2011, ANY EUROPEU DEL VOLUNTARIAT

L’any 2011 se celebra l’any europeu del voluntariat.

Més de 100 milions d’europeus estan compromesos amb activitats de voluntariat i experiències solidàries per millorar la societat. Europa compta també amb diverses idees, models i tradicions pel que fa al voluntariat.

L’Any Europeu del Voluntariat s’ha fixat, entre d’altres, els objectius de

  • promoure el voluntariat com a part del foment de participació cívica;
  • impulsar i millorar la qualitat de les organitzacions de voluntariat;
  • recompensar i donar reconeixement a  les activitats voluntàries;
  • i augmentar la consciència del valor i la importància del voluntariat.

Catalunya compta amb més de 15.000 associacions actives, 2.500 fundacions i més de 600.000 persones voluntàries.

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

FES-TE VOLUNTARI-VOLUNTÀRIA

5 passos per a ser voluntaris /

Vols ser voluntari/a? T’ho estàs pensant? No saps què has de fer?

Et proposem 5 passos senzills que t’ajudaran a concretar una decisió. Són això, passos d’un camí que has de recórrer tu, conscientment, sabent el que fas, sabent a on vas.

1. PENSA en els teus motius, en les teves raons per fer-te voluntari Què et mou?

2. MIRA al teu voltant: Quines necessitats, quins problemes, quines iniciatives d’acció solidària hi ha al teu entorn?

3. VALORA la teva disponibilitat, les teves capacitats, els teus interessos. Què pots fer?

4. PRESA CONTACTE amb les organitzacions d’acció voluntària del teu entorn, informa’t, forma’t, concreta el teu compromís. Com, on, quan .. treballaràs com a voluntari/a?

5. PARTICIPA, actua, treballa … en el teu projecte d’acció voluntària i en la organització amb la que més t’identifiquis.

En aquest  vídeo pots veure diferents camps del voluntariat:

VOLUNTARIAT, una manera de viure

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Estudiar… també es qüestió de tècnica

S’atansa el final de curs i cal respassar les tècniques d’estudi per a poder obtenir uns bons resultats el 3r trimestre.

Anem a recordar coses claus per a poder estudiar bé tot miran aquest video:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Si no es veu bé clica en aquest enllaç a com estudiar

A classe hem treballat la tècnica de fer un mapa mental amb freemind.

pots recordar-ho mirant aquest enllaç a introducció al freemind

Mira’t aquest vídeo per recordar com es pot fer un bon resum:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Pots obrir-lo en aquet enllaç al com fer un resum

Una altra manera d’estudiar és utilitzar els recursos nemotècnics (tècniques per recordar el que estem estudiant):

Mira aquest vídeo:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

O bé obre aquest enllaç a nemotècniques

8 de març, Dia de la Dona Treballadora

El 8 de març és actualment el Dia Internacional de la Dona Treballadora, i està reconegut per la Organització de les Nacions Unides (ONU). És un diada tradicionalment aprofitada per reivindicar el feminisme. Aquest dia commemora de lluita de la dona per la seua participació juntament amb l’home al camp del treball i la societat, en general.

Es celebra des del dia 19 de març de 1911.

En aquest vídeo pots veure els orígens d’aquesta data:

 

Clicant aquí hi podràs trobar una presentació que aportarà elements per a parlar a classe sobre aquest tema

Dia de la dona treballadora

DIA INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES MATERNES

DIA INTERNACIONAL DE LES LLENGÜES MATERNES

21 de febrer de 2011

En aquest vídeo trobareu una explicació sobre el significat d’aquest dia internacional:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

· Aquí podeu trobar activitats de “Cacera del tresor” sobre llengües maternes, branques lingüístiques,…

ohttp://www.xtec.cat/~maudi2/cacera.htm

ohttp://www.xtec.es/~agimeno5/caceres/llengues_mon/index.htm

ohttp://poster.4teachers.org/worksheet/view.php?id=112121

Per tal d’aprofundir en l’0rigen de les llengües pots tveure una sèrie de 7 vídeos en castellà que parlen del tema:

Sobre el origen de las lenguas (1ª parte)

Un cop entris a youtube pots trobar les altres 6 parts.

