Plàstic a partir de la llet?

Una de les experiències casolanes dels dies de confinament va ser comprovar que es podia obtenir plàstic a partir de la llet.

Material: placa calefactora o microones, cassola, cullera, embut i paper de filtre o colador, drap i motlle per donar forma al plàstic (opcional).

Reactius: 300 ml de llet (a poder ser sencera), vinagre (preferentment blanc) i colorants alimentaris (opcional).

Que s’ha de fer?

  1. Col·locar la llet a la cassola i escalfar-la a una temperatura de 50-60ºC. Si es vol, es pot afegir el colorant (un parell de gotes)
  2. Afegir 8 culleradetes de vinagre.
  3. Barrejar fins que es comencin a formar coàguls de caseïna, llavors traurem el recipient del microones (o placa calefactora).
  4. Un cop refredat, separem els coàguls de caseïna de la llet amb un colador o filtrant amb un embut de filtre.
  5. Posarem la caseïna damunt del drap, en una superfície plana. Agafarem el drap per les quatre puntes com si fos una bossa i ho escorrerem per treure el màxim d’aigua possible.
  6. Tornarem a estendre el drap i amb l’ajuda d’una espàtula o cullereta, anirem recollint tota la caseïna que puguem.
  7. Ara ja tenim a punt la caseïna per donar-li la forma desitjada (amb la mà o utilitzant estris de modelatge).
  8. Un cop tingui la forma desitjada, ho deixem assecar durant 48 hores.
Publicat dins de experiències, medi | Deixa un comentari

Rodolins de Sant Jordi

Aquest any ens ha tocat viure el Sant Jordi confinats, i una de les propostes per celebrar-ho en l’àrea de llengua va ser treballar els rodolins, i aquests són els que s’han pogut recollir. A veure què us sembla.

 

Si aquest any per Sant Jordi una rosa vols regalar,

fins el 23 de Juliol t’hauràs d’esperar!

MARIA


Un drac fort i salvatge,

el poble vol destruir,

però com sempre Sant Jordi

desitgem que ens salvi.

Una rosa floreix a la sang,

gràcies al ferotge drac.

Sant Jordi ha guanyat,

i el poble ho ha celebrat.

MARWANE


A Sant Jordi llibres i roses comprarem

i amb molt d’orgull les regalarem.

Ara que estem confinats

farem roses a grapats,

les podrem penjar al balcó

Perquè li doni un toc de color.

MAR


Sant Jordi amb la seva espasa

va matar un drac tan gran com una casa.

JAN


Sant Jordi la princesa ha salvada,

i la princesa li ha fet una abraçada.

La princesa està agitada

i el rei s’ha emocionat,

amb la princesa ha ensopegat

i a la reina s’ha agafat.

La reina s’ha abrigat al moment menys adequat,

al seu gat ha aixafat

i a la seva cosina ha acusat.

NÀDIA


Sant Jordi va arribar

i a la princesa va salvar.

RONAL


En un poble molt llunyà

un drac ha despertat.

 

Sant Jordi ha arribat

i a la princesa a salvat.

 

Al drac ha derrotat,

i una rosa s’ha emportat.

 

La princesa agraïda per tot

a Sant Jordi li fa un petó.

ÈRIC R.


Per totes les catalanes i catalans,

la Diada de Sant Jordi és especial

JORDI


Sant Jordi va enamorar a la princesa,

amb aquella rosa tant bella.

ANNA


Sento crits a prop d’aquí

jo que em pensava tenir un dia tranquil,

i és que Sant Jordi ha arribat,

i l’Izan està a casa confinat.

Un Sant Jordi diferent.

i amb la gent el compartirem.

IZAN


Sant Jordi buscava al drac

i en una pedra va ensopegar,

es va aixecar i una escala va trobar.

Quan estava pujant,

la princesa li va llevar per burlar-se.

Sant Jordi tot emprenyat va marxat tot plorant,

es va amagar i al drac va trobar.

El drac li va preguntar què havia passat

i ell li va contar,

entre el dos una broma van pensar

per a la princesa castigar,

se van fer amics

i junts saltant i cantant varen marxar.

PAU


Sant Jordi és molt valent,

però al drac no podrà vèncer,

perquè és molt pudent,

fins que no el derroti no estarà content.

