Canviar la percepció de l’entorn:
Jardí expressionista.
Bill Viola s’apropia de les obres que l’apassionen i tracta de reproduir en imatges, temes dels grans mestres de la pintura medieval i renaixentista sustituint els quadres per pantalles de plasma.
En el nostre cas, es tracta de fer un acte apropiacionista de l’obra d’Emil Nolde i fer una instal.lació al pati, a l’entrada de l’institut, que representi un jardí expressionista seguint les formes i colors de les plantes i flors de les pintures de Nolde i de l’expressionisme en general.
El jardí es perllongarà al vestíbul on hi haurà un projector amb una pantalla on es projectaran pintures de l’artista que han estat utilitzades com font d’inspiració. També es projectaran les fotografies retocades pels alumnes. Es tracta de veure, amb mirada diferent, un espai emotiu i conegut. Transformar aquest espai quotidià, per on passa cada dia tothom, en un espai nou, diferent, que sorprengui i faci pensar.
Procés
1- Power point explicant l’expressionnisme i la pintura d’Emil Nolde
2- Explicar en que consisteix l’apropiacionisme i com els artistes s’han inspitrat, moltes vegades i des de sempre, en obres d’artistes anteriors per a les seves creacions, oferint noves visions dels temes tractats. (Les menines de Picasso, Mona Lisa de Marcel Duchamp…)
3- Explicar el Land Art i les intervencion en l’entorn.
4- Fer grups de tres o quatre alumnes i a partir de fotografies del lloc on es ferà l’intervenció treballar, amb el programa Gimp, fent proves de colors i formes.
5- Dissenyar, cada grup, un racó de l’espai corresponent. Treballar, en el lloc real, utilitzant tot tipus de materials com poden ser: robes, plàstics i papers d’embalar de colors, cintes de plàstic, flors i plantes realitzades amb materials de tot tipus: paper, plàstics, cartrons, materials de rebuig…
6- Es realitzaran fotografies i video de tot el procés de creació del jardí i del resultat final.
7- Exposició fotogràfica i videogràfica
Què es vol treballar?
Es vol treballar L’apropiacionisme, l’expressionisme i l’intervenció en l’entorn amb la transformació d’un espai.
On es vol treballar?
Es treballarà al pati i al vestíbul de l’institut. Però també es podria treballar dins l’aula o als passadissos, una altra possibilitat seria fer una maqueta en un petit espai com per exemple dins una caixa.
A qui va dirigida l’activitat?
L’activitat està pensada pel grup d’Optativa de 4rt d’ESO. Grup heterogeni de 20 alumnes
Objectius
- Conèixer els moviments artístics de l’expressionisme, l’apropiacionisme les intervencions en l’entorn i el land art.
- Desenvolupar l’imaginació i la creativitat
- Fomentar el treball en equip
- Fer proves utilitzant un programa de retoc d’imatges.
- Materialització de les idees realitzant un projecte en un espai real.
- Documentar gràficament amb vídeo i fotografies tot el procés i resultat final
Avaluació
S’avaluarà segons el grau de participació i col.laboració durant tot el procés, el resultat final i el grau d’assoliment dels objectius plantejats.
Emil Nolde
Institut Príncep de Girona
He trobat aquesta referència a internet:
http://www.creatividadcursos.com/moodle/mod/resource/view.php?id=1077
Enllaços:
- http://ca.wikipedia.org/wiki/Apropiacionisme
- http://www.edu365.cat/batxillerat/art/expressio/l_expressio.htm
- http://www.xtec.es/~mmoron/L’ARTdelsegleXXal’ESCOLA/MovimentsArtistics/LesPrimeresAvantguardes/expressionisme.htm
- http://magdavacariu.blogspot.com/2010/07/flowers-of-emil-nolde.html
- http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/cursos/curriculum/eso_btx/dsvp/modul_4/practica_2
- http://www.unalmed.edu.co/mediateca/artenaturaleza/espanol/arte_tierra/artetierra_og_arte_ecol.htm#nils