L’EXPOSICIÓ ORAL DEL TREBALL DE RECERCA INDIVIDUAL DEL CRÈDIT DE SÍNTESI

L’EXPOSICIÓ ORAL


Per fer l’exposició oral disposaràs de 5 minuts.

Cal que la preparis bé perquè suposa la meitat de la nota de treball de recerca individual.

Preguntes per facilitar l’exposició oral  (A classe el tutor o tutora et donarà un full amb més preguntes per a judar-te a preparar-la millor):

1. Per què vas triar aquest tema?

2. Quins recursos has utilitzat per a realitzar el treball i quines dificultats has trobat en la seva realització: documentació (bibliografia, webs), entrevistes…

3. Qui t’ha ajudat en la realització del treball?

4. Què has aprés sobre el tema que has treballat: explica el que t’han aportat les diferents entrevistes, i acaba exposant les teves conclusions.

5. Què és el que t’ha agradat més a l’hora de fer aquest treball de recerca?

Has d’explicar anècdotes que facin més entenedora i amena la teva exposició.

Per valorar la teva exposició, tant per part del professorat com de l’alumnat, es tindrà en compte:

· Que portis un guió de l’exposició escrit que després donaràs al tribunal.

· Que expliquis mirant al públic al qual t’adreces i que parlis amb veu prou alta, clara i a poc a poc.

· Que tinguis idees clares sobre el que has d’exposar.

· Que portis documentació per acompanyar les teves explicacions (fotos, imatges, presentació de diapositives, vídeos..) i

· Que expliquis anècdotes que ajudin a captar l’atenció del públic.

Per baixar-te les preguntes orientatives per a preparar el guió clica aquí

Dia Escolar de la Noviolència i la Pau

El 30 de Gener es celebra cada any el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau
– DENIP –
La pau no és només l’absència de guerra.
La pau com a valor humà s’aprèn i es posa en pràctica dia a dia.
Un cop més celebrem aquesta diada, i ja van 47 anys, instituïda l’any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal Vidal, com a una iniciativa d’Educació No-Violenta i Pacificadora, difosa internacionalment”.

Parlem de PAU no només quan no hi ha un conflicte bèl·lic o una guerra, sinó…
– quan treballem per la resolució i la regulació pacífica dels conflictes al nostre entorn, per exemple a l’aula;
– quan fem un treball sobre Educació per la Pau;
– quan exigim que la coeducació sigui un model educatiu per eradicar la
violència en totes les seves manifestacions;
– quan amb senzilles accions quotidianes fomentem la solidaritat, la cooperació i la justícia social entre nosaltres i amb les persones més desfavorides al poble, a la comarca, mitjançant una visió global de les desigualtats arreu el món;
– quan ens neguem a col·laborar amb la violència social i estructural, evitant emprar un llenguatge bel·licista i violent, o quan rebutgem consumir videojocs i cançons carregades de violència, de discriminació, de desigualtat, d’abús de poder, d’amenaces, de por i de mort;
– quan rebutgem qualsevol ingerència de la ideologia militar al nostre entorn lúdic i educatiu, denunciant i no participant en les exhibicions militars, i no participant en concursos promoguts per les Forces Armades, etc;
– quan promovem la recuperació de la memòria històrica del nostre poble perquè mai més hi torni ha haver una guerra civil ni una dictadura, tot reconeixent la dignitat de les víctimes i de les seves famílies.
– quan fem una aposta constant per a la sostenibilitat del planeta, la
conscienciació sobre el canvi climàtic i el respecte del medi ambient, tot fomentant el comerç just i el consum raonable dels recursos;
– quan defensem el dret a una ciutadania plena de totes les persones, tant les autòctones com les immigrades, quan col·laborem amb les famílies més desfavorides per millorar les seves condicions de vida.

Són moltes le entitats que al nostre país treballen per la Pau i la No violència. Una, la Fundació per la Pau, organitza des de fa tres anys un concurs  de curts sobre aquesta temàtica del que en podem veure els seleccionats en el 3r concurs en aquest enllaç
“3r Concurs d’animacions per la pau”

I aquí en podem veure una del 2n concurs:

Habiliteu el Javascript i el Flash per veure aquest Flash video.

