Daily Archives: 11 octubre 2010

Música popular versus música culta

El violinista Gilles Apap, proposa que amb el violí, no nomès es toqui música culta, sinó que també s’interpreti repertori popular. Va néixer a Argèlia i es va formar a Niça formant-se amb professors de música clàssica.
Desprès de passar alguna crisi, va evolucionar cap a la música folklòrica i li agrada ser transgressor. Va guanyar el primer premi, en la categoria de música contemporània, en el concurs internacional de violí, Yehudi Menuhin.
El programa Nydia va fer un reportatge sobre aquest músic, per donar-nos a conéixer la visió que té de la música.
Menuhin va dir d’ell, el següent:
´La diferente música folclórica, en particular la de los pueblos que, lamentablemente, están en vías de extinción, está para que la asimilemos, está para que nos inspiremos en lo que tiene para ofrecernos, por sus características, y para garantizarle a esta música un nuevo resurgimiento a través de la imaginación creativa de los músicos que son capaces de tocar todo. Para mí, usted es el ejemplo de un músico del siglo XXI. Usted representa la dirección en la que la música debe evolucionar; por un lado, el respeto patrimonial por las preciosas obras clásicas, presentándolas en un estilo correcto y con la intensa comunicación que era adecuada en su época; por otro lado, el descubrimiento de la música [popular] contemporánea y su elemento creativo, no sólo en la improvisación, sino también en la interpretación´”.
En aquest video l’entrevista que li van fer al programa Nydia.

En un concert que feia amb una orquestra, interpretant un concert de Mozart, en el 3r moviment, on hi ha una cadenza, va fer una improvisació, tot barrejant estils i èpoques, tal com es feia a l’època de Mozart.
L’encant de Gilles es troba en la manera que té d’interpretar la música i d’entendre-la.
La música és per disfrutar-la fent-la, i fer disfrutar al públic que l’escolta. Fuig dels encarcaraments i dels academicismes. La música ha de ser VIVA.