Després de l’excursió…el primer que es farà és veure quines fotografies van fer els infants amb les tauletes. Per aquest motiu, la mestra les projectarà a la pantalla digital i cada alumne de manera individual explicarà per què va fer la fotografia.
Un exemple d’aquesta situació seria la següent imatge:
Infants mirant fotografies a la pantalla digital. Imatge extreta de http://blogs.ciberespiral.org/infantilytic/2013/05/22/la-pdi-en-un-aula-de-infantil/
En segon lloc, com que ara ja son uns grans experts en els romans…els alumnes faran una petita obra de teatre, ja que cada grup de 4 o 5 alumnes representarà teatralment el més rellevant de la seva temàtica (adjudicada a la primera activitat de durant).
Així doncs, els infants portaran les seves disfresses i pensaran quina actuació faran. Sortiran al pati a fer la representació i la mestra els gravarà amb les tauletes per pujar aquest vídeo a les xarxes socials de l’Escola d’Instagram i Facebook i compartir-ho amb la comunitat educativa.
Una vegada acabin les obres de teatre, les projectarà en gran grup a la pantalla digital i així es podran veure a si mateixos i, a partir d’aquí, es durà a terme una reflexió sobre què han fet, si els ha agradat, si els ha costat quelcom, etc.

Logo d’Instagram. Imatge extreta de https://kadoora.com/cuentas-de-instagram-que-nos-encantan/

Logo de Facebook. Imatge extreta de https://es.ihowto.tips/did-you-know/cum-sa-ti-pui-un-singur-nume-la-profilul-de-facebook-dar-si-ce-risti-daca-faci-asta.html
.
En tercer lloc, la mestra farà un trencaclosques amb diverses fotografies dels alumnes del dia de l’obra de teatre i, cada alumne, de manera individual, haurà de fer-lo amb les tauletes.
Un exemple seria el següent fet amb una imatge de la següent pàgina web: https://fregenal.hoy.es/actualidad/2015-02-20/ninos-francisco-asis-salieron-calle-2122.html
En quart lloc, quan acabin el trencaclosques, la mestra els ensenyarà el següent joc interactiu de l’Edu 365 “Termes i aqüeducte, aigua , romans, Tarraco” . Encara que estigui pensat per primària, el nivell 1 és molt visual i les lletres estan escrites amb majúscules i, per tant, els alumnes de P-5 poden jugar-hi perfectament amb les tauletes.

Joc Edu365. Imatge pròpia (captura de pantalla) extreta de https://clic.xtec.cat/projects/tarraco/jclic.js/index.html.
En cinquè lloc, mentre els infants fan el trencaclosques i el joc de l’Edu 365, la mestra cridarà a petits grups de 4 o 5 infants perquè vinguin amb ella i, entre tots, s’inventin un conte sobre els romans.
A mesura que els alumnes s’inventen el conte aniran fent els dibuixos a la pissarra digital amb el llapis interactiu i, també, podran escriure el nom dels personatges. La mestra farà una captura de pantalla del que els infants hagin fet i, a més a més, els gravarà la veu mentre expliquen el conte amb el programa Audicity.
Un exemple de com quedaria la pantalla digital seria el següent:

Exemple de dibuix a la pissarra digital. Imatge extreta de https://www.visiteucaldes.cat/punts-dinteres/ i editada.
En sisè lloc, es farà una rotllana dins la classe i s’encentarà una tertúlia amb els alumnes perquè s’expressin oralment i diguin tot allò que han après sobre els romans. És a dir, una conversa totalment lliure, esporàdica i respectuosa vers la temàtica i l’opinió dels companys.
Tanmateix, quan els alumnes parlin la mestra escriurà els conceptes clau que sàpiguen amb lletra majúscula a la pantalla digital per tal que els alumnes les visualitzin i, en concret, les escriurà en un document Word a través de Google Drive compartit amb l’altra classe de P-5, ja que d’aquesta manera ambdues classes hi tindran accés. Cal destacar que aquesta activitat ja es va fer a la primera sessió, però així quedarà recollit l’evolució dels coneixements.
Un exemple de com quedaria és el següent:

Document Word “Què hem après sobre els romans?” a Google Drive. Imatge pròpia (captura de pantalla)
En setè lloc, la mestra dirà als infants que pensin una frase breu sobre què han après dels romans i, a continuació, agafarà una tauleta digital i gravarà als alumnes mentre la diuen. A continuació, editarà el vídeo i primer posarà el vídeo fet a la primera sessió amb els coneixements previs dels alumnes i, seguidament, el vídeo de la sessió d’avui.
D’aquesta manera, es veurà l’evolució dels aprenentatges adquirits. I, també, penjarà el vídeo a YouTube de l’escola, per compartir-ho amb la comunitat educativa.
Un exemple de vídeo “Què hem après?” seria el següent exemple de l’escola La Salle de la Seu d’Urgell en què els alumnes expressen què han après del projecte dels astronautes:
Aquestes són les set activitats per després!!!!
I fins aquí la proposta de la proposta didàctica per treballar el projecte dels romans amb activitats abans, durant i després, utilitzant moltes eines i recursos digitals, com per exemple la pantalla digital, el cercador Google, les tauletes, les xarxes socials com YouTube, Instagram o Facebook, el cercador d’imatges de Google Imatges, els mapes de Google Maps, els jocs d’Edu365, la pàgina web de mapes conceptuals Bubbl, la pàgina web de creació de trencaclosques JigsawPlanet, la gravadora de veu de l’Audicity, el calendari de Google Calendar, etc.