L’audiopuzzle és un joc musical per entrenar l’oïda amb melodies de compositors famosos. La primera que us proposo és la Tocata i fuga de J S Bach. A veure fins a quin nivell podeu arribar. Només heu de sentir els fragments i posar-los a les caselles corresponents.
Cliqueu a la imatge per iniciar el joc.
Christian Lindberg
Lindberg va actuar fa poc al Palau. Potser sigui un desconegut per la majoria, però és el millor solista de trombó de l’actualitat. En aquesta entrevista de Marta Porter a l’Avui, el podem conéixer una mica més.
…Als 16 anys va canviar la trompeta pel trombó gràcies al jazz, però ha estat a través de la música clàssica que ha esdevingut el millor trombonista del món.
¿Considera que el trombó és un instrument prou valorat pel públic?
És un instrument que no es coneix gaire; tanmateix, quan s’escolta i s’hi aprofundeix és un instrument apreciat, almenys aquesta és la sensació que tinc, em sento apreciat.
Quines són les condicions indispensables per ser un bon trombonista?
Es requereixen tres característiques per ser un bon trombonista, però que, d’altra banda, acostumen a ser coincidents en la majoria dels músics professionals: tenir sentit del ritme, oïda musical i una gran personalitat musical. Per altra banda, en el meu cas en concret, m’ajuda molt tenir un bon fons físic. Acostumo a córrer d’una a dues hores diàries i m’agrada molt fer maratons. Ja fa 8 anys que en corro! Fins i tot, n’he corregut una a València.
Cada vegada es fan menys distincions entre estils musicals. ¿Creu que aquest és el futur de la música?
Una pregunta difícil de respondre! És cert que cada vegada hi ha menys distància entre les músiques, hi ha una proximitat d’estils i es pot aprendre dels uns i els altres. Però és essencial que cadascun guardi les seves característiques i diferències per mantenir la seva personalitat. És important, en un moment donat distingir que s’està interpretant música espanyola o sueca o estils com el jazz o el rock.
La música clàssica està enquistada?
No és la música clàssica la que està enquistada, jo afirmaria que són certs programadors o formacions orquestrals els que ho estan i qui mantenen aquesta monotonia. En canvi no és el cas de l’Orquestra Simfònica del Vallès que amb els projectes que porta a terme està intentant canviar, des de la seva perspectiva, aquesta dinàmica. Els concerts funcionen encara amb fórmules decimonòniques mentre que el públic és gent del segle XXI; vivim en una dicotomia important. A més, jo afirmaria que l’expressió música clàssica també comporta enquistament. Jo a partir d’ara la passaria a anomenar música acústica.
En el concert d’avui interpreta una obra seva, Helikon wasp. Per què va començar a compondre?
Em vaig trobar component per accident. Vaig estudiar composició als 20 anys però ho vaig deixar en l’oblit, vaig pensar que no seria mai la meva vocació, però un professor meu en va convèncer perquè l’ajudés, ja que ell no tenia temps per acabar una composició. En principi ell m’havia de deixar sol perquè pogués compondre, però des de darrera, amb el seu mestratge, m’anava guiant!
¿La seva carrera de trombonista ha tapat la seva feina com a compositor i director d’orquestra?
Actualment, la faceta que desenvolupo més és la de compositor, després sóc director, en aquests moments dirigeixo tres formacions orquestrals, dues orquestres i un ensemble, i finalment continuo sent trombonista. Tanmateix, tinc molt present que seré trombonista fins que tingui temps per estudiar i per fer un bon paper; en el moment que no em senti còmode, deixaré de tocar-lo a primera línia.
Simfonia La sorpresa de Haydn
En aquest video veiem unes explicacions sobre el 2n moviment de la simfonia nº 94 de Haydn, anomenada La sorpresa. Està extret del programa Descubriendo obras maestras de la Música clàsica i el director és Robert Levin.
El sentit de la música
Eduard Punset en el programa Redes, entrevista a Diana Deutsch, Catedràtica de Psicologia de la Universitat de Califòrnia, on ha desenvolupat un estudi: la paradoxa de Tritó.
Deutsch, mostra a Eduard Punset com aquesta paradoxa confirma la diferent percepció musical i la seva relació amb els sons als que s`ha estat exposat durant la infància.
El Quixot interactiu
El Quixot interactiu és un projecte innovador, de la Biblioteca Nacional d’Espanya, que permet una aproximació a aquesta gran obra de Cervantes.
És pot llegir el llibre en l’edició antiga o moderna i també es pot accedir a continguts multimèdia que ajuden a situar l’obra dins del seu context. S’han incorporat mapes, dibuixos, gravats i d’altres continguts procedents de 43 edicions diferents del Quixot i d’altres 21 obres més, totes pertanyents a La BNE.
Entre els continguts multimèdia hi ha també obres musicals de l’època i un video del Retablo de Maese Pérez de Manuel de Falla.
Richard Strauss va fer un magnífic poema simfònic basat en aquest obra immortal. En aquest video, que consta de dues parts, podem veure una revisió comentada, que ens farà mes entenedora aquesta música descriptiva.
Concert d’Any Nou a Viena
Com ja és sabut, cada any se celebra el tradicional concert d’Any Nou a Viena. Adquirir entrades per anar-hi, és una loteria ja que se sortegen entre tots els que han estat interessats, els primers dies del mes de gener de l’any anterior. És pot fer per internet, però s’esgoten de seguida.
