El treball que exerceix la nostra integradora social dins de les aules són les següents:
- Cohesió de grup.
- Reforç positiu.
- Tractar les conductes disruptives.
- Gestió de les emocions.
- Intel·ligència emocional.
- Mediació entre alumnes.
- Resolució de conflictes.
- Habilitats socials.
- Comunicació assertiva.
Aquests punts esmentats anteriorment els treballa dins i fora de l’aula, depenent de cada situació. I es poden treballar tant per separat com en grup.
Quan el treball s’ha de realitzar dins de l’aula amb tots els alumnes s’empren dinàmiques de grup.
En què consisteixen aquestes dinàmiques de grup?
Una dinàmica de grup són processos d’interacció entre persones, mitjançant situacions fictícies, plantejades amb objectius concrets. Aprenentatge, tant teòric com pràctic, mitjançant l’experiència vivencial participativa, és a dir, a partir del que el participant “sent i viu”. Les dinàmiques de grup permeten aprofundir en les relacions humanes i possibiliten el desenvolupament d’actituds personals mitjançant l’expressió lliure.
Gràcies a aquestes dinàmiques de grup s’obren debats i conductes que dins d’una situació rutinària no sortirien.
En tractar-se d’un joc per als nostres alumnes, aprenen i assimilen millor els conceptes que volem transmetre’ls.
En finalitzar cada sessió sempre es fa una reflexió grupal, on cadascun d’ells expressa el com s’ha sentit en dur a terme l’activitat.
Aquest últim punt és important, ja que han d’exterioritzar els seus sentiments i les seves emocions cap als seus companys i companyes que ho han de respectar en tot moment.
En relació amb l’escola, les funcions de la integradora social són les següents:
- Rebre a les famílies nouvingudes.
- Participar en el Pla d’acollida.
- Control d’Absentisme.
- Participar en el Pla de convivència.
- Coordinació amb serveis externs.
- Acompanyament a les sortides.
- Treball amb les famílies.