LECTURA D’IMATGES
El retrat.
Activitat dirigida als alumnes de 2n d’Eso
Objectius:
- Contraposar el retrat realista al retrat “idealitzat”
- Ser conscients de la intenció del fotógraf a l’hora de fer un retrat.
- Fer un anàlisi senzill dels principals factors que intervenen en una fotografia : Enquadrament, punt de vista, il.luminació i composició (estàtic- dinàmic)
Passos a seguir:
- Explicació prèvia dels tipus d’il.luminació, d’enquadrament i punts de vista a l’hora de fer una fotografia . En quant a composició ens referirem només al concepte estàtic-dinàmic.
- Presentació en power point de les fotografies (retrats) de Walker Evans i fotografies retrats d’artistes del cinema de l’època. Greta Garbo, Clark Gable, Fred Astair , Ginger Rogers…
- Contestar un questionari en relació a dues fotografies que es volen comparar.
- S’avaluarà segons les correctes respostes al questionari
Les fotografies a comparar són una fotografia d’uns nens a Alabama de Walker Evans i un retrat d’estudi de Shirley Temple, nena.
La diferència és molt evident però pels alumnes de 2n d’Eso, que ténen tendència a creure tot alló que veuen, és important fer-los conscients de la intencionalitat que hi ha al darrera d’una imatge, començant per alló que els és més comprensible.
Questionari:
L’actitud dels nens fotografiats sembla la mateixa però quina diferència veus entre les dues fotografies?
- Quina creus que és la condició de vida dels nens de les dues fotografies?
- Fixa’t en les mirades dels personatges i explica què expresen
- Quina de les dues fotografies t’impacta més i quina et deixa més indiferent? Per què?
- Pensa en els teus retrats fotogràfics. A quin tipus de retrat creus que s’assemblen més al de la fotografia A o a la fotografia B?
- De quina manera t’agrada a tu aparèixer en les fotografies?
http://www.xtec.cat/~mplanel4/imatge/fotografia/fotografia.htm#2
EL REPORTATGE
“L’hora del pati”
Activitat dirigida als alumnes de 2n d’ESO .
L’hora del pati és una hora important i esperada per tots els alumnes, els alumnes es relacionen lliurement i desenvolupen diferents activitats segons l’edat i els interessos de cadascú.
És interessant recollir moments que refexin aquests interessos i aquestes activitats i que, per un parell de dies passin d’actors a espectadors observant tot el que passa al voltant, no sols les persones també els espais, els objectes i tot alló que configura aquesta mitja hora del pati.
Aquesta activitat està plantejada per treballar-la en parelles i al centre.
És important que siguin capaços de captar el moment intentant que els alumnes retratats no “posin” per tal de no treure espontaneitat a la fotografia.
Objectius:
- Aconseguir espontaneitat en les fotografies en les que intervinguin persones
- Creativitat a l’hora de representar els espais coneguts des d’un punt de vista original.
- Treballar en col.laboració respectant l’opinió del company.
- Crear un reportatge per a la revista “Forum” de l’institut
- Saber discernir quin punt de vista, enquadrament, llum, composició s’han emprat en les fotografies escollides
- Saber fer un comentari personal i subjectiu sobre les fotografies pròpies i
- dels altres.
Passos a seguir:
- Explicació prèvia sobre les questions relatives a la fotografia de reportatge, diferenciant- la de la fotografia escenificada o fotografia d’estudi.
- Realització de les fotografies, amb les càmeres de que disposin els alumnes. (Es dóna una setmana de temps per tal de tenir oportunitat de madurar idees).
- Tria de les fotos millor aconseguides segons alló que es pretenia representar.
- Presentació de les fotografies davant dels companys.
- Tria, entre tots, de les fotografies escollides pel reportatge amb els comentaris pertinents.
Avaluació:
S’avaluarà segons la correcta adequació dels resultats als objectius proposats.
ELS FOTOMUNTATGES
Proposta al voltant de Joan Fontcuberta
L’artista triat és Joan Fontcuberta. A partir de “Karelia” en que fa el reportatge d’una curiosa història imaginada.
La idea a treballar amb els alumnes consisteix en fer una autobiografia il.lustrada imaginària.
L’activitat va dirigida als alumnes de 2n d’ESO (en hora partida, 15 alumnes)
Objectius:
- Aprendre a utilitzar les eines: selecció, copiar i enganxar la sel.lecció en un altre arxiu amb el programa Gimp.
- Buscar imatges a internet i guardar-les a l’ordinador.
- Desenvolupar la creativitat i imaginació.
- Exposar el treball a la classe.
- Conèixer les possibilitats expressives i comunicatives dels fotomuntatges
Passos a seguir:
- El coneixement del programa Gimp és bastant limitat per la majoria d’alumnes explicaré previament com es selecciona retalla i enganxa una selecció en un altre arxiu. (1 sessió)
- Busca i tria de fotografies a internet. Guardar-les. (1 sessió)
- Portar fotografies pròpies actuals i més antigues. (Es poden escanejar)
- Confeccionar els muntatges segons el moment que es vol il.lustar. 6 imatges (6 sessions)
- Exposar el treball a classe (1 sessió)
Es dónen unes pautes per tal d’orientar l’alumne tals com:
- Podia haver estat diferent…
- Vaig nèixer a….
- De petit m’agradava…
- Els meus amics eren…
- sovint jugava amb…
- vaig arribar a ser expert en…
- viatjaba per…
- Actualment em dedico a…
- Etc….
-Avaluació:
S’avaluarà segons l’adequació del resultat als objectius proposats:
- Qualitat tècnica a l’hora de realitzar el fotomuntatge.
- Originalitat de les propostes
- Responsabilitat i respecte al treball propi i dels companys.
- Exposició del treball