Algunes lletres de l’abecedari de la llibertat. Corbera d’Ebre

Vídeo editat amb l’app Kinemaster

A la sortida del Programa Coneix Corbera d’Ebre hem fet una aturada molt especial al Poble Vell. Allí s’hi va viure fins que va esclatar la guerra civil, perquè després es va canviar la ubicació del poble. El poble va baixar de la muntanya.

Alguns diuen que el poble va sofrir dos bombardejos i el poble va quedar malmès; altres comenten que no va ser exactament així, tot i que encara avui dia es poden veure els trets a l’església que encara resta dempeus. Les cases, però, abandonades del tot, han anat caient i han quedat per la memòria i l’espai s’ha museïtzat.

A la vora de moltes de les cases caigudes, es va crear l’any 1995 l’Abecedari de la Llibertat: un treball col·lectiu d’artistes que es va portar a terme al Poble Vell i està format per vint-i-vuit obres que representen el conjunt de l’abecedari.

De la mateixa manera que les lletres necessiten combinar-se per formar paraules i idees, els éssers humans necessitem ajudar-nos i treballar junts perquè, amb la petita col.laboració de tots, es pugui assolir el gran objectiu amb el que estem compromesos: l’articulació d’una societat més justa per a tots.

http://www.poblevell.cat/ca/abecedari/abecedari.html 

El fil conductor de l’obra és simple, però bàsic pel progrés humà: les paraules han d’estar sempre per damunt de la força, i les lletres són la base de les paraules que han de servir per entendre’s i cooperar. Basant-se en aquesta idea, vint-i-cinc artistes amb voluntat de treballar en comú per la pau i la justícia varen crear «L’Abecedari de la Llibertat» i avui les obres que el componen estan instal.lades al Poble Vell de Corbera d’Ebre.

http://www.poblevell.cat/ca/abecedari/abecedari.html 

Escriptors i poetes, l’any 1997 van posar la paraula a les lletres de l’Abecedari, acompanyant les escultures. El resultat de tot el conjunt es va anomenar «L’Abecedari de la Llibertat – Missatge Escrit».

Alguns dels poemes que trobem són:

La lletra B

Aquesta lletra duu la panxa de la bonhomia i el jeroglífic de la bondat. És la lletra del petó, la que aclofa els llavis i en fa un coixí humit perquè hi reposi la fonètica adormida.

Vistes de gairell totes les B són com els binocles de la llengua, els ulls d’un pont del diable que uneix el principi i la fi de la veu humana, potser uns sostenidors de seda per a mantenir la silueta de les paraules-dides.

Sense la lletra B les barques s’enfonsarien per la proa, el bes seria res i Barcelona deixeria de ser bona. Mai no hauríem parlat del mur de Erlin, ni de les melodies de Roadway, ni de Rigitte Ardot, i el seu ust tan onic i aundós, ni ens hauríem posat mala sang amb l’Anca Catalana.

(Joan Barril)

La lletra Z

Z, mestressa del secret servat;
sibilant, fricativa i ondulant,
apicodental i sonora com…

Zel, interès ardent per…

Zelar, tenir cura de…

Zenit, darrer desig de…

Ziza, silent naixement de l’espiga de…

Zona, fes-te espai per a…

Zoom, atansa’ns-hi, cap a…

…LA LLIBERTAT, TOLERÀNCIA NETA,
de tots els mots que ara escric amb la Z

(Victor Pallàs)

Entrem al Poble Vell de Corbera

L’entrada al Poble Vell impressiona si no l’has visitat mai, i si ja el coneixes no deixa commoure’t i emocionar-te. És entrar al passat, a un temps que no desitgem que torni mai més. Corbera va ser un poble colpit de manera especial per la guerra civil i concretament més a la Batalla de l’Ebre. Veiem cases caigudes, portes velles que ens introdueixen a l’antiguitat a una altra vida, a un altre món: solitud, pobresa, misèria, dolor. I empatitzes amb la gent, amb aquelles vides ja perdudes, que no no van tenir gaires oportunitats de sortir-se’n.

Però també pots imaginar que abans d’aquella maleïda guerra en aquells carrers existents, com al carrer Sant Pere, hi passejaven joves, treballaven homes i dones i hi jugaven nens:

… al futbol, saps com jugàvem? Un munt de pedaços lligats amb un cordill i quan es desfeia, doncs l’arreglàvem i ja està. I llavors també jugàvem al “Flendi” que era, tiraves com ara d’aquí allà i qui arribava més a prop era el primer. També en un quadro posàvem patacs. Saps què eren patacs? Dues cartes doblegades una fer cara i l’alta fer d’això, capçons.

(Joaquim Descarrega, testimoni oral) 

Vídeo editat amb el programa OpenShote

Textos sobre la Batalla de l’Ebre

Una de les activitats treballades a la webquest és buscar a internet textos que parlin sobre la Batalla de l’Ebre, i imatges que l’acompanyin.  Un dels textos, el llegireu mentre el graveu i poseu efectes especials.

Pedro

“Aguantó hasta el final, en la última trinchera, disparando, ya sin ninguna esperanza pero dispuesto al más alto sacrificio para dar una oportunidad a sus camaradas de escapar de aquel infierno. Cayó acribillado por la metralla, entre el acre olor de la pólvora y el acerado dolor de las esquirlas de las bombas de mano que desgarraban su carne y sus huesos. Quizá en el momento postrero oyó a lo lejos el grito de triunfo de los suyos al completar con éxito la retirada y percibió al tiempo la rabia y frustración del enemigo burlado al no poder redondear su victoria.”

https://elpais.com/diario/2011/09/25/catalunya/1316912838_850215.html

 

 

 

 

Què és el Poble vell de Corbera?