Què us sembla, n’hi ha prou amb un món sense armes per a que hi hagi Pau?

Què hi podem fer nosaltres?

Nadal 2010. NINOTS LLETRA TRAGINADORS DE DESITJOS

Materials per a l’activitat.

NINOTS LLETRA TRAGINADORS DE DESITJOS és una activitat que vol conscienciar-nos del fet migratori.

El proper dia18 DE DESEMBRE es celebra EL DIA INTERNACIONAL DEL MIGRANT.

Actualment vivim moments de crisi a molts nivells. Però les crisis serveixen per canviar i per plantejar-nos quin món volem construir a partir d’ara. Durant molt de temps els països occidentals hem associat la nostra identitat i el nostre valor amb el poder, els diners, el territori, etc.

El consumisme, el capitalisme i el materialisme han estat conseqüència directa d’aquesta identificació, així com les colonitzacions i les guerres. D’aquesta manera, “l’altre” era més aviat un perill que un aliat per l’enriquiment mutu. Potser ara tenim l’oportunitat de donar més força a d’altres valors constructius i comuns com la solidaritat, l’amor, la consciència, l’escolta…

La migració, en sentit general, és el desplaçament d’una persona o conjunt de persones des del seu lloc habitual de residència a un altre, per a romandre en ell, més o menys temps, amb l’objectiu de satisfer alguna necessitat o aconseguir una determinada millora. Quan el trasllat ve provocat per una amenaça, repressió o persecució (militar, política, sindical, religiosa, ètnica), estem davant de migracions polítiques i davant de situacions de refugi i asil. En el cas de les migracions econòmiques la finalitat és treballar (per compte propi o d’altri) i obtenir uns determinats ingressos econòmics que permetin millorar la qualitat de vida de la persona migrant i de la seva família.

El 18 de desembre de 1990, l’Assemblea General de Nacions Unides va aprovar la Convenció Internacional per a la Protecció dels Drets de tots els Treballadors Migrants i de les seves Famílies.

L’any 1997, diferents organitzacions de països asiàtics, van iniciar un moviment adreçat a celebrar i promoure aquesta data com la Diada Internacional de Solidaritat amb els Immigrants. Les accions d’aquest moviment van cristal·litzar el 4 de desembre de 2000, amb la proclama per part de l’Assemblea de Nacions Unides del 18 de desembre com a Dia Internacional del Migrant.

Catalunya és terra d’acollida i aquesta característica conforma, en part, la nostra identitat. Per les nostres ciutats i pels nostres pobles hi passegen, hi viuen, hi treballen i hi conviuen persones de cultures, de tradicions, de costums, de sentiments i d’emocions d’arreu del món. Totes elles amb un repte en comú: el de la integració i la interculturalitat. Creiem en la necessitat de conèixer l’altre –els nostres veïns– com a pas necessari cap a la convivència en harmonia.

I per això us convidem a celebrar aquest dia amb activitats que ens sensibilitzin, que portin a la reflexió i al diàleg sobre la realitat del fet migratori. Una realitat històrica i alhora d’absoluta actualitat, que empeny a homes, a dones i a nens a arriscar les seves vides, a deixar les seves terres, les seves famílies i les seves arrels en recerca del somni d’una vida millor al nostre costat.

Entre tots i totes podem fer possible que els seus somnis es facin realitat.

A partir de la reflexió sobre el vídeos que veurem cal formular, per grups, uns desitjos que escriurem en els NINOTS LETRA

Materials per a la reflexió

Video-clips:

També vam ser immigrants

La muralla

Fem Europa entre tots

Casting


Matreials per 1r i 2n d’eso:

Canço “COM GOSES” del grup MESCLAT:

COM GOSES (repesentada)

COM GOSES(enregistrament del la cançó en un concert a Juneda el juliol de 2010)

Materials per a 3r 4t eso, Batxillerats i CFGM

Canço “NO ME LLAMES EXTRANJERO” del Cantautor argentí Rafael Amor

NO ME LLAMES EXTRANJERO

Altres materials en vídeo:

Quiero ser chino (8’40”)

Gracias 3r mundo (3’10”)