Proposta didàctica
Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD
|
AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT
Nom i cognoms |
Carme Santomà Ribas |
Centre i localitat |
Institut Príncep de Girona, Barcelona |
GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT
Curs i característiques del grup |
4rt ESO Optativa. Grup heterogeni de 20 alumnes de procedència diferent (7 nouvinguts). |
COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
|
Dins la programació l’activitat està ubicada en l’estudi de les característiques i apicacions del disseny gràfic dins el tema general del disseny. |
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT
Descripció de l’activitat i dels passos a seguir per desenvolupar-la.
|
Disseny de la portada d’un CD de música.
- Presentació de l’activitat. Mostra i anàlisi de diversos exemples presentats amb power point.
- Triar el tema. Pensar quines sensacions, emocions i idees suscita.
- Pensar en les imatges i colors que millor les representin les i quin tipus de composició és més adequat.
- Fer diferents esbossos.
- Buscar o realitzar fotografies, o dibuixos amb tècniques tradicionals.
- 6- Escanejar els dibuixos o descarragar les fotografies a l’ordinador.
- Treballar a l’ordinador i retocar les imatges amb el programa GIMP (proves de color, composició).
- Afegir el text i fer proves de tipografia.
- Disseny final i comentari sobre el resultat.
- Exposició del treball davant del grup.
|
Objectius que es volen assolir |
- Conèixer la importància del color com a element del llenguatge visual i plàstic.
- Conèixer les relacions que estableixen els colors entre si.
- Considerar la varietat de caràcters de les lletres en la composició de paraules.
- Comprendre els valors funcionals i expressius en el disseny d’una caràtula de CD.
- Estudiar combinacions compositives d’imatge i text.
- La composició i l’expressivitat.
- Estudiar combinacions compositives d’imatge i text.
- Cooperació en l’elaboració del treball
|
Continguts que es treballaran |
- El poder del color.
- L’harmonització del color: gammes cromàtiques.
- Contrast
- La interacció del color.
- Color i visibilitat.
- El color com a reclam.
|
- Els atributs de les lletres: font, estil i cos.
- Elements estructurals de les lletres.
|
- La composició i l’expressivitat.
- Lectura d’imatges
|
Temporització |
10 sessions ( flexible)
- Presentació de l’activitat i comentaris sobre exemples exposats.
- Triar tema i pensar idees.
- Realitzar esbossos
- Buscar fotografies, fer dibuixos
- “”
- Escanejar dibuixos, triar fotografies.
- Treballar amb el programa GIMP les imatges seleccionades
- “”
- Disseny tipogràfic
- Presentació del disseny final al grup-classe
|
Recursos humans i materials necessaris |
– Es treballarà a l’aula amb material de dibuix i pintura. Anirem a l’aula d’informàtica on disposem d’ordinadors suficients per cada un dels alumnes. Programa GIMP. Internet. |
Organització del grup (treball individual, sessió conjunta, treball per grups…) |
El treball es plantejarà de forma que els alumnes treballin per parelles. |
Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades (en cas de dur-la a terme) |
Algun alumne nouvingut pot tenir dificultat amb el programa GIMP. El fet de treballar en parelles permetrà que aixó no sigui inconvenient ja que els alumnes s’ajudaran uns als altres. |
Avaluació:
Activitats d’avaluació |
S’avaluarà tot el procés:
- Idees i esbossos diversos.
- Aportació de dibuixos o fotografies.
- Disseny final de la caràtula
- Comentari personal sobre tot el procés i el resultat obtingut
|
Criteris d’avaluació |
- Complir tots els passos del treball.
- Mostrar correcció en l’execució de tot el procés.
- Col.laborar activament amb el company.
|
- Comprendre la relació dels colors entre si i aplicar-los amb adequació a la sensació que es vol transmetre.
- Utilitzar amb fluïdesa els diversos materials graficoplàstics i obtenir qualitat en els acabats aconseguits.
- Tipografia adequada.
- Mostrar originalitat en les idees elaborades.
- Mostrar originalitat i expressivitat en el disseny proposat
- Aconseguir una bona concordança entre opció compositiva i missatge.
|
- Comentari adequat del disseny final.
|
VALORACIÓ COMPETENCIAL
Quins coneixements adquirits aplica?
- Expressivitat del color
- La composició
- Programa GIMP
- La cooperació en el desenvolupament d’un projecte.
|
Quins nous coneixements fomenta?
- Utilitzar i combinar en un disseny tècniques gràfiques tradicionals i digitals.
- Exploració de l’expressivitat de les tècniques graficoplàstiques.
- Anàlisi de la portada d’un disc
|
Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?
- Música
- Lllengua
- Tecnologia
|
COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN
- Competència social i ciutadana: Promoure actituds de respecte, tolerància, cooperació, flexibilitat i contribuir a l’adquisició d’habilitats socials
- Competència d’autonomia i iniciativa personal: Afavorir la reflexió sobre els processos i experimentació creativa. Prendre consciència de les capacitats pròpies
- Competència d’aprendre a aprendre: Utilitzar procediments relacionats amb el mètode científic, com l’observació, l’experimentació i el descobriment i la reflexió i l’anàlisi posterior
- Competència en el coneixement i interacció amb el món físic: Aprendre a mirar, veure, observar i percebre, i des del coneixement del llenguatge visual, a apreciar els valors estètics i culturals de les produccions artístiques. Experimentar i investigar amb diverses tècniques plàstiques i ser capaç d’expressar-se a través de la imatge. Ampliar el coneixement dels diferents codis artístics i en la utilització de les tècniques i els recursos que els són propis.
- Competència matemàtica: Utilitzar en la composició conceptes com simetria, mòduls, xarxes, escala, proporció.
- Competència en el tractament de la informació i competència digital:Afavorir la utilització dels recursos tecnològics per millorar la producció de creacions visuals.
- Competència lingüística i audiovisual: Usar el llenguatge oral i escrit per a l’anàlisi, i interpretació dels missatges visuals, i les obres de creació artística.
|
BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS
DATA