Durant la setmana del de febrer a la Biblioteca Municipal d’Ascó es podia visitar l’exposició de llibres T’estimo… o no. Per cicles tots els alumnes de l’escola vam anar a visitar l’esmentada exposició. Allí ens esperava el pallasso Udol que va anar explicant els llibres que podíem llegir i que expressen sentiments i emocions, situacions d’afecte que, a vegades, el nostre alumnat ha viscut i en les quals ens hi podem veure fàcilment reflectits.
La mostra es divideix en vuit àmbits amb els seus corresponents plafons i en reproduïm alguns extractes:
– Presentació
– Els amics
Ah! L’amistat… Quina gran experiència! La literatura per a infants petits sovint tracta la relació d’amistat entre dos o més amics. I sovint ho fa mitjançant protagonistes animals.
– Amistat entre oposats
L’amistat és un banc de proves per comprendre i estimar generosament “l’altre”. (…)Com més diferent és l’altre, més valor té l’amistat… o l’amor.
– La responsabilitat afectiva
De mica en mica, i des de ben menuts, l’afecte fa esdevenir els protagonistes d’aquestes històries més i més responsables d’allò que fan o diuen.
– L’enamorament… i el casori
Des de fa anys i panys hi ha moltes rondalles de prínceps i princeses que s’enamoren i es casen.
– La informació sempre va bé
A la famosa pregunta “D’on vénen els nens?” sempre serà millor donar-li una resposta dialogada de viva veu. No obstant això hi ha força llibres que faciliten aquest diàleg (…) de vegades a través de l’humor, de vegades més seriosament.
– La família
Tant de bo que tots els infants del món tinguessin una família! Però quina mena de família? N’hi ha tantes!
– Gelosia i altres danys
Malauradament, en nom de l’amor es cometen mals gravíssims. La literatura per a infants i joves no obvia aquest aspecte dolorós de les relacions afectives. La solitud, el menyspreu, la gelosia i els abusos (…)