 

El poble estava molt espantat,

però a Sant Jordi l’honor li havien confiat.

A la princesa la mala sort li a htocat,

i al final el cavaller l’ha salvat.

ZAKARIA

 

El drac i la princesa se’n van anar,

i el valent Sant Jordi la va rescatar.

SOUFIANE


La primavera va arribar,

i el coronavirus ens ha portat,

a Sant Jordi ha espantat,

i fins al juliol l’ha confinat.

JANA


Sant Jordi a la princesa va salvar,

i ella li va muac, muac.

CARMEN


Princesa no tinguis por,

que soc el teu salvador!

MILEY


Sant Jordi el drac va matar

i amb una festa ho van celebrar.

 

El 23 d’abril el dia és

en el que roses i llibres regalem.

 

Aquest any Sant Jordi ajornarem

per culpa del maleït coronavirus

que està infectant a la gent.

CLOE


Sant Jordi ha arribat i al Drac ha matat,

i la sang del Drac una rosa ens ha lliurat.

 

Aquest any per un confinament

sense festa de Sant Jordi ens quedarem.

RUT


Dijous vint-i-tres

sant Jordi és

llibres i roses ens regalem

PERE


Sant Jordi

que no badi,

al drac ha d’abatre ,

i després al dentista acudir,

que ja se li va oblidar anar ahir.

Però una cosa s’ha d’aclarir,

havia d’anar a primera hora del matí,

per això es va adormir.

Sant Jordi s’ha d’enllestir,

o algú l’haurà de substituir.

POL


Un drac ha arribat,

i Sant Jordi l’ha matat,

La princesa molt contenta,

ha preparat una gran festa.

Aquí a Ascó ho van celebrar

i a Cal Cavaller van anar,

per la mort del Drac festejar,

i tothom lliure poder estar.

ANIOL


Sant Jordi que diu que mai es mori,

ell al drac va matar sol anant a lluitar.

ERIK M.


Sant Jordi al drac ha matat

i a la princesa una rosa li a regalat.

I tant tranquil se n’ha anat

ANGÈLICA

 

Publicat dins de català, poesia, Sant Jordi | Deixa un comentari

Taller Nutrixef

Com a centre que participa en el Programa de Consum de Fruita a l’Escola, el Departament d’Agricultura ens va oferir per a un dels nivells del centre un taller teatralitzat -Nutrixef- que s’inspira en un concurs de cuina on tota la classe havia de superar unes proves. L’objectiu: treballar els hàbits saludables a través del joc, la diversió, l’experimentació sensorial i el tast.

La primera prova consistia en classificar els aliments en saludables i no saludables. La segona prova anava de receptes i havien d’elaborar un menú saludable i variat tenint en compte quin tipus d’aliments havia de contenir (energètics, constructors, reguladors…) tenint en compte la quantitat que en caldria ingerir. Una última prova anomenada El Laboratori va servir sobretot per fer ús dels sentits -una activitat amb el tacte i una altra amb el gust- i poder descobrir quina fruita era.

Finalment vam acabar berenant una macedònia ben bona mmmmm

Publicat dins de experiències, medi | Deixa un comentari

A la llacuna d’Ascó

El 26 d’abril l’alumnat de 3r a 6è ens vam desplaçar fins a la llacuna d’Ascó per tal de participar en unes activitats que ens van preparar des de la Reserva Natural de Sebes, i que formen part del projecte “Xarxa Natura et protegeix”.

La voluntat és conscienciar la població en la importància dels serveis ecosistèmics dels espais fluvials de l’Ebre, i promoure el coneixementede la natura des d’una altra perspectiva. A més, pretén desenvolupar el sentiment de pertinença i vinculació al territori, implicant l’alumnat en el seu propi procés d’aprenentage.

L’activitat va consistir en el treball dels ecosistemes -la vegetació de ribera i els moixons- i una activitat d’anellament.

Amb tot plegat, la Reserva Natural de Sebes ens ha ofert un projecte compartit en què els nens i nenes realitzen un apadrinament simbòlic d’un dels espais d’interès natural del seu
territori.

Publicat dins de medi, sortida | Deixa un comentari

Fem acròstics a 5è

Hem estat fent un taller de poesia a les classes d’expressió escrita, i un dels recursos que hem treballat són els acròstics. A veure què us semblen.