Per començar a estudiar el Poble Vell de Corbera d’Ebre, els alumnes hauran de buscar informació per grups i fer una petita gravació amb allò més important que han trobat i les penjarem al blog que estem creant entre tots.

Una de les informacions que podrien trobar és la següent:

El Poble Vell fou l’antiga ubicació de Corbera d’Ebre. . El conjunt està agrupat a l’entorn de l’església parroquial de Sant Pere, completament destruït durant la Batalla de l’Ebre a la guerra civil espanyola . S’estén sobre un tossal de 337 metres d’altitud, el turó de la Muntera, a la vora de la Serra de Cavalls i de la de Pàndols . Les ruïnes de Corbera van ser declarades bé cultural d’interès nacional , el 1992, per la Generalitat de Catalunya i constitueixen un monument a la Pau.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Poble_Vell_de_Corbera_d%27Ebre 

 

*Faig un aclariment: no estic a cap centre educatiu, estic al CRP i per això no puc practicar l’àudio amb alumnes.

Nous recursos per a les sortides Coneix la Terra Alta

El Programa Coneix la Terra Alta funciona des de fa uns quants anys al Centre de Recursos de la Terra Alta. Amb aquest programa, tots els alumnes de primària, des de P3 fins a 6è, participen a conèixer cada curs, una de les poblacions de la seva comarca.

En cap cas, els alumnes no repeteixen mai població perquè cada curs es van canviant, tenint en compte que els nens i nenes vagin coneixent els pobles dels seu entorn.

En aquestes sortides, el Centre de Recursos va començar en el seu moment a preparar dossiers didàctis de la població a visitar. I el dia de la sortida, tots els alumnes anaven amb el seu dossier, i amb les explicacions que feien els mestre de tots els espais a visitar, anaven emplenant-lo.

Amb els anys, aquest dossier va quedar endarrerit, i davant les noves tecnologies , vam canviar la manera de preparar els dossiers. Vam crear dos tipus de treball: una Cacera del Tresor i una Webquest. Els mestres poden treballar prèviament a la sortida la població a visitar, mitjançant aquestes activitats online.

Ara volem anar una mica més enllà. No solament comptem amb les Webquests i Caceres del Tresor preparades, sinó que volem iniciar una nova manera de treballar: mitjançant un blog creat expressament per a cada sortida anirem afegint material multimèdia per fer un treball més exhaustiu precís.

Aquest curs es planificaran els blogs de cicle inicial la sortida del qual és a Vilalba dels Arcs; el blog de cicle mitjà, la sortida del qual és a la Fontcalda; i el blog de cicle superior, la sortida del qual és a Corbera d’Ebre.

En el blog inclourem no solament les activitats onlines que hem comentat més amunt, sinó que hi afegirem vídeos que crearan els alumnes i també els mestres, postcast, kahoots, quizlets, fotografies… que ajudaran l’alumnat a assolir els objectius d’aquest programa.

Les produccions multimèdia cada vegada més utilitzades en els centres educatius com en tots els àmbits de la societat, ens han de servir per assolir l’èxit educatiu del nostre alumnat.

nenes

Montse

Fent recerca al Poble Vell de Corbera d’Ebre

El projecte Coneguem Corbera d’Ebre

Al CRP de la Terra Alta preparem sortides a la comarca per a tot l’alumnat dels centres educatius de primària. El meu projecte va en direcció a la sortida Coneguem Corbera dirigida als alumnes de cicle superior. Preparem activitats com Webquest, kahoots, Caceres del Tresor, entre d’altres, que els nens i nenes treballen a les seves escoles abans de la sortida. En la preparació de l’excursió anem coordinats amb els mestres de l’escola de la població, i amb els mestres de les altres escoles.

El meu projecte 

 

L’ús didàctic del material multimèdia

 

Renovar-se per millorar

Porto més de 25 anys d’experiència docent com a professora de llengua catalana i literatura i l’evolució que hi ha hagut des dels meus primers anys com a docent a ara, no fa falta dir que hi ha un abisme.

Ha anat canviant la metodologia d’ensenyament, la manera d’avaluar, el procés d’aprenentatge en general, i la nova pedagogia ens han fet veure que els alumnes poden aprendre de moltes maneres i cadascú al seu ritme tenint en compte la diversitat.

Un dels canvis més importants que hi ha hagut en ensenyament, ha estat la incorporació de les noves tecnologies a l’aula, que estan jugant un paper molt important en els centres educatius. I cada vegada més centres pugen al carro per ensenyar amb les TAC a través de l’ordinador, tauletes mòbils o el mateix telèfon mòbil.

Quan parlem de noves tecnologies també parlem de material multimèdia. El material multimèdia és la integració de diferents mitjans en un sol document, text, gràfics, sons digitals, vídeos i altres tipus d’informació, tant de suport físic (com el cd-rom o el dvd) com de suport online.

Les produccions multimèdia s’estan generant cada vegada amb més freqüència tant als centres educatius com en tots els àmbits de la societat. Per tant, és necessari reflexionar per evidenciar si l’ús del material multimèdia ajuda l’alumne a assolir l’èxit educatiu o no. Pensem que sí que pot ser un element motivador en el seu procés d’aprenentatge, a més facilita el treball cooperatiu, es treballa per competències, potencia un aprenentatge significatiu i a l’hora d’avaluar, ells mateixos poden prendre part en la pròpia avaluació (autoavaluació i co-avaluació). En definitiva, l’alumnat està més actiu i més predisposat a aprendre, i per tant, els resultats seran molt positius.

webgrafia:

https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA6.wiki?

https://es.wikipedia.org/wiki/Multimedia 

http://ocw.um.es/gat/contenidos/mpaz/tema4/evaluacionMMdidactico.pdf