Els afortunats poden disfrutar de la meravella d’estar en aquesta sala de concerts, el Musikverein, i els que no, ho poden veure per la televisió.
El repertori està basat amb polcas i valsos de la família Strauss, però des de fa poc, acostuma a haver-hi alguna innovació. Concretament, aquest any se celebrarà l’any Liszt, i per tant han inclòs un vals – Vals Mephisto nº 1- d’aquest músic.
El director ha sigut l’austríac Franz Welser-Möst, el trien els mateixos músics de l’orquestra, i passarà a ser el director titular de la filharmònica de Viena.
El concert finalitza amb vàries propines, desprès del programa principal. Els músics feliciten L’Any Nou i acaben amb el vals del Danubi blau de Johann Strauss (fill) seguit de la Marxa Radetzky. La tradició marca que les persones que estan a la sala aplaudeixin seguint el compàs i el director alterna la direcció de l’orquestra amb el ritme del públic.
Luminoir
Luminoir és un curt d’animació produït per estudiants de graduació de l’ESMA (Escola Superior d’Oficis d’Art) de Montpeller.
Els artistes són Assemat Mathieu, Coelho Gregorio, Hunault Michael i Lecoffre Yannick.
Una nena de 6 anys, espantada per la foscor i sola a la seva habitació, és segrestada per un misteriós monstre anomenat ‘lluminós’. En el seu món estrany, intentará mostrar-li la bellesa de la foscor, junt amb tots els seus amics i li farà descobrir un món màgic ple de llum.
El cant de la Sibil.la
Cada 24 de desembre, pràcticament totes les esglésies de Mallorca celebren les Matines, els oficis de la Nit de Nadal per commemorar el naixement de Crist, el que al Principat es coneix amb el nom de Missa del Gall.
Un dels moments més emotius d’aquesta celebració és el Cant de la Sibil·la, una peça d’origen medieval que profetitza l’arribada del Redemptor i, al mateix temps, l’arribada del Judici Final.
Les sibil·les exercien de pitonisses en el món antic i els seus llibres profètics eren consultats per a conèixer l’esdevenidor. A través de complexos ritus, les sibil·les eren consultades per a determinar el futur de la comunitat.
El cristianisme assimilà aquest personatge i el convertí en element de la representació litúrgica de Nadal.
El Cant el protagonitza una persona – jove o adult, segons cada població- que va vestida amb una túnica, un mantell de sedes brodades, un casquet o capell i una gran espasa a les mans.
El text del Cant és en català i amb la melodia gregoriana més arcaica d’Europa. En l’actualitat el Cant de la Sibil·la es canta cada vegada en més indrets del pais: l’Alguer (Sardenya), Barcelona (Santa Maria del Mar, el Clot, Sant Gervasi), Ontinyent, Sueca, Lleida, Gandia, Vic, etc.
Cant de la Sibil.la
(Trascripció d’Antoni Nughes de la versió del 1820 conservada a l’arxiu Diocesà de l’Alguer)
Al jorn del judici
parrà qui avrà fet servici.
1. Un Rey vindrà perpetual
vestit de nostra carn mortal
del Cel vindrà tot certament
per fer del setgle giugiament.
2. Ans quel Judici no serà
un gran señal sa monstrarà
lo sol perdrà la resplandor
la terra tremirà de por.
3. Aprés se badarà molt fort
amostrantse de gran conort
amostrar se an ab bris i trons
les infernals confusions.
4. Del Çel gran foc devallarà
com a soffre molt podirà
la terra cremarà ab furor
la gent avrà molt gran terror.
5. Aprés serà un fort señal
d’un terratremol general
les pedres per mig se rompran
y les montañes se fendran.
6. Llavors ningú tindrà talent
de or, riqueses, ni argent
esperant tots quina serà
la sentèntia ques darà.
7. De morir seran tots son talents
scrafirlos an totes les dens
no y avrà home que no plor
tot lo món serà en tristor.
8. Los puits y plans seran iguals
allí seran los bons y mals
Reis, Duchs, Conptes y Barons
que de lus fets retran rahons.
9. Aprés vindrà terriblement
lo fill de Déu omnipotent
qui morts y vius judicarà
qui bé avrà fet allís parrà.
10. Los infans qui nats no seran
dintre ses mares cridaran
diran tots plorosament
ajudaus Déu omnipotent.
11. Mare de Déu pregau per nos
pus seu Mare dels peccadors
que bona sentèntia hajam
y Paradís possehiam.
12. Vosaltres tots qui estau
devotament a Déu pregau
de cor ab de gran devoció
que us porte a salvació. Amen.
El 16 de Novembre va ser declarat Patrimoni Cultural de la Humanitat.
L’economia especulativa
Una companya de feina em va passar aquest video i m’ha semblat molt clarificador. Arcadi Oliveres, doctor en Ciències Econòmiques i professor de la UAB, és expert en economia mundial i fa una reflexió sobre l’economia especulativa.
Red i llibertat
Hi hauria d’haver un gran magatzem d’ART en el món on l’artista poguès portar les seves obres i, des del qual el món pogués agafar allò que necessités. ( Ludwig van Beethoven)