SETMANA del 21 al 25 d’octubre
DiA 24 d’octubre: DIA DE LES NACIONS UNIDES
DIA 1
Presentació de les Nacions Unides i la Declaració Universal dels Drets Humans
Informació adicional:
a) ONU: La ONU és la més important de les organitzacions supranacionals i va ser creada l’any 1945, acabada la II Guerra Mundial. La van crear 51 estats i avui en formen part gairebé tots. Seu a Nova York (també altres seus com a Ginebra).
Els seus objectius són:
– Mantenir la pau i la seguretat entre els estats.
– Intentar que es respecti la igualtat de drets de les persones i la llibertat d’autodeterminació dels pobles ( llibertat dels pobles per decidir el seu govern).
– Respectar els Drets Humans.
– Solucionar problemes polítics, econòmics i socials dels estats.
– Protegir el medi ambient.
b) Declaració Universal Drets Humans: Després d’un any de preparació i dos d’inacabables debats, el 10 de desembre de 1948, d’un total de 56 Estats presents, 48 votaren a favor del que avui és la Declaració Universal dels Drets Humans; 8 Estats transformaren la seva oposició en una abstenció.
La Declaració Universal dels Drets Humans aprovada el 10 de desembre del 1948 consta d’un conjunt de Trenta Articles. Tot rebutjant la ideologia nazi, assumeix i parteix de quatre principis bàsics: el principi de la llibertat, el principi d’igualtat, el principi de no discriminació i el principi de la solidaritat. Quatre principis bàsics que donen fonament i es concreten en un conjunt de drets personals, civils i polítics, socials, econòmics i culturals.
La Declaració és només una declaració, no un tractat vinculant.
Activitat a l’aula: Presentació del tema setmanala: ONU i DDHH. Apuntar a la pissarra què saben de l’ONU, fer una pluja d’idees i insistir en la Declaració Universal dels Drets Humans.
DIA 2
Treballar la CARTA DE LA PAU dirigida a l’ONU.
Per a situar-nos: La Carta de la Pau dirigida a l’ONU va ser començada a redactar per dos barcelonins, el Doctor Alfred Rubio de Castarlenas i el Professor Josep Lluís Socías, quan pronunciaven un cicle de conferències per universitaris a Xi’an (Xina) el març de 1989.
Conscients que durant el segle XX havien ocorregut moltes guerres de les quals romania el record i el dolor i no havien estat guarides les seves causes, van esboçar uns criteris que ajudèssin a millorar la convivència i la pau en els individus i en la societat.
Amb motiu del cinquantè aniversari de la ONU, es lliurà la Carta de la Pau al seu Secretari General, amb les signatures i els testimonis recollits fins aquell moment. Regularment se segueixen entregant les adhesions i signatures que continuem rebent.
Activitat a l’aula: Entre tots, llegir el document (entrar a la web http://www.cartadelapau.org/ca/text.php o projectar / imprimir document adjunt).
Per entendre més bé el document, es pot visualitzar el vídeo (dirigit a nens i nenes) de http://www.cartadelapau.org/ca/missatge.php , clicant a sobre aquest dibuix
Signar el document online, de forma voluntària. Per a això és necessari que els alumnes utilitzin els seus ordinadors.
DIA 3
Treballar els DRETS HUMANS
Per a situar-nos: El 1948, l’Organització de Nacions Unides va promulgar la Declaració Universal dels Drets Humans, que és el projecte ètic contemporani més important per intentar acabar amb la violència en el món.
Els Drets Humans es fonamenten en la dignitat de la persona i en els seus drets inalienables. Malgrat que no són lleis positives, inspiren totes les constitucions democràtiques que hi ha en el món.
Es presenten com un conjunt d’exigències ètiques, que han de ser respectades per tots els éssers humans i que han de ser garantides per tots els governs de tots els pobles; és a dir, els Drets Humans pretenen ser universals, o el que és el mateix, vàlids per a tots i en tot moment.
El seu grau de compliment o incompliment constitueix un bon instrument per a determinar quan un país determinat és una democràcia justa o injusta.
Ara bé, ¿són els Drets Humans un intent per a que els éssers humans utilitzin la seva raó i la seva llibertat per a construir un món millor o, es poden reduir a un conjunt de bones intencions?.
Activitat a l’aula: Després de contextualitzar, podem passar a projectar aquests còmics de diferents autors, i treure’n una conclusió entre tots.
Els còmics els trobareu a http://www.amnistiacatalunya.org/edu//humor/dh/index.html
Aquí hi ha dos exemples:
DIA 4
Tractat de Nacions Unides per a regular el tràfic d’armes
Per a situar-nos: Visualització de l’audiovisual “Frena el espectáculo de las armas”. Duració: 3 minuts:
Informació general: Contrapunto BBDO y Max Hattler se unen para Amnistía Internacional. La campaña ‘Frena el espectáculo’ de Amnistía Internacional nace con el objetivo de apoyar un Tratado de Naciones Unidas que regule el tráfico de armas entre los países. Una reivindicación de Amnistía, para conseguir frenar el número de personas muertas en el mundo por armas de fuego. Este audiovisual denuncia la responsabilidad que tienen los estados al no regular el tráfico de armas. De forma simbólica y utilizando códigos propios de la animación y del video arte, vemos cómo los símbolos de las banderas de varios estados, se convierten, mediante una animación caleidoscópica, en explosiones y en máquinas de matar. Contrapunto BBDO mantiene una relación con Amnistía Internacional desde hace más de diez años. La agencia en este caso, ha contado con la ayuda del videoartista y animador alemán Max Hattler, cuya colaboración ha sido fundamental para crear una pieza en donde se consiga transmitir el sufrimiento y la sensación de angustia que supone un conflicto bélico. La campaña se difundió a través de las redes sociales de Amnistía Internacional España y en cines. También se va a distribuir entre las secciones de Amnistía de Latinoamérica.” El Periodico de la Publicidad, 2013
Activitat a l’aula: Visualització de l’audiovisual “Frena el espectáculo de las armas”, http://www.youtube.com/watch?v=PdUu77SAH0I i comentari posterior. Els alumnes se n’haurien d’adonar que estan molt acostumats al soroll de les armes, a veure-les com un “espectacle”, enlloc d’instruments per a matar.
DIA 5
Evolució humana – armament
Per a situar-nos:Vídeo seleccionat en el 1r Concurs d’Animacions per la Pau de la Fundació per la Pau en la categoria curtmetratge, any 2006.
Activitat a l’aula: Visualització i comentari posterior del curtmetratge http://www.youtube.com/watch?v=MmGkP0jOU94