Fotografia

LECTURA D’IMATGES

El retrat.

Activitat dirigida als alumnes de 2n d’Eso

Objectius:

  • Contraposar el retrat realista al  retrat “idealitzat”
  • Ser conscients de la intenció del fotógraf  a l’hora de fer un   retrat.
  • Fer un anàlisi senzill dels principals factors que intervenen en  una fotografia : Enquadrament, punt de vista, il.luminació i composició (estàtic- dinàmic)

 

Passos a seguir:

  1. Explicació prèvia dels tipus d’il.luminació, d’enquadrament i punts de vista a l’hora de fer una fotografia . En quant a composició ens referirem només al concepte estàtic-dinàmic.
  2. Presentació en power point de les fotografies (retrats) de Walker Evans i fotografies retrats d’artistes del cinema de l’època. Greta Garbo, Clark Gable, Fred Astair , Ginger Rogers…
  3. Contestar un questionari en relació a dues fotografies que es volen comparar.
  4. S’avaluarà  segons les correctes respostes al questionari

Les fotografies a comparar són una fotografia d’uns nens a Alabama de Walker Evans i un retrat d’estudi de Shirley Temple, nena.

La diferència és molt evident però pels alumnes de 2n d’Eso, que ténen tendència a creure tot alló que veuen,  és important fer-los conscients de la intencionalitat que hi ha al darrera d’una imatge, començant per alló que els és més comprensible.

Questionari:

L’actitud dels nens fotografiats sembla la mateixa però quina diferència veus entre les dues fotografies?

 

Foto A Foto B
 

 

On s’ha situat el fotògraf?  

Per sobre, per sota o a igual alçada que els personatges

 

Quin tipus de pla ha triat?  

Pla detall, Primer pla, pla americà, pla general…

 

Com és la composició? 

Estàtica o dinàmica

Quin tipus d’il·luminació ha fet servir?  

Dura o difusa, Natural o artificial

 

Quina és la direcció de la llum?
la fotografia està preparada o correspon a l’expressió d’un sentiment real dels nens?
  • Quina creus que és la condició de vida dels nens de les dues fotografies?
  • Fixa’t en les mirades dels personatges i explica què expresen
  • Quina de les dues fotografies t’impacta més i quina et deixa més indiferent? Per què?
  • Pensa en els teus retrats fotogràfics. A quin tipus de retrat creus que s’assemblen més al de la fotografia A o a la fotografia B?
  • De quina manera t’agrada a tu aparèixer en les fotografies?

http://www.xtec.cat/~mplanel4/imatge/fotografia/fotografia.htm#2

 

EL REPORTATGE

“L’hora del pati”

Activitat dirigida als alumnes de 2n d’ESO .

L’hora del pati és una hora important i esperada per tots els alumnes, els alumnes es relacionen lliurement i desenvolupen diferents activitats segons l’edat i els interessos de cadascú.

És interessant recollir moments que refexin aquests interessos i aquestes activitats i que, per un parell de dies passin d’actors a espectadors observant tot el que passa al voltant, no sols les persones també els espais, els objectes i  tot alló que configura aquesta mitja hora del pati.

Aquesta activitat està plantejada per treballar-la en parelles i al centre.

És important que siguin capaços de captar el moment intentant que els alumnes retratats  no “posin” per tal de no treure espontaneitat a la fotografia.

Objectius:

  • Aconseguir espontaneitat  en les fotografies en les que   intervinguin persones
  • Creativitat a l’hora de representar els espais coneguts des d’un punt de vista    original.
  • Treballar en col.laboració respectant l’opinió del company.
  • Crear un reportatge per a la revista “Forum” de l’institut
  • Saber discernir quin punt de vista, enquadrament, llum, composició s’han emprat en les fotografies escollides
  • Saber fer un comentari personal i subjectiu sobre les fotografies pròpies i
  • dels altres.

Passos a seguir:

  1. Explicació prèvia sobre les questions relatives a la fotografia de reportatge, diferenciant-    la de la fotografia escenificada o fotografia d’estudi.
  2. Realització de les fotografies, amb les càmeres de que disposin els alumnes. (Es dóna una setmana de temps per tal de tenir oportunitat de madurar idees).
  3. Tria de les fotos millor aconseguides segons alló que es pretenia representar.
  4. Presentació de les fotografies davant dels companys.
  5. Tria, entre tots, de les fotografies escollides pel reportatge amb els comentaris  pertinents.

Avaluació:

S’avaluarà  segons la correcta adequació dels resultats als objectius proposats.

http://mediastorm.org/

 

ELS FOTOMUNTATGES

Proposta al voltant de Joan Fontcuberta

L’artista triat és Joan Fontcuberta. A partir de “Karelia” en que fa el reportatge d’una curiosa història imaginada.

La idea a treballar amb els alumnes consisteix en fer una  autobiografia il.lustrada imaginària.

L’activitat va dirigida als alumnes de 2n d’ESO (en hora partida, 15 alumnes)

Objectius:

  • Aprendre a utilitzar les eines: selecció, copiar i enganxar la sel.lecció en un altre arxiu amb el programa Gimp.
  • Buscar imatges a internet i guardar-les a l’ordinador.
  • Desenvolupar la creativitat i imaginació.
  • Exposar el treball a la classe.
  • Conèixer les possibilitats expressives i comunicatives dels fotomuntatges

Passos a seguir:

  1. El coneixement del programa Gimp és bastant limitat per la majoria d’alumnes explicaré previament com es selecciona retalla i enganxa una selecció en un altre arxiu. (1 sessió)
  2. Busca i tria de fotografies a internet. Guardar-les. (1 sessió)
  3. Portar fotografies pròpies actuals i més antigues. (Es poden escanejar)
  4. Confeccionar els muntatges segons el moment que es vol il.lustar. 6 imatges (6 sessions)
  5. Exposar el treball a classe  (1 sessió)

Es dónen unes pautes per tal d’orientar l’alumne tals com:

  • Podia haver estat diferent…
  • Vaig nèixer a….
  • De petit m’agradava…
  • Els meus amics eren…
  • sovint jugava amb…
  • vaig arribar a ser expert en…
  • viatjaba per…
  • Actualment em dedico a…
  • Etc….

-Avaluació:

S’avaluarà segons l’adequació del resultat als objectius proposats:

  • Qualitat tècnica a l’hora de realitzar el fotomuntatge.
  • Originalitat de les propostes
  • Responsabilitat i respecte al treball propi i dels companys.
  • Exposició del treball

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *