24. FUNCIONS DEL PSICOPEDAGOG
M.ANGELS | 18 desembre 2011En una anterior entrada vaig comentar el perquè d’un psicopedagog per a l’elaboració d’un blog i no un informàtic o un mestra.
M’agradaria concretar més quines funcions ha fet el psicopedagog en l’elaboració del blog com a producte educatiu. Dins de les diferents actuacions en què pot intervenir un psicopedagog, la que aquí es planteja es relacion amb el disseny de pàgines educatives a internet, en concret, els blogs educatius.
Les principals funcions del psicopedagog en aquest entorn són:
- Assessorar als professionals de la docència aportant els coneixements psicoeducatius que permetran definir i construir un millor producte.
- Aplicar criteris psicoeducatius pel disseny dels blogs així com oferir pautes clares per a la seva el·laboració.
- Saber donar resposta a les necessitats d’un col·lectiu, segons les seves característiques, possibilitats i capacitats.
- Motivar en tots els moments, oferir espais de reflexió, de construcció de coneixement, d’avaluació, de revisió i de reestructuració.
En concret, m’agradaria definir més específicament les feines desenvolupades:
- Analitzar les necessitats que promouen el producte i els objectius que es cerquen amb totes les persones implicades,
- participar en el disseny conceptual tenint en compte els continguts objecte d’aprenentatge, els destinataris del producte (directes i indirectes), la metodologia de treball, l’avaluació…
- formar part de la primera versió del producte “blog”, provar-la, experimentar-la amb professionals i altres implicats, per prendre consciència dels seus límits, capacitats i possibilitats, http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/2011/10/11/4-creant-un-blog-per-un-nou-grup-dalumnes-de-p3/
- definir els elements característics i bàsics d’un blog, què cal tenir en compte… http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/2011/11/27/17-pautes-dun-blog-organitzacio/
- avaluar el blog segons la seva practicitat, utilitat i servei als altres, http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/2011/11/08/12-reflexionant-sobre-lenquesta-a-les-families/
- reestructurar i reorganitzar els seus component en funció dels resultats.
- Fer arribar el treball fet, el producte “blog” a altres organimes i entitast que se’n poden profitar, amb l’objectiu de compartir i avançar en l’ús de les TIC en l’educació.
Totes aquestes funcions estan enmarcades dins de l’elaboració d’un blog educatiu com a mitjà de comunicació i aprenentatge a l’etapa d’educació infantil.
En el context de la institució educativa, de l’escola, les seves funcions serien unes altres. Aquestes ja es troben ressenyades a la següent entrada: http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/2011/11/16/14-reflexionant-sobre-lactuacio-del-psicopedagog/
Cal dir que aquest és un aspecte que queda per aprofundir, que s’ha tocat lleugerament però que cal més temps per poder anar avançant i construint coneixement.
WEBLIOGRAFIA
- Cano Sevilla, M., Burgos Martínez, T., Sánchez Ortega, R. El papel innovador del psicopedagogo. http://blocs.xtec.cat/blogsunaeinadaprenentatgeicomunicacio/2011/11/16/14-reflexionant-sobre-lactuacio-del-psicopedagog/
- Badia, A., Compàs, J. i Carreras, César. La intervenció psicopedagògica en el disseny i elaboració de pàgines educatives d’internet. UOC.