Proposta didàctica

Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD

AUTOR/ O AUTORS/ES DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms Carme Santomà Ribas
Centre i localitat Institut Príncep de Girona, Barcelona

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup 4rt ESO Optativa. Grup heterogeni de 20 alumnes de procedència diferent (7 nouvinguts).

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA


Dins la programació l’activitat està ubicada en l’estudi de les característiques i apicacions del disseny gràfic dins el tema general del disseny.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat i dels passos a seguir per desenvolupar-la. 

 

Disseny de la portada d’un CD de música. 

  1. Presentació de l’activitat. Mostra i anàlisi de diversos exemples presentats amb power point.
  2. Triar el tema. Pensar quines sensacions, emocions  i idees suscita.
  3. Pensar en les imatges i colors que millor les representin les i quin tipus de composició és més adequat.
  4. Fer diferents esbossos.
  5. Buscar o realitzar fotografies, o dibuixos amb tècniques tradicionals.
  6. 6- Escanejar els dibuixos o descarragar les fotografies a l’ordinador.
  7. Treballar a l’ordinador i retocar les imatges amb el programa GIMP (proves de color, composició).
  8. Afegir el text i fer proves de tipografia.
  9. Disseny final i comentari sobre el resultat.
  10. Exposició del treball davant del grup.
Objectius que es volen assolir
  • Conèixer la importància del color com a element del llenguatge visual i plàstic.
  • Conèixer les relacions que estableixen els colors entre si.
  • Considerar la varietat de caràcters de les lletres en la composició de paraules.
  • Comprendre els valors funcionals i expressius en el disseny d’una caràtula de CD.
  • Estudiar combinacions compositives d’imatge i text.
  • La composició i l’expressivitat.
  • Estudiar combinacions compositives d’imatge i text.
  • Cooperació en l’elaboració del treball
Continguts que es treballaran
  • El poder del color.
  • L’harmonització del color: gammes cromàtiques.
  • Contrast
  • La interacció del color.
  • Color i visibilitat.
  • El color com a reclam.
  • Els atributs de les lletres: font, estil i cos.
  • Elements estructurals de les lletres.
  • La composició i l’expressivitat.
  • Lectura d’imatges
Temporització 10 sessions ( flexible) 

  1. Presentació de l’activitat  i comentaris sobre exemples exposats.
  2. Triar tema i pensar idees.
  3. Realitzar esbossos
  4. Buscar fotografies, fer dibuixos
  5. “”
  6. Escanejar dibuixos, triar fotografies.
  7. Treballar amb el programa GIMP les imatges seleccionades
  8. “”
  9. Disseny tipogràfic
  10. Presentació del disseny final al grup-classe
Recursos humans i   materials necessaris – Es treballarà a l’aula amb material de dibuix i pintura. Anirem a l’aula d’informàtica on disposem d’ordinadors suficients per cada un dels alumnes. Programa GIMP. Internet.
Organització del grup (treball individual, sessió conjunta, treball per grups…) El treball es plantejarà de forma que els alumnes treballin per parelles.
Dificultats d’aplicació o aspectes no previstos i solucions adoptades (en cas de dur-la a terme) Algun alumne nouvingut pot tenir dificultat amb el programa GIMP.  El fet de treballar en parelles permetrà que aixó no sigui inconvenient ja que els alumnes s’ajudaran uns als altres.
Avaluació: 

Activitats d’avaluació

S’avaluarà tot el procés: 

  • Idees i esbossos diversos.
  • Aportació de dibuixos o fotografies.
  • Disseny final  de la caràtula
  • Comentari personal sobre tot el procés i el  resultat obtingut
Criteris d’avaluació
  • Complir tots els passos del treball.
  • Mostrar  correcció en l’execució de tot el procés.
  • Col.laborar  activament amb el company.
  • Comprendre la relació dels colors entre si i aplicar-los amb adequació a la sensació que es vol transmetre.
  • Utilitzar amb fluïdesa els diversos materials graficoplàstics i obtenir qualitat en els acabats aconseguits.
  • Tipografia adequada.
  • Mostrar originalitat en les idees elaborades.
  • Mostrar originalitat i expressivitat en el disseny proposat
  • Aconseguir una bona concordança entre opció compositiva i missatge.
  • Comentari adequat del disseny final.

 

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quins coneixements adquirits aplica? 

  • Expressivitat del color
  • La composició
  • Programa GIMP
  • La cooperació en el desenvolupament d’un projecte.

Quins nous coneixements fomenta? 

  • Utilitzar i combinar en un disseny  tècniques gràfiques tradicionals i digitals.
  • Exploració de l’expressivitat de les tècniques graficoplàstiques.
  • Anàlisi de la portada d’un disc
Té connexions amb alguna altra àrea? Quina? 

  • Música
  • Lllengua
  • Tecnologia

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

  • Competència social i ciutadana: Promoure actituds de respecte, tolerància, cooperació, flexibilitat i contribuir a l’adquisició d’habilitats socials
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal: Afavorir la reflexió sobre els processos i experimentació creativa. Prendre  consciència de les capacitats pròpies
  • Competència d’aprendre a aprendre: Utilitzar procediments relacionats amb el mètode científic, com l’observació,  l’experimentació i el descobriment i la reflexió i l’anàlisi posterior
  • Competència en el coneixement i interacció amb el món físic: Aprendre a mirar, veure, observar i percebre, i des del coneixement del llenguatge visual, a apreciar els valors estètics i culturals de les produccions artístiques. Experimentar i investigar amb diverses tècniques plàstiques i ser capaç d’expressar-se a través de la imatge. Ampliar el coneixement dels diferents codis artístics i en la utilització de les tècniques i els recursos que els són propis.
  • Competència matemàtica: Utilitzar en la composició conceptes com simetria, mòduls, xarxes, escala, proporció.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital:Afavorir la utilització dels recursos tecnològics per millorar la producció de creacions  visuals.
  • Competència lingüística i audiovisual: Usar el llenguatge oral i escrit per a l’anàlisi, i interpretació dels missatges visuals, i les obres  de creació artística.

 

 

BIBLIOGRAFIA I ENLLAÇOS D’INTERÈS

 

DATA

18 de novembre de 2011

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *