Els infants són curiosos, observen, exploren, proven, comproven, s’interroguen, investiguen i inventen. Aprenen a ser autònoms a través de les petites accions quotidianes que es desenvolupen a casa o a l’escola, fruit de la participació en les coses que els afecten, quan tenen la possibilitat d’anar prenent petites decisions que estan al seu abast i poden organitzar part del seu temps.
S’han de crear ambients on l’adult no s’anticipi a les accions de l’infant amb la intenció de salvar les dificultats que se li presentin sense parar-se a comprovar la satisfacció que pot produir als infants valer-se per si mateixos. Així una de les propostes per ser creatius podria ser la fotografia digital.
La facilitat d’ús de les càmeres i els dispositius permet que els alumnes més petits puguin fer fotos, participant així d’una manera que fins ara no era habitual, en les diferents activitats de l’aula: tallers, festes, sortides, treballs per projectes,etc. Podem fer servir les fotografies per:
- Fer un àlbum de fotos de la vida de la classe, que pot ser en format digital.
- Preparar seqüències de fotografies d’activitats, sortides,… per incloure-les a entrades al blog, …
- Fer retocs i composicions amb les fotos, fent servir diferents tècniques.
- Fer trencaclosques, endevinalles, cal·ligrames, sopa de lletres… a partir d’imatges.
- Realitzar animacions, còmics, utilitzant les bafarades i expressions de la cara.
- Construir paraules amb fotos de lletres captades a l’aula i fora d’ella.
- Comparar una foto actual amb la de quan es tenia un any i explicar quins canvis hi ha hagut.
La càmera fotogràfica i/o el dispositiu mòbil són molt bons instruments que enregistren els moments per tal de poder documentar la vida quotidiana de l’aula.
Les propostes didàctiques són diverses:
Treballar les parts del cos, els conceptes matemàtics, el joc d’endevinar, què faig?, fem de reporters, etc.