Costa de veure’l,

observa atentament!

Com t’agafi

o et mossegui

dormiràs per sempre més!

Rèptil espavilat

impossible de guanyar,

la batalla perduda està.

Jordi

 

Perillós i molt atent,

ovalats i rectes pot tindre els tentacles.

Penso que ja t’ho he dit.

Rubén

 

L’animal més ferotge,

la llengua la té mitjana.

És mamífer

o també carnívor.

Jamila

 

Gaudeix d’uns bigotis llargs

A les potes porta ungles.

Té set vides, quin animal és?

Èric R.

 

Gaudeix de l’olfacte,

observa atentament,

sempre estarà al teu costat.

Izan

 

T’agradaria endevinar qui és?

Hi pensa molt bé,

grapes ferotges té,

ratlles de colors també.

endevina qui pot ser.

Zakaria

 

Gots de llet se’n beuria mil.

Això també s’ha de dir: detesta l’aigua.

Tant poc li agrada l’aigua com els gossos.

Pol

 

La nena s’ha espantat,

l’oreneta ja ha trobat.

Oreneta on has estat? Et podria haver menjat.

Potser se m’ha escapat.

Erik M.

 

Cada animal és diferent,

aquest és el

meu preferit,

amb una cua llarga i una

llengua ràpida,

especial és amb el color, i no sabem

on s’ha posat.

Jana

 

Cada dia igual,

ara surt perquè plou,

renta la closca,

gandul, vinga!

O si no s’embrutarà…

La setmana que ve espero veure’t.

Anna

 

La lluna el fa cridar,

l’aigua el fa reflectir.

On ell viu potser no el trobaràs

però udolar el sentiràs.

Aniol

 

Guanya fent el gandul,

Aranya per defensar-se.

Trobes quin animal és?

Pau

 

Llepant-me les potes estic quan tinc ferides.

Llest sóc perquè puc caçar les meves preses amb facilitat.

Estic molt content amb el meu ramat.

On jo visc és la Sabana i jo soc el rei.

Angèlica

 

Riu diferent a nosaltres.

Un dia el vam pintar

i corre en la cursa de Sant Antoni.

Soufiane

 

Cada dia camina més lent,

avui s’ha aturat a casa.

Ronda i ronda per tot arreu.

Gateja com un bebé tossut.

O pot ser com un petit insecte.

L’endemà va marxar.

Carmen

 

Gaudeix de molta

Agilitat i esgarrapa molt fort,

Té unes set vides espectaculars.

Pere

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Han passat els Reis per CS

Publicat dins de jocs, Nadal | Deixa un comentari

Bon Nadal i Feliç 2019!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La classe de 5è us felicita el Nadal

El Nadal ja ha arribat

i la tardor s’ha allunyat.

 

Orelleres i bufandes

porteu-les ben posades.

 

Els carrers s’il·luminaran

i les nadales sonaran.

 

Un arbre adornem

i a dalt una estrella posem.

 

El tió cagarem

i un pessebre muntarem.

 

Quan s’acabi el Nadal,

un any nou per estrenar.

 

Classe de 5è, Nadal de 2018

Publicat dins de expressió escrita, Nadal | Deixa un comentari

La classe de 6è us felicita el Nadal

Ja s’acosta! Ja s’acosta!

Amb les mans ja quasi es toca!

Els carrers ben guarnits i elegants

s’encomanen de l’esperit del Nadal.

 

Ansiosos esperem la seva arribada

amb moltes ganes de tindre regals,

d’ estar amb la família i amics

i estimar-nos fins al fi.

 

Però en aquest Nadal

no m’importa no tenir cap regal,

només amb la família vull estar

amb més amor i felicitat.

 

Classe de 6è, Nadal de 2018

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Postals de Nadal

Una de les activitats que fem a l’escola des de fa una colla d’anys és un intercanvi de postals entre l’alumnat de Primària. Doncs a Cicle Superior, no únicament hem preparat un poema col·lectiu per felicitar les festes sinó que també hem dissenyat la postal a la classe de plàstica. Creiem que ens han sortit ben lluïdes, què en penseu?

Publicat dins de català, expressió escrita, Nadal | Deixa un comentari