amb ells tota l’estona .Vosaltres també necessiteu el vostre temps i espai!!!!
Anirem actualitzant el bloc amb recursos interessants que trobem a les xarxes , pàgines webs , vídeos , aplicacions, que us puguin ser d’utilitat.
Esperem que aquestes recomanacions us puguin ajudar en aquests moments tan complicats. Amb el vostre suport els vostres fills continuaran creixent i aprenent. Us enviem molts ànims i una abraçada immensa per a tots.
Les mestres d’Educació Infantil.